:
كمينه:۱۳.۹۹°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

چرا حساب بانکی ایرانیان در گرجستان بسته شد؟

به تازگی حساب بانکی ایرانیان نزد بانک‌های گرجستان مسدود شده که طبق اعلام بانک مرکزی، دلیل این موضوع عمدتا به ورود حجم متفاوت ارز به این حساب‌ها برمی‌گردد.
کد خبر: ۱۱۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
اقتصادگردان- طبق اعلام برخی مقامات اتاق بازرگانی و همچنین ایرانیان مقیم گرجستان ظاهرا حساب‌های ایرانیان در برخی بانک‌های این کشور مسدود شده است. گرچه این شائبه ایجاد شد که ممکن است به دلیل خروج ترامپ از برجام و احتمال برگشت تحریم‌ها که از مهم‌ترین آن تحریم‌های بانکی است، گرجستان دست به بستن حساب‌های بانکی ایران زده باشد، اما پیگیری موضوع از بانک مرکزی با این توضیح همراه شد که اصلا این بانک حسابی نزد بانک‌های گرجستانی ندارد که به برجام ربط داده شود، این جریان مربوط به ایرانیان مقیم گرجستان یا افرادی است که از ایران به بانک‌های این کشور پول حواله کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بنا بر این توضیحات به هر حال تمام بانک‌های دنیا استانداردهای پولشویی را مدنظر داشته و به دنبال شناسایی منبع و منشا پول و ارز ورودی هستند. این در حالی است که به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر گرجستان یکی از مقاصد ارزی بوده و مردم ارز زیادتری را نسبت به دوره‌های قبل به حساب‌های بانکی در این کشور وارد کرده‌اند. از این رو به‌طور کاملا طبیعی کشور گرجستان با توجه به احساس این تفاوت و بر اساس استانداردهای پولشویی می‌تواند دست به بستن حساب‌ها و مسدود کردن آنها زده باشد.

در این رابطه مردم باید توجه داشته باشند که برای خروج پول و ارز و ورود آن به حساب بانکی در سایر کشورها، ریسک‌های مربوط به آن را نیز بپذیرند، چرا که ممکن است مانند این جریان بانک‌های کشور مقابل در راستای رعایت استانداردهای لازم حساب‌های آنها را مسدود کند.

در راستای اجرای قوانین مربوط به پولشویی ایران نیز در حال حاضر نگهداری بیش از ۱۰هزار یورو را نزد افراد جرم اعلام کرده و در صورت شناسایی با آن برخورد می‌شود، در عین حال که طبق بخشنامه اخیر بانک مرکزی خروج اسکناس از ایران بیش از ۵۰۰۰ یورو ممنوع بوده و بالاتر از آن باید اظهار شده و مورد بررسی قرار گیرد. رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان با تایید انسداد حساب تعدادی از ایرانیان در گرجستان گفت: با سفارت ایران در گرجستان صحبت کردیم و قرار شد که پیگیری بیشتری داشته باشند و اعلام نتیجه کنند.

به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، سیده فاطمه مقیمی درباره بلوکه شدن حساب تجار ایرانی در گرجستان اظهار داشت: این مساله را پیگیری کرده‌ایم، اما به صورت مبهم جواب دادند که تعدادی از حساب‌های ایرانیان مسدود شده و همچنین اجازه افتتاح حساب جدید را فعلا به دلایلی نمی‌دهند. او افزود: بسیاری از موارد به دلیل بحث اقامتی و مهاجرتی بوده که در حال بررسی هستند، همچنین مقداری هم به شرایط تحریمی که امریکا دوباره علیه ایران اعمال کرده باز می‌گردد. رییس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان تاکید کرد: با توجه به اینکه اتحادیه اروپا تحریم‌ها را تایید نکرده، انتظار می‌رود این مساله حل شود که به عنوان اعتراض این موضوع را اعلام کردیم. همچنین با سفارت ایران در گرجستان صحبت کردیم و قرار شد که پیگیری بیشتری داشته باشند و اعلام نتیجه کنند.

این در حالی است که بانک «تی‌بی‌سی» گرجستان، به تازگی با صدور بخشنامه‌یی، انجام هرگونه تراکنش بانکی برای ایرانیان بدون کارت اقامت را ممنوع کرده است. بر این اساس در حال حاضر حساب کسانی که قبلا در این بانک حساب داشتند و کارت اقامت آنها آماده نیست، بلوکه شده است. گرجستان اخیرا مقررات اقامت اتباع خارجی را در این کشور سخت‌تر کرده و در حال تدوین قانون جدیدی است که بر اساس آن مجوز اقامت دایمی به آن عده از اتباع خارجی داده می‌شود که در 10سال اخیر در گرجستان اقامت داشته باشند.