:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
توافق تجاری امریکا و چین قیمت نفت برنت را 62 سنت افزایش داد

تماس نزدیک برنت با قیمت 80 دلاری

بهای نفت خام روز دوشنبه با افزایش همراه بود. طلای سیاه این روزها تحت‌تاثیر مسائل مختلفی است.
کد خبر: ۱۱۴۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
اقتصادگردان- تحریم نفتی ایران و ونزوئلا که حالا به‌دنبال قدرت گرفتن مادورو احتمال عملیاتی شدن آن بیشتر شده است یکی از این موارد به‌شمار می‌رود. توافق تجاری چین و امریکا برای پرهیز از جنگ تجاری نیز از دیگر عوامل موثر بر بهای نفت در نخستین معاملات هفته جاری بوده است.

در حالی که بازارها به خبر توافق تجاری چین و امریکا و توقف جنگ تجاری دو اقتصاد بزرگ جهان واکنش نشان داده‌اند، قیمت نفت روز دوشنبه با افزایش همراه بود. ایسنا به نقل از رویترز گزارش داد که بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۲ سنت یا 0.8درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه افزایش یافت و به 79.13 دلار رسید. نفت برنت هفته گذشته برای نخستین‌بار از نوامبر سال ۲۰۱۴ به بالای 80 دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا، روز یک‌شنبه اعلام کرد: جنگ تجاری امریکا با چین پس از اینکه بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان توافق کردند تهدیدهای تعرفه خود را کنار گذاشته و روی یک توافق تجاری گسترده‌تر کار کنند، متوقف شده است. این خبر کمک کرد در اوایل معاملات روز دوشنبه قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کند.

بانک امریکایی مورگان استنلی در گزارشی اعلام کرد: این اختلاف تجاری موقتی به‌تدریج با مذاکرات کمتر خواهد شد. هر دو طرف قصد دارند روی اجرای طرح خرید کالاهای کشاورزی و انرژی همکاری کرده و به مذاکره درخصوص تولید و تجارت خدمات، سرمایه‌گذاری دوجانبه و حمایت از مالکیت معنوی در ماه‌های آینده ادامه دهند.

تسنیم نیز به نقل از رویترز نوشته است که با وجود افزایش قیمت در روز دوشنبه، بهای نفت خام هنوز با بالاترین رقم ثبت شده از نوامبر 2014 تاکنون فاصله دارد، زیرا بسیاری از تجار و تحلیلگران معتقدند باوجود کاهش تولید‌های اوپک و متحدانش، کاهش تولید ونزوئلا و در پیش بودن تحریم‌های امریکا علیه ایران، همچنان عرضه کافی در بازار نفت برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان وجود دارد. گرگ مک کینا تحلیلگر بازار نفت، در این باره گفت: «در صورتی که ریسک‌های ژئوپلیتیک مجددا تشدید نشود، ممکن است قیمت نفت مسیری نزولی را طی کند.»

براساس گزارش رویترز، باب دادلی مدیرعامل شرکت BP  نیز به‌دنبال صعود قیمت نفت به بالای ۸۰دلار در هفته گذشته بیان کرد: انتظار دارد سیل عرضه شیل امریکا و گشوده شدن شیرهای اوپک بازارهای نفت را آرام کند. وی پیش‌بینی کرد قیمت نفت تحت تاثیر این دو عامل، به محدوده ۵۰ تا ۶۵دلار در هر بشکه عقب‌نشینی کند.

از دیگر عوامل موثر بر بالا رفتن بهای نفت خام در روز دوشنبه انتشار آماری درخصوص دکل‌های نفتی حفاری امریکا بوده است. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا که معیاری برای ارزیابی روند رشد تولید آتی این کشور است، هفته گذشته بدون تغییر ماند و ۸۴۴ حلقه بود در حالی که در 6 هفته پیش از آن به‌طور متوالی رشد داشت.