:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

صدور مجوز ایجاد موزه «ایران درودی»

دومین مصوبه جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با تصویب مجوز واگذاری حق بهره‌برداری از قطعه زمینی برای احداث موزه آثار نقاشی خانم ایران درودی به شهرداری بود.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
اقتصادگردان- این لایحه پیش از این به کمیسیون‌های نظارت و حقوقی و فرهنگی و اجتماعی اختصاص داشت که نظر این دو کمیسیون مورد بررسی و تصویب اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. علی اعطا، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی در تشریح نظرات این کمیسیون مشترک گفت: با توجه به اینکه املاک شهرداری تهران مشمول قانون مالک و مستاجر نمی‌شود ولی از آنجا که اجازه ساخت اعیان داده می‌شود، ضروری است که نسبت به عدم واگذاری مجوز سرقفلی و حق کسب و پیشه در قرارداد تاکید شود. همچنین باید در متن قرارداد مباشرت موسسه در موضوع فرهنگی قید شود. علاوه بر این باید قید شود که از زمین واگذار شده صرفا برای موزه ایران‌دخت درودی استفاده شود و هیچ کاربری دیگری در آن ایجاد نشود و اگر چنین اتفاقی رخ داد، ادامه قرار متوقف شود.

اعطا گفت: آخرین نکته‌یی که مورد تاکید قرار دارد، این است که در صورت انحلال موزه مالکیت اعیان بدون هیچ‌گونه وجهی به شهرداری تعلق گیرد. در نهایت با این لایحه موافقت شد چراکه زمین در نظر گرفته شده مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که هیچ مشکلی برای این واگذاری ندارد.  با رای‌گیری اعضای شورای شهر تهران کلیات این لایحه به تصویب رسید و پس از آن اعضا به اصلاح متن لایحه پرداختند.  سیدحسن رسولی نخستین پیشنهاد‌ دهنده برای اصلاح این لایحه بود. او گفت: استنباط من این است که به هر دلیلی اگر مالک اعیان نخواهد ادامه کار بدهد و شهرداری بخواهد ملک را تملک کند باید هزینه اعیان را بپردازد که موجب ضرر و زیان شهرداری است بنابراین باید در متن تاکید شود که شهرداری تهران درخصوص تامین مالی طراحی و احداث موزه مسوولیتی ندارد.

ابراهیم امینی، رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران درخصوص پیشنهادات ارائه شده توسط کمیسیون‌ها گفت: این پیشنهادات براساس آنچه در قرارداد به آن تاکید نشده، تنظیم و تلاش شده است که نه تحمیلی به طرف قرارداد و نه خسارتی به شهرداری وارد شود. وی تاکید کرد: آنچه در قرارداد آمده، این است که در زمان فسخ فقط هزینه ساخت گرفته شود تا این موضوع را پوشش دهد در نهایت این پیشنهاد رای لازم را کسب نکرد.