:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۸.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
تحصيل رايگان و دلايل تحصيل در كانادا

10 شهر اول جهان برای تحصیل دانشجویان طبق نظرسنجی ها و معرفی 50 شهر برتر دانشجویی از نظر شاخص هاي زندگي و معيشت

لندن، توکیو، ملبورن، مونترال کانادا، پاریس، مونیخ، برلین، زوریخ، سیدنی، سئول 10 شهر برتر دانشجويي در جهان هستند . همچنين 10 شهر آسیایی نيزدر فهرست برترین ها بوده اند. در يك بررسي ديگر نيز 50 شهر شامل پاریس، لندن، بوستون، ملبورن، وین اتریش، سیدنی استرالیا، زوریخ، برلین، دوبلین، مونترال، بارسلون، سنگاپور، مونیخ، لیون، شیکاگو، مادرید، سانفرانسیسکو، نیویورک، توکیو، هنگ کنگ، میلان، بریزبن، سئول، بوینس آیرس، پرت، تورنتو، استکهلم، پکن، آدلاید، واشنگتن، ونکوور، مکزیکو سیتی، هلسینکی، تایپه، منچستر، آمستردام، مسکو، بروکسل، شانگهای، کپنهاگ، سانتیاگو ، فیلادلفیا، کیوتو، کوالالامپور، سائوپائولو، تولوز، بیرمنگام، قاهره، بانکوک، گلاسکو در فهرست برترين ها هستند
کد خبر: ۱۱۴۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۹
اقتصاد گردان -  سالانه موسسه QS فهرستی از بهترین شهرهای دانشجویی در جهان منتشر می‌کند. آن طور که گفته شده این فهرست براساس هزینه‌های تحصیل، رتبه‌بندی آموزشی، شمار و نمرات دانشجویان فارغ‌التحصیل بررسی می‌شود.
 براین اساس در آخرین رتبه‌بندی سال 2018 این موسسه، لندن به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای دانشجویان معرفی شده است. آن طور که گفته شده، دانشگاه‌های این شهر از مجموع رتبه 500 طبق شاخص‌های ارزیابی QS رتبه 482 را به خود اختصاص ‌دادند. 
آن طور که گفته شده، کیفیت زندگی در این شهر بالاست و تعداد زیادی از دانشگاه‌های رده بالای جهانی را در خود دارد. پیش از این در سال 2017 لندن سومین شهر و در سال 2016 پنجمین شهر برتر دانشجویی در میان سایر مقاصد تحصیلی جهان بود.
 همچنین در سال میلادی گذشته گفته شده بود که حدود نیمی از دانشجویان دانشگاه لندن خارجی هستند و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، نگرانی‌های بسیاری در مورد کاهش دانشجویان خارجی در این شهر ایجاد کرده بود اما لندن توانست در سال 2018 رتبه اول را در فهرست بهترین شهرهای دانشجویی به‌ خود اختصاص دهد.

در این فهرست، توکیو با رتبه 479 در جایگاه دوم بهترین شهرهای دانشجویی در جهان قرار گرفته است. هر چند که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، هزینه‌های زندگی در این شهر بسیار بالاست اما از نظر تجربه‌هایی که دانشجویان در این شهر داشته‌اند، توکیو مقام قابل‌ توجهی در این فهرست به دست آورده است همچنین گفته شده که برای فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های توکیو نیز فرصت‌های شغلی خوبی فراهم می‌کند.

آن طور که در گزارش QS گفته شده، فرصت‌های شغلی مناسب، تنوع ملی و قومی دانشجویان و کیفیت بالای زندگی در ملبورن باعث شده این شهر با کسب رتبه 475 در جایگاه سوم بهترین شهرهای دانشجویی قرار بگیرد.  در بسیاری از گزارش‌ها، اعلام شده که شهرهای کانادایی در کیفیت زندگی و علمی رتبه خوبی دارند اما براساس آمار QS مونترال ستاره‌ شهرهای کاناداست و از لحاظ تنوع ملیتی دانشجویان قدرتمند عمل کرده و شمار بسیاری دانشجوی خارجی جذب کرده است. طبق آمار منتشر شده، رتبه این شهر 465 بوده و جایگاه چهارم را در میان شهرهای برتر دانشجویی به خود اختصاص داده است.

تا قبل از حمله‌های تروریستی در پاریس، این شهر یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری و تحصیلی در جهان بود. پس از ناامنی‌های ایجاد شده در این شهر اما همچنان معیارهای بسیاری وجود دارد که پاریس یکی از انتخاب‌های اصلی دانشجویان باشد. آن طور که گفته شده وجود 18دانشگاه برتر جهان در پاریس، کیفیت زندگی بالا و بازار کار قوی باعث شده که این شهر با کسب رتبه 463 در میان شهرهای برتر دانشجویی جهان قرار بگیرد.

در این فهرست رتبه ششم و هفتم برترین شهرهای دانشجویی جهان به دو شهر آلمان اختصاص دارد. آن طور که در این گزارش گفته شده، مونیخ در سال 2018 رتبه 460 و برلین رتبه 455 را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش‌ها حضور 2دانشگاه از 9دانشگاه برتر آلمان در مونیخ این شهر را به یکی از انتخاب‌های اصلی دانشجویان خارجی تبدیل کرده است. جایگاه هشتم در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان نیز به زوریخ اختصاص یافته است. طبق آمار هر چند که زوریخ یکی از پرهزینه‌ترین شهرهای سوییس به‌ شمار می‌رود اما توانسته با کسب رتبه 453 در میان بهترین مقاصد دانشجویان در جهان قرار بگیرد.

در جایگاه نهم فهرست برترین شهرهای دانشجویی، شهر دیگری از استرالیا قرار دارد. آن طور که در این گزارش گفته شده، سیدنی با کسب رتبه 452 یکی از مقاصد مهم دانشجویان به‌ شمار می‌رود. این درحالی است که گفته شده، هزینه‌های زندگی در این شهر بسیار بالاست. 
 آن طور که در ادامه این گزارش گفته شده، پایتخت کره جنوبی یک کلان‌شهر نسبتا شلوغ است که شاید در نگاه اول شهر مناسبی برای زندگی به نظر نرسد اما برای دانشجویان یکی از بهترین مقاصد انتخابی است. همچنین گفته شده، فرصت‌های شغلی خوب برای فارغ‌التحصیلان باعث شده این شهر در فهرست شهرهای برتر دانشجویی قرار بگیرد.
 در گزارش موسسه QS رتبه این شهر 449 اعلام شده است. در یکی از نظرسنجی‌های صورت گرفته از دانشجویان این شهر تنوع فعالیت‌ها و فرصت‌ها در سئول نکته قابل‌ توجهی بوده و آنها بر امنیت و آسایش شهر نیز تاکید داشتند. سئول همچنین در دسته‌ «ماندن پس از فارغ‌التحصیلی» رده نخست را داراست و درصد بالایی از شرکت‌کنندگان نظرسنجی قصد داشتند پس از تحصیل در آنجا بمانند.


معرفی 50 شهر برتر دانشجویی-10 شهر آسیایی در فهرست برترین ها

به گفته رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، برای نخستین بار اسامی 50 شهر برتر دنیا از نظر جذب دانشجوی خارجی منتشر شد که بر اساس این آمار، شهرهای اروپایی در مقایسه با شهرهای آمریکایی در صدر جدول قرار دارند.
جعفر مهراد با اعلام این خبر به تشریح جزئیات انتخاب این 50 شهر پرداخت و گفت: شرکت بریتانیایی QS که دانشگاه‌های جهان را رتبه بندی می‌کند، به منظور انتخاب بهترین شهر دانشجویی، 50 شهر جهان را از نظر ترکیب دانشجویی، کیفیت زندگی، امکانات اشتغال و میزان توانایی دانشجویان در پرداخت هزینه‌های مربوطه مورد بررسی قرار داده است.
نحوه ایجاد فهرست 50 شهر برتر دنیا
وی افزود: این اولین بار است که QS فهرستی از بهترین شهرهای دانشجویی را در جهان ارائه داده و اطلاعات آن از داده‌های عمومی و نظرسنجی ها اخذ شده است. برای ایجاد این فهرست، شهرها باید جمعیتی بالغ بر 250 هزار نفر و یا بیشتر همچنین حداقل دارای دو دانشگاه معتبر باشند. چنانچه آمار نشان می دهد، شهرهای اروپایی از رقبای آمریکایی خود پیشی گرفته و توانسته‌اند توجه دانشجویان و محصلان بیشتری را به خود جلب کنند.
پاریس در صدر جدول برترین ها
به گفته عضو رسمی تیم رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام، بر اساس فهرست منتشر شده، پاریس بهترین شهر جهان برای تحصیل شناخته شده و دو شهر لندن و بوستون در مقام‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. این در حالیست که از 10 جایگاه اول در این فهرست 6 جایگاه در اختیار شهرهای اروپایی قرار گرفته است.
مهراد با بیان این نکته که شهرهای سنگاپور، هنگ کنگ و توکیو نیز با کسب عنوان 12، 19 و20 به ترتیب از نظر دانشجویان ساکن در این شهرها برترین شهرهای آسیایی برای ادامه تحصیل شناخته شده‌اند، افزود: تنها کشور جهان که توانسته 2 نماینده در میان 10 شهر برتر جهان در این فهرست به خود اختصاص دهد، استرالیا است.
هزینه‌های تحصیل در شهرهای آمریکایی
وی خاطرنشان کرد: برای استخراج نتایج این رتبه بندی از 12 معیار مختلف استفاده شد. این معیارها شامل ظرفیت‌های بالقوه شهر برای پذیرش دانشجویان، کیفیت آموزشی دانشگاههای مستقر در این شهرها، کیفیت زندگی در شهرها و همچنین میزان اعتبار دانشگاه نزد صاحبان مشاغل آن منطقه است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: با اینکه هزینه تحصیل در شهرهای آمریکای شمالی در حدود 30 هزار دلار در سال است، این هزینه در شهرهایی مانند پاریس، وین، زوریخ و برلین به مراتب پایین‌تر برآورد می‌شود و رقبای اروپایی توانسته‌اند در کیفیت زندگی و پذیرایی از دانشجویان نظر تعداد بیشتری از آنها را به خود جلب کنند، بنابراین 20 شهر اروپایی توانستند در میان 50 شهر اول مورد علاقه محصلان جای گیرند، این در حالیست که تنها 9 شهر آمریکای شمالی، 9 شهر از آسیا و 4 شهر از آمریکای لاتین در این فهرست قرار گرفته‌اند.
هزینه پایین تحصیل در پاریس
به گفته مهراد، تحقیقات نشان می‌دهد در بین شهرهای اروپایی که خدمات آموزشی را در سطح جهانی ارائه می دهند، پاریس امتیازات بسیار بالاتری را نسبت به شهرهایی که با این شهر در رقابت هستند، کسب کرده و همه اینها در حالی اتفاق می‌افتد که تحصیل در پاریس هزینه کمتری را نسبت به دیگر شهرها متوجه دانشجویان می‌سازد.
وی گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها، لندن به عنوان یکی از بهترین مناطق جهان برای ادامه تحصیل شناخته شده، در حالی که این شهر پذیرای بیش از 400 هزار دانشجو است و همین تعداد بیشتر از هر نقطه دیگر جهان به شمار می‌آید. همچنین لندن یک ابر شهر دانشجویی شناخته شده و حتی از نظر کتاب و بنگاه‌های انتشاراتی، تعداد کتابفروشی‌های بزرگ این شهر در سال‌های اخیر به دو برابر حد قبلی رسیده است.
10 شهر برتر از نظر تحصیل
این مقام مسئول با بیان اینکه آخرین فهرست منتشر شده از شهرهای دانشگاهی جهان توسط QS، شهر های پاریس، لندن، بوستون، ملبورن، وین، سیدنی، زوریخ، برلین، دوبلین و مونترال جایگاه اول تا دهم را به لحاظ محبوبیت در میان محصلان این شهرها کسب کرده اند، ادامه داد: در جدول زیر جزئیات مربوط به هر شهر که شامل تمامی موسسات آموزشی واجد شرایط، اندازه جمعیـت، کیفیت زندگی، یارایی و ترکیب دانشجویان می‌شود، قابل مشاهده است.
اسامی 50 شهر برتر دنیا در جذب دانشجوی خارجی
رتبه شهر کشور مجموع امتیازات
1 پاریس فرانسه 421
2 لندن بریتانیا 405
3 بوستون ایالات متحده 399
4 ملبورن استرالیا 398
5 وین اتریش 389
6 سیدنی استرالیا 384
7 زوریخ سوئیس 381
8 برلین آلمان 376
9 دوبلین ایرلند 376
10 مونترال کانادا 372
11 بارسلون اسپانیا 370
12 سنگاپور سنگاپور 369
13 مونیخ آلمان 368
14 لیون فرانسه 367
15 شیکاگو ایالات متحده 357
16 مادرید اسپانیا 356
17 سانفرانسیسکو ایالات متحده 353
18 نیویورک ایالات متحده 352
19 توکیو ژاپن 351
20 هنگ کنگ هنگ کنگ 351
21 میلان ایتالیا 350
22 بریزبن استرالیا 349
23 سئول کره جنوبی 345
24 بوینس آیرس آرژانتین 339
25 پرت استرالیا 337

رتبه شهر کشور مجموع امتیازات
26 تورنتو کانادا 336
27 استکهلم سوئد 335
28 پکن چین 329
29 آدلاید استرالیا 327
30 واشنگتن دی سی ایالات متحده 325
31 ونکوور کانادا 322
32 مکزیکو سیتی مکزیک 322
33 هلسینکی فنلاند 321 
34 تایپه تایوان 320 
35 منچستر بریتانیا 317 
36 آمستردام هلند 316 
37 مسکو روسیه 314 
38 بروکسل بلژیک 308
39 شانگهای چین 306 
40 کپنهاگ دانمارک 306 
41 سانتیاگو شیلی 302 
42 فیلادلفیا ایالات متحده 301 
43 کیوتو ژاپن 298
44 کوالالامپور مالزی 295 
45 سائوپائولو برزیل 292
46 تولوز فرانسه 286
47 بیرمنگام بریتانیا 284
48 قاهره مصر 282
49 بانکوک تایلند 279
50 گلاسکو بریتانیا 278


ده دلیل  برای تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا: کانادا توجه زیادی به آموزش نشان می دهد تا دانشکده های درجه اول خود را ارتقا دهد. سیستم سرمایه گذاری سرانه کانادا برای آموزش بالاتر از G-7 کشورها در بین کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری تجاری در بین سه کشور برتر قرار دارد. در این مقاله چندین دلیل تحصیل در کانادا بررسی می شود. مدرک دانشگاه کانادا در جهان معتبر است بنابراین پیشرفت و موفقیت شغلی در موقعیتهای خوب در دسترس دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل از دانشگاههای کانادا قرار دارد.


۱) طبق گزارش موسسه لگاتوم وقتی آزادی شخصی را در نظر بگیریم کانادا بهترین کشور روی زمین برای مهاجرین است، جایی مناسب بیرون از بریتانیای کبیر. بر اساس مطالعات ۹۲ درصد افراد فکر می کنند که کانادا کشوری خوب برای مهاجران و اقلیت های قومی است. 

۲) MBA در کانادا بدون تجربه کاری و GMAT به طور معمول کمترین شرایط برای MBA حداقل چند سال تجربه کاری و نمره خوب GMAT است، به هرحال موسسه تکنولوژی نیویورک (NYIT) برنامه منحصر به فردی درباره MBA دارد و دانشجویان نه تنها می توانند بدون تجربه کاری و GMAT در رشته MBA تحصیل کنند بلکه فرصت خوبی برای دنبال کردن اهداف حرفه ای خود خواهند داشت.

۳)برنامه مدرک دوگانه در کانادا این برنامه منحصر به فرد مدرک دوگانه ( تجارت بین المللی MBA و MSc) ارائه شده از طرف دانشگاه آیلند ونکوور امکان گرفتن دو مدرک را می دهد که از طرف دو دانشگاه با کیفیت دولتی در دو کشور (کانادا و انگلستان) اعطاء می شود.

۴) استانداردهای بالای زندگی در کانادا یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان است. تمام مناطق اصلی شهری دارای انواع مرکز خرید، رستوران، تئاتر، مرکز هنری و موزه هستند. شهرهای کانادایی پارکهای عمومی، باغها، ساحل و امکانات ورزشی و تفریحی فراوان دارند.

۵) بالاترین کیفیت جهانی زندگی در سالهای اخیر، طبق نظرسنجی سازمان ملل متحد (UN) کانادا بهترین منطقه مسکونی دنیاست. این نظرسنجی سالی یکبار با وجود بیش از ۲۰۰ واحد عملیاتی انجام می شود و همسو با شاخص های ۱۷۴ کشور جهان درباره ارزیابی کیفیت زندگی است.    

به خاطر سیستم عالی آموزش جهانی کانادا، امید به زندگی طولانی (به دلیل مراقبتهای بهداشتی جهانی)، جرم و جنایت و خشونت کم، کانادا طبق نظرسنجی بالاترین امتیاز را داراست. علاوه بر این، مجله فورچون در اعلام بهترین شهرهای بین المللی از تورنتو و آنتاریو نام برد.

۶)هزینه پایین زندگی در سه سال گذشته نرخ تورم کانادا در کشورهای صنعتی یکی از کمترین نرخ ها بوده است.

۷) یادگیری در محیطی امن، کانادا ملتی صلح دوست، دارای عدالت و امن است. نرخ جرم و جنایت به طور پیوسته در کانادا کاهش می یابد.

۸)محیط طبیعی عالی، کانادا یکی از زیباترین محیط های طبیعی عالی جهان را داراست، برای تحصیل به اینجا بیایید، دانشجویان آنقدر خوش شانس هستند که می توانند از مناظر طبیعی و زیبا لذت ببرند. کانادا کشوری چند ملیتی است که با شرایط جغرافیایی همزیستی مسالمت آمیز دارند، چشم اندازهای بکر زیادی وجود دارد که ارزش دیدن دارند: خط ساحلی از طرف بریتیش کلمبیا، کوههای سنگی باشکوه آلبرتا، گستره وسیعی از دشتهای مرتفع تا شهر شوگر ماپل، دریاچه های گریت و سنت لارنس و استان ساحلی دریای آتلانتیک با کوههای ناهموار و استانهای ساحلی زیبا.

۹) محیط فرهنگی آرام در کانادا. کانادا ملت مهاجرین است و  سیاست تشویق همسان سازی چند ملیتی را از نظر سنتی به دنبال دارد.

۱۰)آموزش با هزینه نسبتا کم

 مجموعه هزینه ها

هزینه زندگی

شهریه

کشور

۲۱۰۰۰ دلار

۱۰۰۰۰ دلار

۱۱۰۰۰ دلار

کانادا

۳۶۰۰۰ دلار

۱۴۰۰۰ دلار

۲۲۰۰۰ دلار

انگلستان

۳۲۰۰۰ دلار

۱۲۰۰۰ دلار

۲۰۰۰۰ دلار

ایالات متحده (دولتی)

۴۲۰۰۰دلار
 

۱۲۰۰۰ دلار

۳۰۰۰۰ دلار

ایالات متحده (خصوصی)
















تحصيل رايگان 

اگر هر دانشجوی مشتاق به تحصیل بداند که داشتن بودجه مورد نیاز برای تحصیل، یک امر ضروری نیست، بسیار خوشحال خواهد شد. در واقع کشورهای زیادی در سراسر جهان وجود دارند که دانشجویان خارجی را بدون هیچ هزینه‌ای و یا با هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه می‌پذیرند. فقط لازم است که آن‌ها را شناخته و شرایط تحصیل در این دانشگاه‌ها را بدانیم.

در ادامه فهرست کشورهایی که دوره‌های تحصیلی بدون شهریه یا با شهریه کم ارائه می‌دهند را با جزئیات بیشتر در مورد شرایط آن‌ها شرح می‌دهیم. برای اطلاع از دانشگاه‌های مشهور بین‌المللی در این کشورها، می‌توانید به وب‌سایت رتبه بندی QS دانشگاه‌های جهان مراجعه کنید.

تحصیل رایگان در خارج از کشور

به نظر می‌رسد علاقه به تحصیل در کشور آلمان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. این موضوع بیشتر به دلیل این واقعیت است که هیچ یک از دانشگاه‌های دولتی آلمان شهریه‌ای برای تحصیل، چه برای دانشجویان آلمانی و چه برای دانشجویان بین‌المللی بدون توجه به ملیت آن‌ها، دریافت نمی‌کنند؛ تنها هزینه اندکی در حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ یورو برای پوشش هزینه‌های اجرایی از دانشجو اخذ می‌شود.

این هزینه تحصیلی اندک، همراه با اقتصاد قوی و نظام آموزش عالی فوق‌العاده آلمان، باعث می‌شوند که چشم‌انداز تحصیل رایگان در آلمان برای دانشجویان و خانواده آن‌ها در سراسر جهان بسیار جذاب جلوه کند. در واقع در گزارش اخیر HSBC راجع به ارزش تحصیلات، از دیدگاه والدینی که در نظرسنجی شرکت کردند، کشور آلمان از نظر کیفیت تحصیل در بین پنج کشور برتر جهان قرار دارد. بیش از ۴۰ دانشگاه در کشور آلمان در بین کشورهای برتر در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان قرار دارند (البته بعد از آمریکا و انگلستان) و در این میان دانشگاه فنی مونیخ بالاترین مکان را به خود اختصاص داده است.

تحصیل رایگان در آلمان
با این وجود، اخیراً نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تحصیل رایگان در آلمان برای بسیاری، دیگر امکان‌پذیر نیست. دولت Baden-Wurttemberg در جنوب غربی آلمان به تازگی برنامه‌ای برای برقراری دوباره شهریه برای دانشجویان غیر اروپایی از پاییز ۲۰۱۷ اعلام کرده است. به این معنی که دانشجویان غیر اروپایی موظف به پرداخت شهریه‌ای در حدود ۱۵۰۰ یورو (۱۶۰۰ دلار) در هر ترم تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی از قبیل دانشگاه هایدلبرگ هستند.

اگر در یافتن یک دانشگاه که تحصیل رایگان داشته باشد، موفق شده باشید، با این وجود برای هزینه‌های زندگی همچنان نیاز به بودجه دارید. برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان، باید ثابت شود که برای مخارج زندگی در آلمان به ازای هر سال در حدود ۸۷۰۰ یورو (یا تقریباً ۹۲۳۰ دلار آمریکا) سرمایه دارید.

دو شهر مونیخ و برلین برترین شهرهای آلمان برای تحصیل هستند که در رتبه بندی QS بهترین شهرهای دانشجویی ۲۰۱۶ به عنوان مقرون به صرفه‌ترین شهرها رتبه گرفتند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله «همه چیز درباره تحصیل در آلمان، بهشت دانشجویان بین المللی» را مطالعه کنید.

تحصیل رایگان یا با کم‌ترین هزینه در فرانسه
ممکن است فرانسه به آن اندازه که آلمان به عنوان یک شهر مقرون به صرفه برای آموزش عالی و تحصیل معروف است، مقرون به صرفه شناخته نشده باشد؛ اما شاید تعجب کنید اگر بشنوید که در فرانسه هم دانشجویان بین‌المللی صرف نظر از ملیت خود، می‌توانند به صورت رایگان (یا با هزینه‌ای بسیار کم) تحصیل کنند.

اگر چه از لحاظ فنی، هزینه‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های دولتی فرانسه وجود دارد، اما این هزینه‌ها تنها کسری از هزینه‌هایی است که در کشورهای دیگر وجود دارد و در حدود ۱۸۴ یورو (یا ۱۹۵ دلار آمریکا) به ازای هر سال تحصیل در مقطع کارشناسی و البته برای پوشش هزینه‌های دولتی دریافت می‌شود. برای بیشتر دوره‌های تخصصی‌ مانند پزشکی و مهندسی هزینه‌های دیگری اضافه می‌شود که البته چشمگیر نیستند و اگر مایل به تحصیل در Grand Ecol باشید، هزینه‌ها بسیار خواهد بود.

تحصیل رایگان در فرانسه
همانند کشور آلمان، در فرانسه هم اکثریت دوره‌های تحصیلی که امکان تحصیل رایگان را دارند، به زبان مادری تدریس می‌شوند. اما با این وجود تعداد زیادی از دوره‌های تحصیلی، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارند که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند. همچنین می‌توان با رفتن به یک مدرسه مقدماتی مهارت‌های خود را قبل از ورود به دانشگاه به طور کامل بهبود بخشید که البته برای ورود به این مدارس باید هزینه پرداخت کرد.

هزینه‌های زندگی در فرانسه نیز نسبتاً مقرون به صرفه می‌باشد. مخارج یک سال در حدود ۹۶۰۰ یورو (یا ۱۰۱۸۰ دلار آمریکا) می‌شود که مسلماً برای زندگی در پاریس، پایتخت فرانسه، بیش از این مقدار خواهد بود. بر طبق گزارش Numbeo لندن در تمام هزینه‌ها از پاریس پیشی گرفته است، به‌طوری که در لندن قیمت برای مصرف کننده ۲۵ درصد بالاتر و قیمت اجاره ۶۹ درصد بالاتر از فرانسه می‌‌باشد. هزینه‌های مقرون به صرفه در پایتخت فرانسه در کنار دانشگاه‌های زیادی که در رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه خوبی کسب کرده‌اند، باعث شده است که پاریس جزو برترین شهرهای دانشجویی به شمار آید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله «بهترین فرصت های تحصیلی و بورسیه در فرانسه» را بیینید.

تحصیل رایگان در کشورهای اسکاندیناوی (کشورهای شمال اروپا و اقیانوس اطلس)
کشورهای اروپای شمالی که با نام کشورهای اسکاندیناوی نیز شناخته می‌شوند، به دلیل کیفیت بالای زندگی در آن‌ها و داشتن طبیعت زیبا و خیره‌کننده و سیاست لیبرال، شهرت زیادی دارند. این کشورها برخی از قوی‌ترین سیستم‌های آموزش عالی را در جهان دارند. کشورهای دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد همگی از امکان تحصیل رایگان و یا با هزینه کم برخوردار هستند.

در نروژ، تحصیل در دانشگاه برای همه دانشجویان، صرف نظر از ملیت یا مقطع تحصیلی آن‌ها، رایگان است. بیشتر دوره‌های آموزشی مقطع کارشناسی فقط به زبان نروژی تدریس می‌شوند و دانشجویان بین‌المللی برای ورود به این دوره‌ها باید ثابت کنند که به زبان نروژی مسلط هستند. در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا، تدریس به زبان انگلیسی به مراتب شایع‌تر از زبان نروژی است و همچنان امکان تحصیل رایگان نیز وجود دارد.

تحصیل رایگان در کشورهای اسکاندیناوی

دانشگاه‌های دانمارک و سوئد دوره‌های تحصیلی رایگان خود را تنها برای دانشجویان اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس در نظر می‌گیرند. بدین معنی که دانشجویانی که اهل این دو منطقه نباشند، باید برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد شهریه بپردازند. تحصیل در مقطع دکترا در هر دو کشور دانمارک و سوئد کاملاً رایگان است و دانشجویان دکترا این شانش را دارند که بدون پرداخت شهریه و با دریافت حقوق به تحصیل بپردازند. در دانشگاه‌های فنلاند به زودی (از پاییز ۲۰۱۷) طرح دریافت شهریه از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اجرا خواهد شد. این شهریه در حدود ۱۵۰۰ یورو (یا ۱۶۰۰ دلار آمریکا)  برای هر سال تحصیلی است.

در دو کشور دانمارک و سوئد، شهریه دانشجویان بین‌المللی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است. در دانمارک شهریه دانشگاه برای یک سال تحصیلی از ۴۵۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰۰ کرون دانمارک (تقریباً ۶۴۲۰ تا ۱۷۱۱۵ دلار آمریکا) متفاوت است. در حالی‌که در سوئد شهریه یک سال تحصیلی از ۸۰۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰۰ کرون سوئد (تقریباً ۸۷۳۰ تا ۱۵۲۷۰ دلار آمریکا) تعیین شده است.

در ایسلند، در هیچ کدام از چهار دانشگاه دولتی آن، شهریه‌ای دریافت نمی‌شود و تنها با پرداخت هزینه ثبت‌نام سالیانه ۴۰۰ یورو (تقریباً ۴۲۵ دلار آمریکا)  دانشجویان می‌توانند به تحصیل بپردازند.

اما در مورد هزینه‌های زندگی هم باید اندیشید. نکته‌ای که وجود دارد این است که هزینه زندگی در شمال اروپا از جمله بالاترین هزینه‌ها درمیان کشورهای اروپایی است. این موضوع تا حد زیادی به اقتصاد سالم منطقه و قدرت پول کشورهای اروپای شمالی برمی‌گردد. لذا پرداخت هزینه بیشتری برای زندگی وقتی خیابان‌ها تمیز هستند و مردم احساس خوشحالی می‌کنند، خیلی بد به نظر نمی‌رسد. کپنهاگ، هلسینکی، اسلو و استکهلم، چهار پایتخت اسکاندیناوی در میان برترین شهرهای دانشجویی جهان قرار دارند.


اتریش
کشوری اروپایی که دانشجویان می‌توانند در آن به صورت رایگان یا با هزینه بسیار کم به تحصیل بپردازند. در زمینه‌ هزینه‌های تحصیلی، دانشجویان اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا از همان حقوقی برخوردار هستند که دانشجویان اتریشی از آن بهره می‌برند و می‌توانند تا دو ترم در هر مقطع تحصیلی به صورت رایگان تحصیل کنند. پس از دو ترم، دانشجویان با پرداخت تنها ۳۶۰ یورو (تقریباً ۳۸۵ دلار آمریکا) برای هر ترم تحصیلی، امکان ادامه تحصیل دارند. دانشجویان بین‌المللی که خارج از اتحادیه اروپا باشند، با هزینه‌ای کمی بیشتر، در حدود ۷۲۶ یورو (تقریباً ۷۷۰ دلار آمریکا) برای  هر ترم امکان تحصیل در اتریش را دارند.

هزینه‌های زندگی در اتریش، برای همه دانشجویان تقریباً یکسان و بین ۱۰۲۰۰ تا ۱۲۰۰۰ یورو (۱۰۸۲۰ تا ۱۲۷۳۰ دلار) برای یک سال متغیر است. شهر وین که پایتخت اتریش است، در رتبه‌بندی QS بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۱۶، رتبه ۱۶ جهان را به خود اختصاص داده است.


بلژیک
در بلژیک دو جامعه زبانی اصلی وجود دارند که هر یک موضع خود را در قبال هزینه‌های دانشگاه دارند. دانشجویان اتحادیه اروپا تنها با پرداخت حداکثر ۸۳۵ یورو (تقریباً ۸۹۰ دلار) برای یک سال تحصیلی می‌‌توانند در این کشور مشغول به تحصیل شوند. در حالی‌که تنها دانشجویان اروپایی می‌توانند از مزایای عمده‌ تحصیل رایگان در اروپا استفاده کنند، برای دیگر دانشجویان بین‌المللی نیز هزینه‌ها بسیار مقرون به صرفه است. به طوری‌که برای یک سال تحصیلی از  ۸۹۰ تا حداکثر ۴۱۷۵ یورو (۹۴۰ تا ۴۴۳۰ دلار) باید بپردازند.

یک سال زندگی در بلژیک هزینه‌ای معادل ۱۱۴۰۰ یورو (در حدود ۱۲۱۰۰ دلار آمریکا) به همراه دارد. بروکسل، پایتخت بلژیک در رتبه‌بندی جهانی QS بهترین شهرهای دانشجویی، رتبه ۴۱ را به خود اختصاص داده است.


جمهوری چک
دانشجویانی که به زبان چک صحبت می‌کنند، از امکان تحصیل رایگان در جمهوری چک در هر دانشگاه عمومی برخوردارند. دانشجویانی که مایل به تحصیل به زبان انگلیسی هستند، نیز می‌توانند با هزینه اندکی در حدود ۱۰۸۳۳۴ کرون چک ( تقریباً ۴۲۶۰ دلار) در سال، ادامه تحصیل دهند.


هزینه‌های زندگی در این کشور نسبت به بسیاری از کشورهای اروپای غربی کمتر است. هزینه زندگی برای یک سال در حدود ۱۰۶۹۰۰ تا ۲۲۹۰۷۰ کرون چک (تقریباً ۴۲۰۰ تا ۹۰۰۰ دلار) است. شهر پراگ، پایتخت چک در رتبه‌بندی جهانی QS بهترین شهرهای دانشجویی، رتبه ۳۹  را در جهان کسب کرده است.

یونان
همه دانشجویان اتحادیه اروپا یا منطقه صنعتی اروپا از امکان تحصیل رایگان در یونان در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی، به استثنای برخی دوره‌های کارشناسی ارشد برخوردارند. علاوه بر این می‌توانند کتاب‌های درسی خود را رایگان تهیه کنند. دانشجویان بین‌المللی خارج از اتحادیه اروپا هم می‌توانند با هزینه‌ای کم، سالانه در حدود ۱۵۰۰ یورو (۱۶۰۰ دلار آمریکا) در یونان به تحصیل بپردازند.

کشور یونان یکی از ارزان‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا از نظر هزینه زندگی است.


ایتالیا
اگر جه دانشگاه‌های خصوصی ایتالیا به دریافت شهریه‌های نسبتاً بالا شناخته شده‌اند، شهریه دانشگاه‌های دولتی این کشور به مقدار قابل توجهی ارزان‌تر است، به‌طوری‌که شهریه سالانه برای تحصیل در مقطع کارشناسی در حدود ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ یورو (۹۰۰ تا ۱۰۶۰ دلار) است. دانشجویان اتحادیه اروپا از فرصت‌های مالی که برای دانشجویان ایتالیایی وجود دارد، از جمله وام، کمک هزینه تحصیلی و تخفیف شهریه می توانند بهره‌مند شوند.

هزینه زندگی در ایتالیا به آن اندازه‌ای که انتظار می‌رود بالا نیست و برای یک سال در حدود ۱۲۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو (۱۲۷۶۰ تا ۱۹۱۴۵ دلار) متغیر است.

شهر میلان در رتبه‌بندی QS بهترین شهرهای دانشجویی جهان، در رتبه ۳۸ جهان قرار گرفته است و شهر رم که پایتخت ایتالیا است، رتبه مشترک ۶۱ را دارد.


اسپانیا
در دانشگاه‌های اسپانیا، دانشجویان اتحادیه اروپا از حقوقی همانند حقوق دانشجویان اسپانیایی برخوردارند و ملزم به پرداخت هزینه‌های دانشگاهی نیستند. دانشجویان بین‌المللی غیر از اتحادیه اروپا می‌توانند با پرداخت سالانه ۶۸۰۰ تا ۱۴۰۰ یورو (تقریباً ۷۲۰ تا ۱۱۵۰۰ دلار) در مقطع کارشناسی مؤسسات دولتی به تحصیل بپردازند. هزینه‌ها برای مقاطع مختلف متفاوت است.

برای زندگی در اسپانیا هزینه یک سال بین ۱۰۸۰۰ تا  ۱۴۲۰۰ یورو (۱۱۵۰۰ تا ۱۴۰۵۰ دلار) است. مادرید و بارسلونا از شهرهای اسپانیا هستند و در رتبه‌بندی بهترین شهرهای دانشجویی جهان در سال ۲۰۱۶، به ترتیب رتبه ۲۲ و ۳۰ را به خود اختصاص داده‌اند.


کشورهای غیر اروپایی که امکان تحصیل رایگان یا با هزینه اندک را فراهم می‌کنند
آرژانتین
در حالی‌که داانشجویان آرژانتینی از امکان تحصیل رایگان در کشور خود بهره‌مند هستند، دانشجویان بین‌المللی باید هزینه‌ای اندک برای ثبت‌نام در دانشگاه‌های دولت آرژانتین بپردازند. از سوی دیگر موسسات آموزش عالی غیر دولتی این کشور، شهریه سالانه بالغ بر ۵۰۰۰ دلار دریافت می‌کنند. پایتخت آرژانتین شهر بوئنوس آیرس در رتبه‌بندی QS برترین شهرهای دانشجویی جهان، رتبه ۳۲ را کسب کرده است.

هند
در کشور هند، دانشجویان بین‌المللی به طور معمول شهریه‌ای کمتر از ۷۳۰۰ دلار آمریکا برای یک سال تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌پردازند، با این وجود هزینه‌های دانشگاه‌های خصوصی گران‌تر از این مقدار است.

آگاهی از هزینه‌های زندگی در هند برای اکثر دانشجویان بسیار جذاب است. برطبق گزارش Numbeo قیمت مصرف‌کننده اجناس ۱۸۷ درصد ارزان‌تر از انگلستان و قیمت اجاره مسکن ۳۷۳ درصد ارزان‌تر از انگلستان است. به‌طور کلی با ۵۰۰۰ دلار آمریکا برای یک سال، می‌توان یک زندگی آسوده در هند داشت.

تایوان
هزینه‌ تحصیل در دانشگاه‌های تایوان به گونه‌ای است که ارزش بالایی دارد. دانشگاه‌های سطح بالای تایوان دوره‌های تحصیلی با هزینه کم و مقرون به صرفه برگزار می‌کنند. به عنوان مثال دانشگاه ملی تایوان NTU به عنوان دانشگاه‌ پیشرو این کشور، در رتبه‌بندی QS دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶، رتبه ۶۸ را به خود اختصاص داده است. شهریه سالانه این دانشگاه در سال گذشته برای مقطع کارشناسی تنها ۱۰۰۹۲۰ تا ۱۲۴۲۰۰ دلار تایوان (۳۱۷۵ تا ۳۹۰۰ دلار آمریکا) بود.

شهر تایپه در رتبه‌بندی QS بهترین شهرهای دانشجویی جهان، رتبه ۲۳ را به خود اختصاص داده است