:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سرمایه‌گذاری کلید ارتقای جایگاه صنعت معدن؛

هزینه تولید عناصر استراتژیک در کشور بیش از دنیاست

عضو هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر این‌که 70 درصد از 8 هزار میلیارد دلار گردش مالی اقتصاد منابع طبیعی مربوط به 7 عنصر می‌شود، گفت: آمارها نشان می‌دهد هزینه تولید عناصر استراتژیک در کشور بیش از دنیا است که برای ارتقای جایگاه صنعت معدن نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر هستیم.
کد خبر: ۱۱۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
اقتصادگردان- دکتر اردشیر سعد محمدی در پانزدهمین همایش مهندسی معدن، میزان استخراج مواد معدنی در دنیا را سالانه 17 میلیارد تن ذکر کرد و افزود: از 8 هزار میلیارد دلار گردش مالی که در بخش اقتصاد منابع طبیعی مربوط به معدن صورت می‌گیرد، 2200 میلیارد دلار مربوط به بخش معدن است، به این معنی که 27 درصد گردش مالی این حوزه به معدن اختصاص دارد.

وی با تاکید بر اینکه 70 درصد از 8 هزار میلیارد دلار گردش مالی اقتصاد منابع طبیعی مربوط به 7 عنصر می‌شود، اظهار کرد: 43 درصد از این میزان گردش مالی مربوط به عنصر "فولاد" است. سالانه یک میلیارد و 660 میلیون تن فولاد در دنیا تولید می‌شود که از این میزان 880 تن در کشور چین تولید می‌شود.

سعد محمدی، تولید سالانه فولاد در کشور را 22 میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: واحدهای تولید فولاد در دنیا کمتر از 50 میلیون تن نیست و این در حالی است که کل تولیدات سالانه کشور 22 میلیون تن است و اگر ایران بخواهد جایگاه فعلی خود را در این حوزه ارتقا دهد، باید رویکردهای خود را تغییر دهد.

عضو هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه در افق 1404 میزان تولید فولاد کشور باید به 550 میلیون تن برسد، رسیدن به این هدف را مستلزم سرمایه‌گذاری 13 میلیارد یورویی دانست، ضمن آنکه نیاز به توسعه زیر ساخت‌هایی چون زیر ساخت ریلی داریم.

به گفته وی، در حال حاضر 12 هزار کیلومتر خطوط ریلی داریم که بر اساس برنامه ششم توسعه این میزان باید به 25 کیلومتر برسد؛ یعنی 13 هزار کیلومتر ریل گذاری جدید مورد نیاز است.

سعد محمدی ادامه داد: در سنگان 17.5 میلیون تن کنستانتره تولید می‌شود که تنها 5 میلیون تن آن جابه جایی ریلی داریم و برای امکان بیشتر باید از جا به جایی جاده‌ای استفاده شود که نیازمند جاده‌سازی بیشتر هستیم.

وی، دومین عنصر را "زغال سنگ" دانست و یادآور شد: از 7 میلیارد و 600 میلیون تن زغال سنگ تولید شده در دنیا 3 میلیارد و 500 میلیون تن آن در کشور چین تولید شده است؛ در حالی که تولید سالانه ایران به 2 میلیون تن نمی‌رسد.

عضو هیات عامل ایمیدرو تولید سالانه "مس" در دنیا را 23 میلیون تن ذکر کرد که این میزان در ایران کمتر از 20 هزار تن (یک درصد تولید جهانی) است و یادآور شد: میزان تولید آلومینیوم به عنوان فلز خاص در کشور 1.5 میلیون تن است؛ در حالی که کشورهای حاشیه خلیج فارس 5 میلیون تن تولید می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به هزینه‌ تمام شده عناصر تولید شده در کشور، اظهار کرد: هزینه تمام شده تولید سرب و روی در دنیا بین 1350 تا 1400 دلار است؛ ولی این میزان در ایران بالغ بر 2 هزار دلار می‌شود، ضمن آنکه هزینه تمام شده مس در ایران بیش از 4 هزار دلار است که این میزان در دنیا 2700 دلار می‌شود.


سعد محمدی تاکید کرد: اگر قرار است جایگاه صنعت معدن در کشور ارتقا یابد، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بیشتری هستیم.

مهندس نادعلی اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی ایران نیز در این همایش، زمین‌شناسی را یکی از علوم پایه اکتشافات معدنی دانست و گفت: ولی این بخش و همچنین بخش معدن در کشور مغفول مانده است که در دوره ریاست جدید سازمان زمین‌شناسی به این علم توجه بیشتری شد.

وی حذف بوروکراتیک را یکی از الزامات توسعه فعالیت‌های معدنی نام برد و اظهار کرد: اخیرا نقشه راه معدن به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که امیدواریم این نقشه بتواند بخشی از مشکلات موجود در حوزه معدن را کاهش دهد.

اسماعیلی با بیان اینکه بخش معدن عملکرد خوبی داشته و توانسته چرخ اقتصادی کشور را بچرخاند، یادآور شد: همزمان با شدت یافتن تحریم‌ها توانستیم ماده معدنی "ید" را تولید کنید و امروز یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان این ماده معدنی هستیم.

رییس سازمان نظام مهندسی با تاکید بر اینکه باید نحوه تامین ید در کشور الگو قرار گیرد، یادآور شد: با استفاده از این الگو می‌توانیم وارد سایر حوزه‌های مواد معدنی شویم.