:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

صعود نفت برای رکوردزنی دوباره

قیمت نفت روز دوشنبه که بازارها به خبر توافق چین و آمریکا برای کنار گذاشتن جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان واکنش نشان دادند، افزایش یافت.
کد خبر: ۱۱۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
اقتصادگردان- بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۲ سنت یا ۰.۸ درصد نسبت به قیمت نهایی روز جمعه افزایش یافت و به ۷۹.۱۳ دلار رسید. نفت برنت هفته گذشته برای نخستین بار از نوامبر سال ۲۰۱۴ به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۵ سنت یا ۰.۸ درصد افزایش، به ۷۱.۸۳ دلار در هر بشکه رسید.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، روز یکشنبه اعلام کرد: جنگ تجاری آمریکا با چین پس از این‌که بزرگترین اقتصادهای جهان توافق کردند تهدیدهای تعرفه خود را کنار گذاشته و روی یک توافق تجاری گسترده‌تر کار کنند متوقف شده است. این خبر کمک کرد در اوایل معاملات روز دوشنبه قیمت‌ها سیر صعودی پیدا کند.

بانک آمریکایی مورگان استنلی در گزارشی اعلام کرد: این اختلاف تجاری موقتی به تدریج با مذاکرات کمتر خواهد شد. هر دو طرف قصد دارند روی اجرای طرح خرید کالاهای کشاورزی و انرژی همکاری کرده و به مذاکره در خصوص تولید و تجارت خدمات، سرمایه‌گذاری دو جانبه و حمایت از مالکیت معنوی در ماه‌های آینده ادامه دهند.

با این حال قیمت‌ها از رکورد بالایی که هفته گذشته به ثبت رسانده بودند، عقب‌نشینی کردند. معامله‌گران و تحلیلگران می‌گویند: با وجود تداوم توافق کاهش تولید اوپک، افت شدید تولید در کشور بحران زده ونزوئلا و تهدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران، عرضه کافی برای برآورد تقاضا وجود دارد.

به گفته گریک مک کنا، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "اکسی تریدر"، بدون تشدید ریسک ژئوپلتیکی احتمال عقب‌نشینی قیمت نفت وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، باب دادلی، مدیرعامل شرکت BP نیز به دنبال صعود قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار در هفته گذشته به رویترز گفت: انتظار دارد سیل عرضه شیل آمریکا و گشوده شدن شیرهای اوپک بازارهای نفت را آرام کند.  وی پیش بینی کرد قیمت نفت تحت تاثیر این دو عامل، به محدوده ۵۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه عقب نشینی کند.

آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای ارزیابی روند رشد تولید آتی این کشور است، هفته گذشته بدون تغییر ماند و ۸۴۴ حلقه بود در حالی که در شش هفته پیش از آن به طور متوالی رشد داشت.