:
كمينه:۱۵.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
نخستین جشنواره مدافعان تولید ملی برگزارمی‌شود

رشد و ترویج و همگانی شدن تولید در دستور کار نخستین جشنواره مدافعان تولید ملی

جشنواره مدافعان تولید ملی با هدف شناسایی سازمان‌ها ،‌نهادها ، تولیدکنندگان داخلی و ایجاد رقابت میان آنها در راستای کمک به ارتقاء سرانه تولید ملی و صادرات به کشورهای هدف برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲




اقتصادگردانجواد حاتمی رئیس جشنواره مدافعان تولید ملی اظهار کرد: برای نخستین بار جشنواره مدافعان تولید به تبعیت از صحبتهای رهبر انقلاب و فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخلی برگزار خواهد شد. که یکی از مهمترین اهداف آن ایجاد زمینه تغییر نگرش‌های فرهنگی و مصرفی در میان آحاد مردم جامعه است.

 به گزارش اقتصادگردان ، جواد حاتمی با بیان اینکه جامعه باید به این باور برسد که تولید ملی و شعار ما می توانیم دست یافتنی است، خاطرنشان کرد: این جشنواره به دنبال تغییر نگاه فرهنگی و باورمندی عمومی در جامعه برای تقویت تولید ملی است.

وی با اشاره به فعالیتهای پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: در روزگاری نه چندان دور این تصور که در محل پارک علم و فناوری تولیدات علمی و فنی مناسب تولید شود دور از ذهن بود اما این مرکز اکنون توانسته به جایگاه خود در راستای پیشبرد علمی و فنی کشور دست یابد.

رئیس جشنواره مدافعان تولید ملی عنوان کرد: آحاد جامعه باید از تولیدات ملی حمایت کنند و باید گفت دفاع و نبرد تنها در میادین جنگی نیست و با توجه به بحث بنیانهای اقتصادی بر این باور هستیم که دفاع ما در حوزه تولید ملی است تا بتوان قدم کوچکی برای قدردانی از زحمات تولیدکنندگان و صادرکنندگانی که با دشواری‌های گوناگون به فرایند تولید ادامه داده‌اند ، برداشت.

وی ادامه داد: در این جشنواره تولیدکنندگان برتر کشور در حوزه‌های علمی و فنی مورد تقدیر قرار می گیرند .

حاتمی تصریح کرد: کشور مالزی قبل از مالزی نوین جمعیتی داشت که 74 درصد آنها در زیر خط فقر بودند اما پس از پایان دولت ماهاتمیر محمد میزان فقرای این کشور به 6 درصد کاهش یافت و نمی‌توان نقش علم ، دانش و فناوری را در رشد و توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت زندگی و معیشت مردم نادیده گرفت.

وی تاکید کرد: ایران کشوری با ظرفیتهای مناسب است که باید از اقلیم 24 گانه و ظرفیت مناسب نیروی انسانی و منابع کشور به درستی بهره برد.

وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده 92 مشکل در پیش‌روی تولید ملی ارزیابی شده است، گفت: فضای رقابتی در کشور هنوز به مرحله بلوغ خود نرسیده است و تولیدکنندگان باید به این باور برسند که سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه و توجه به ارتقا کیفیت رمز ماندگاری در تولید و صادرات مناسب است.

حاتمی افزود: در کشورهای پیشرفته 70 درصد سود شرکتها در تحقیق و توسعه هزینه می‌شود موضوعی که در کشور ما توجه لازم به آن صورت نگرفته است.

رشد و ترویج و همگانی شدن تولید در دستور کار

در ادامه این نشست محمدحسن زاده دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی عنوان کرد: یکی از وظایف دانشگاه‌ها و پارکهای علمی و فناوری این است که علاوه بر تغذیه فکری صنایع بتوانند به رشد و ترویج و همگانی شدن آنها یاری رسانند. در این راستا مراکز رشد در تلاش برای ایجاد بستر رشد ایده‌ها ،‌بلوغ آنها و معرفی در میان مردم نقشی بسیار اساسی خواهند داشت و این جشنواره بر پایه چند پیش‌فرض کار خود را اجرائی خواهد کرد.

حسن زاده تصریح کرد: پیش‌فرض نخست آن است که برای تولیدملی ظرفیتهای بی پایانی در کشور وجود دارد که یکی از آنها نیروی تحصیلکرده متخصص و دانشگاهی است. 5 میلیون دانشجو اکنون در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند که در سالهای آینده وارد بازار کار می‌شوند و در خدمت صنایع کشور قرار می‌گیرند.

وی افزود: سالانه تعداد زیادی ایده علمی در قالب مقاله و نوشته‌های دانشگاهی در سطح بین‌المللی منتشر می‌شود و بر اساس آمارها هر ساله 40 هزار مقاله بین‌المللی و هزاران ایده در داخل کشور ثبت می‌شود بنابراین یکی از پتانسیل‌های مهم کشور وجود نیروی آموزش دیده انسانی است.

دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی خاطرنشان کرد: کشف منابع غنی زیرزمینی و رشد روزافزون فناوری‌هایی که می‌توانند به صنایع کمک کنند از دیگر ظرفیت‌های مهم کشور است و برای رشد اقتصادی نیازمند اقدامات حمایتی همانند تزریق پول ، آموزش نیروی انسانی ، ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی و ترویج استفاده از کالای داخلی با تاکید بر بهبود کیفیت هستیم.

وی با بیان اینکه در این جشنواره مدافعان تولید ملی انتخاب و به جامعه معرفی می شوند، عنوان کرد: این اقدام موجب می‌شود تا نیروی کاری که در آینده قرار است وارد عرصه تولید و تجارت شود پا جای پای مدافعان فعلی تولید بگذارد.

حسن زاده با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت تولید محصول یکی دیگر از اهداف این جشنواره است خاطرنشان کرد: ساختار علمی پیچیده ای برای ارزیابی شرکت‌کنندگان در این جشنواره معین شده است و مدافعان ملی از فیلترهای دقیق علمی عبور خواهند کرد. این فیلترها برگرفته از مواد 7گانه اقتصاد مقاومتی است که اگر مبنای عمل در داخل کشور قرار بگیرد می‌تواند از هجمه‌های بیرونی حفاظت شود.

حسن زاده تاکید کرد: توجه به دانش به عنوان یکی دیگر از معیارهای مهم در ارزیابی در نظر گرفته شده و تلاش می شود تا افرادی‌ که تندیس یا دیپلم افتخار دریافت می‌کنند از جمله تولیدکنندگانی باشند که با تکیه بر افزایش دانش فعالیت درازمدت خود را در عرصه اقتصادی ادامه می‌دهند.

دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی عنوان کرد: از بعد نگاه ملی جشنواره یک عامل ترویج تولید ملی در سطح کشور است و برای انکه سطح علمی آن افزایش یابد بر یافته‌های علمی و سیاست های کلی اقتصادی پایه گذاری شده است.

 ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان
در ادامه این نشست امیررضا داوودی پسند دبیر علمی جشنواره مدافعان تولیدملی عنوان کرد: شناسایی سازمان‌ها ،‌نهادها ، تولیدکنندگان داخلی و ایجاد رقابت میان آنها در راستای کمک به ارتقاء سرانه تولید ملی و صادرات به کشورهای هدف از جمله اهداف این جشنواره است.

وی افزود: در این جشنواره تلاش می‌شود تا شرکت‌ها و تولیدکنندگان ترغیب شوند در فرایند تولید کیفی قرار گیرند و به این منظور از مشارکت انجمن‌ها و تشکلهای مختلف برای انتخاب و اهداء جایزه تولیدملی استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره در سالن حجاب مرکز پرورشهای فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد افزود: سخنرانی مدیران ارشد،‌ نشست‌های معتبر علمی در طول فرایند جشنواره، اعطای گواهینامه‌های معتبر حضور به شرکت‌کنندگان و تجلیل از برگزیدگان از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

وی گفت: تلاش در جهت اگاهی‌بخشی عمومی، خلاقیت و نوآوری و ارائه راهکارهای علمی اثربخش،‌ همکاری در آموزش و حمایت‌های اقتصادی، مشارکت سازمانی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و مشارکت با نهادهای بین‌المللی از جمله برنامه های این جشنواره است.

داوودی پسند عنوان کرد: فراخوان عمومی نیز برای شرکت در این جشنواره ارائه شده و کمیته ارزیابی تلاش می‌کند تا ارزیابی درستی از شرکت کنندگان داشته باشد و در پایان لوح زرین ، سیمین و برنز نشان تولیدملی به برگزیدگان اهدا می‌شود.