:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
نایب ‌رییس اتحادیه مشاوران املاک:

مسکن دیگر کشش افزایش قیمت ندارد

نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه بازار مسکن کشش رشد قیمت را که یک بار در اسفند ماه داشته مجدد در اردیبهشت ماه ندارد، گفت: رشد قیمت مسکن در اواخر سال گذشته کافی بود و متقاضیان مسکن خود را به سختی با آن وفق داده بودند.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
اقتصادگردان- حسام عقبایی در پاسخ به اینکه با وجود تقاضا، خرید و فروش مسکن رخ نمی‌دهد و آیا با پدیده شکست بازار مسکن مواجه هستیم، گفت: شکست بازار مسکن را قبول دارم چراکه افزایش قیمت مسکن در اردیبهشت ماه موجب شد تا بازار مسکن با شکست مواجه شده و خرید و فروش مسکن راکد شود.

او با اشاره به اینکه تمام کالاها بعد از نوسانات نرخ ارز دچار افزایش قیمت شدند، اظهار کرد: مسکن کالایی مثل ماست و پفک نیست که بخواهیم ماهانه شاهد افزایش قیمت آن باشیم چراکه مسکن همواره یک کالای سرمایه‌یی بوده و نمی‌شود این مساله را کتمان کرد.  عقبایی همچنین درخصوص دلایل رکود خرید و فروش مسکن یا همان شکست بازار افزود: چند دلیل برای شکست بازار مسکن می‌توان متصور شد که نخستین دلیل آن بلاتکلیفی قیمت مسکن است چراکه رشد قیمت مسکن برخلاف سال‌های گذشته که هیچگاه در اردیبهشت ماه رخ نمی‌داد در این ماه به وقوع پیوست.  او ادامه داد: همین موضوع یک بلاتکلیفی در میان فروشندگان و انبوه‌سازان به وجود آورد که مبادا اقدام به فروش با قیمت پایین کنند؛ پس آنها هم منتظر ماندند و اقدام نکردند. نایب‌رییس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: دلیل دوم بعد از رشد قیمت مسکن در اردیبهشت ماه و انتظار فروشندگان، نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان است و همین موضوع که همواره سابقه هم داشته باعث افت معاملات مسکن شده است. عقبایی اضافه کرد: به هر حال نوسانات نرخ ارز و طلا در سایر بازارهای مشابه به خصوص بازار مسکن تاثیرگذار بود و به همین دلیل با وجود اینکه مسکن در اواخر سال گذشته دچار یک افزایش 30درصدی قیمت شده بود در اردیبهشت ماه حباب قیمتی را شاهد بودیم و یک سردرگمی در بازار رخ داد. او تاکید کرد: تثبیت بازار مسکن از خرداد ماه یا تیر ماه به این معنی نیست که قیمت مسکن با یک سونامی یا کاهش آنچنانی مواجه شود بنابراین افزایش قیمت در اواخر سال گذشته برای بازار مسکن کافی بود و مسکن دیگر کشش افزایش قیمت ندارد.

 ورود سفته‌بازان به بازار مسکن؟

در همین حال محمدمهدی مافی، عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران گفت: نوسان در بازارهای موازی موجب شده تا سودجویان سرمایه‌های خود را وارد بازار مسکن کنند.

مافی افزود: عواملی چون عرضه و تقاضا در قیمت مسکن تاثیرگذار است و تغییرات در بازارهای موازی چون ارز، سکه و طلا جو روانی را پیش می‌آورد و سرمایه‌ها از بانک‌ها به ‌سمت بخش مسکن سرازیر می‌شود و این امر همراه با افزایش قیمت مسکن بود.

او افزود: قیمت مسکن حد منطقی و معقول باید داشته باشد در غیر این صورت توان خریدار پایین می‌آید و تولید‌کننده هم اقدام به کاهش ساخت‌وساز می‌کند.  مافی ادامه داد: قیمت مسکن در سال‌های گذشته به اندازه نرخ تورم بود؛ افزایش قیمت 30درصدی بسیار لجام‌گسیخته است، گروهی از این فرصت استفاده می‌کنند و سود می‌برند و در مقابل مردم ضرر می‌کنند.  عضو هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران تاکید کرد: با افزایش قیمت مسکن، قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد کارگران و... افزایش می‌یابد و واسطه‌ها تنها سود می‌کنند.

او افزود: باید اقتصادی پایدار داشته باشیم. در غیر این صورت، تورم منجر به کاهش اشتغال در بخش مسکن می‌شود، در چند سال گذشته دولت تورم را کنترل کرد، اما اکنون یکدفعه قیمت از تورم بالا رفت و این به‌ضرر مصرف‌کننده است.