:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
دولت بانک‌ها را به پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت مسکن با سود 9درصد مکلف کرد

شارژ بازسازی در بافت فرسوده با وام جدید

پس از گذشت سه ماه از دستور رییس‌جمهور برای اجرایی شدن برنامه ملی بازآفرینی شهری، هیات دولت شامگاه یک‌شنبه بانک‌ها را مکلف به پرداخت وام 50 میلیون تومانی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده با سود 9درصد کرد. این درحالی است که تا پیش از این، ارائه تسهیلات ساخت در انحصار بانک مسکن بود.
کد خبر: ۱۱۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
اقتصادگردان- تصمیم جدید هیات دولت درحالی اجرایی خواهد شد که پیش از این اقداماتی ازجمله کاهش 2درصدی نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم بانک مسکن (8 به 6درصد)، افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات بافت فرسوده از ۱۲ به ۱۵ سال و... در قالب برنامه ملی بازآفرینی شهری انجام شده بود، اما تاثیر چندانی در روند بازسازی بافت فرسوده نداشت.

در این میان و باتوجه به اقدامات انجام شده در گذشته و همچنین مصوبه جدید هیات دولت این سوال مطرح می‌شود که این تصمیمات در صورت اجرایی شدن می‌تواند چه کمکی در تسهیل نوسازی بافت فرسوده داشته باشند؟

 اثر مثبت در بازسازی بافت‌های فرسوده

حسن محتشم نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران درباره اثرات تصمیم جدید هیات دولت برای تکلیفی کردن پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی ساخت مسکن در بافت فرسوده به «تعادل» می‌گوید: اجرای این مصوبه می‌تواند در نوسازی بافت فرسوده موثر باشد. محشتم می‌افزاید: این مصوبه آثار مثبتی هم برای تولید و عرضه مسکن به همراه دارد، اما این مصوبه و این‌گونه تصمیمات نمی‌تواند بازار را کنترل کند، زیرا نوسازی بافت‌های فرسوده، ‌زمان‌بر است و برهمین اساس نمی‌تواند تاثیری عمیق و سریع در بازار مسکن داشته باشد.

او ادامه می‌دهد: تصمیم جدید هیات دولت می‌تواند تاحدودی به تولید و عرضه مسکن کمک کند ضمن اینکه برای تعدادی از خریداران مسکن در بافت فرسوده هم موثر است.

این فعال حوزه مسکن با اشاره به اینکه این تصمیم اثری نه‌چندان قوی بر بازار مسکن دارد، می‌گوید: انبوه‌سازان و سازندگان از هر نوع تسهیلاتی که برای ساخت و خرید مسکن و همچنین کنترل بازار ارائه می‌شود، استقبال می‌کنند. محتشم اظهار می‌کند: پیش از این هم دولت اعلام کرده بود درصورت حضور فعال انبوه‌سازان در بازار مسکن بخشی از سود تسهیلات مربوط به ساخت را پرداخت می‌کند و حتی در سال 94، بودجه‌یی هم برای پرداخت بخشی از سود تسهیلات ساخت مسکن درنظر گرفته شده بود اما به خوبی اجرایی نشد ضمن اینکه بودجه موردنظر جذب هم نشد. او بیان می‌کند: اگرچه تصمیم جدید دولت اقدام مناسبی است و سازندگان از اجرای آن استقبال می‌کنند اما بهبود و رونق بازار مسکن با چنین تصمیماتی صورت نمی‌گیرد. نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به نوسان قیمت مسکن ادامه می‌دهد: دلیل افزایش قیمت مسکن، کاهش ارزش پول ملی، رشد قیمت ارز و... است و از ابتدای سال جدید، قیمت مسکن با شیبی صعودی افزایش یافته است.

تفاوت تسهیلات جدید با تسهیلات قدیم

جدا از نگاه تقریبا مثبت سازندگان درباره تکلیفی کردن پرداخت وام 50 میلیون تومانی نوسازی عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره تفاوت این تسهیلات با تسهیلات قبلی، اظهار می‌کند: پیش‌تر نیز اعطای این وام به تصویب رسیده بود اما شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در ابلاغیه خود به بانک‌ها، پرداخت این وام از سوی بانک‌ها را «مشروط به وجود منابع و مصارف» کرده بودند اما در مصوبه جدید، بانک‌ها «مکلف» به پرداخت این تسهیلات شده‌اند.

 50 میلیون نه؛ ‌70 میلیون تومان

مجید روستا در گفت‌وگو با مهر ادامه می‌دهد: براساس مصوبه هیات دولت قرار شده با تصویب شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به میزان نصف سود تعیین شده ازسوی این شورا پرداخت شود، بنابراین اگر رقم تعیین شده برای سود تسهیلات بانکی از سوی شورای پول و اعتبار در حال حاضر ۱۸درصد است، برای وام نوسازی ۹درصد آن را دولت به‌عنوان یارانه تسهیلات به بانک‌ها پرداخت می‌کند و ۹درصد آن را دریافت‌کننده وام پرداخت می‌کند.

او این مصوبه را پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران عنوان می‌کند و می‌افزاید: در این مصوبه قرار است به متقاضیان نوسازی مسکن در تهران، علاوه بر ۵۰ میلیون تومان وام نوسازی مسکن به‌صورت مشارکت مدنی، ۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای اسکان موقت هم اعطا شود که این تسهیلات در طول دوره مشارکت مدنی و نوسازی دراختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و پس از تکمیل ساخت و ساز و انتقال خانوار به واحد مسکونی نوسازی شده، این مبلغ به صورت یکجا مجددا به بانک عامل برگردانده می‌شود.