:
كمينه:۱۲.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کره‌شمالی تهدید کرد؛

سهام آسیا به دنبال احتمال رفع ملاقات ترامپ و رهبر کره شمالی فرو ریخت

کره‌شمالی در اعتراض به برگزاری مانور نظامی مشترک امریکا و کره‌جنوبی، نشست مقامات عالی‌رتبه سئول و پیونگ‌یانگ برای گفت‌وگو بر سر موضوعات نظامی را لغو و اعلام کرد که چنانچه اقدامات تحریک‌آمیز کنونی ادامه یابد، ممکن است دیدار ماه آینده دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا و کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی نیز لغو شود. تهدید پیونگ‌یانگ باعث شد که بازارهای آسیایی چهارشنبه افت کنند
کد خبر: ۱۱۴۰۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۳
اقتصاد گردان -  به گزارش یورونیوز، قرار بود نشست چهارشنبه در سطح وزرای دو کشور و با هدف پایان دادن به جنگ دو کره و آغاز روند غیرهسته‌یی شدن کامل این شبه‌جزیره برگزار شود. کره‌شمالی به برگزاری رزمایش «مکس‌تاندر» معترض است که در آن جنگنده‌های رادارگریز و همچنین بمب‌افکن‌های ب-۵۲ امریکا نیز مشارکت دارند. پیونگ‌یانگ برگزاری این رزمایش را اقدامی تحریک‌آمیز و خلاف روند دیپلماتیک بهبود روابط توصیف کرده است. این مانور میان نیروهای امریکایی و کره‌‌جنوبی از جمعه آغاز می‌شود و ۱۰۰هواپیمای جنگی در آن شرکت دارند.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در بیانیه‌یی اعلام کرد: «این رزمایش که ما را هدف قرار داده و هم‌اکنون در سراسر کره‌جنوبی در حال اجراست، یک چالش جدی برای اعلامیه پیونگ‌یانگ و یک تحریک نظامی عمدی علیه پیشرفت‌های سیاسی در شبه‌جزیره کره است. امریکا باید به جای توسل به نمایشی احمقانه که ممکن است روند خوبی را که با تلاش‌های زیاد به وجود آمده تغییر دهد، برای ایجاد فضایی توام با احترام متقابل و اعتماد تلاش کند.»

به‌ گفته پنتاگون رزمایش «مکس‌تاندر» در پایگاه هوایی گوانگجو در کره‌جنوبی برگزار می‌شود و شیوه برگزاری آن نیز مشابه سال‌های گذشته است. سال گذشته در این رزمایش ۱۵۰۰نفر از پرسنل نیروی هوایی امریکا و کره‌جنوبی به اضافه طیف گسترده‌یی از تجهیزات نظامی دو کشور از جمله جنگنده‌های اف-16 شرکت داده شدند. در واکنش، هدر نائرت سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: «کیم‌جونگ‌اون پیش از این اعلام کرده بود که ضرورت‌ها و سودمندی‌های ادامه تمرینات نظامی مشترک امریکا و کره‌جنوبی را درک کرده است... ما از سوی این دولت یا دولت کره‌جنوبی چیزی که نشان‌دهنده عدم تمایل به ادامه این تمرینات یا عدم تمایل به ادامه برنامه‌ریزی‌ها برای دیدار ماه آینده رییس‌جمهور ترامپ و کیم‌جونگ‌اون باشد، نشنیده‌ایم.»

اشاره نائرت به سخنان رییس دفتر امنیت ملی کره‌جنوبی پس از دیدار با کیم‌جونگ‌اون در اوایل ماه مارس بود که گفته بود؛ رهبر کره‌شمالی این را درک کرده است که با وجود گرم شدن روابط میان کشورها، رزمایش مشترک و «معمول» امریکا و کره‌جنوبی ادامه می‌یابد. سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید نیز اعلام کرده امریکا بیانیه جدید کره‌شمالی را بررسی خواهد کرد و همکاری نزدیک با متحدانش را ادامه خواهد داد.

 واکنش تلویحی به اظهارات بولتون

معاون اول وزیر خارجه کره‌شمالی نیز اعلام کرده کشورش تمایلی به برگزاری نشست با امریکا ندارد. به گزارش آسوشیتدپرس، «کیم‌کیه‌گوآن» معاون اول وزیر خارجه کره‌شمالی، چهارشنبه ساعاتی پس از لغو نشست مقام‌های ارشد کشورش و کره‌جنوبی تهدید کرده احتمال اقدام مشابه نسبت به نشست کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا وجود دارد. این دیدار قرار است، ماه آینده در سنگاپور برگزار شود. به اعتقاد ناظران، لغو نشست ۱۲ژوئن سنگاپور می‌تواند شکست بزرگی برای ترامپ محسوب شود که خود را در آستانه دستیابی به بزرگ‌ترین موفقیت سیاسی دوران ریاست‌جمهوریش می‌دانست.

معاون وزیر خارجه کره‌شمالی گفت: «اظهارات بی‌محابای اخیر واشنگتن آن هم پیش از نشست ۱۲ ژوئن نشانه عملکردی بی‌پرواست. مقام‌های امریکایی می‌گویند مدل لیبی را برای واگذاری هسته‌یی در نظر دارند و از فرمول، ابتدا کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌یی و بعدا جبران صحبت می‌کنند یعنی تحمیل سرنوشت لیبی یا عراق به کره‌شمالی که به ‌دلیل در اختیار گذاشتن تمام کشورشان به قدرت‌های بزرگ فروپاشیدند.» وی تاکید کرده پیونگ‌یانگ خلع سلاح هسته‌یی به شیوه لیبی را هرگز نمی‌پذیرد. معاون اول وزیر خارجه کره‌شمالی همچنین با اشاره‌یی تلویحی به سخنان اخیر جان بولتون مشاور ترامپ گفت: «اگر رویکرد نشست میان کره‌شمالی و امریکا تنها صادقانه و با هدف بهبود روابط باشد ما به آن پاسخی مناسب می‌دهیم اما تمایلی نداریم تا وارد مذاکره یک‌طرفه‌یی شویم که از ما می‌خواهد برنامه‌های تسلیحات هسته‌یی خود را کنار بگذاریم و ما را مجبور کنند تا نشست کره‌شمالی و امریکا را بپذیریم.»

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته خلع سلاح کره‌شمالی به معنای خلاص شدن از شر همه تسلیحات هسته‌یی، برچیدن آنها و انتقال آنها به شرق تنسی است. این اقدام به معنای خلاص شدن از غنی‌سازی اورانیوم و فرآوری پلوتونیوم است. این به معنای حل‌وفصل مساله موشک‌های بالستیک است.

 تلاطم بازارها

پس از اینکه پیونگ‌یانگ به‌طور ناگهانی از مذاکرات با سئول خارج شد و تهدید کرد که اجلاس امریکا-کره‌شمالی را لغو خواهد کرد، بازارهای آسیایی افت کردند. به گزارش رویترز، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا- اقیانوسیه جز ژاپن ام‌اس‌سی‌آی 0.2 درصد افت کرد. شاخص نیکی ژاپن نیز 0.4درصد افت کرده، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی نتوانسته جهت مشخصی پیدا کند. شاخص سهام در بازارهای هنگ‌کنگ، شانگهای و سنگاپور نیز کاهش یافته‌اند. وب‌سایت مارکت‌واچ نیز از تلاطم بازارهای اروپایی در پی بازگشت نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌یی کره‌شمالی خبر داده است. تحلیلگر جی‌پی‌مورگان در این باره گفت: «خطر بزرگ‌تر برای این منطقه این است که در صورت لغو مذاکرات، ترامپ دیگر برای نگهداشتن چین در کنار خود احساس نیاز نخواهد کرد و امکان این هست که مناقشه‌های تجاری دوباره بالا بگیرند و این مساله‌یی است که سرمایه‌گذاران را نگران می‌کند.»

موضع‌گیری جدید کره‌شمالی در حالی است که پیونگ‌یانگ هفته گذشته اعلام کرده بود در راستای تعهد به توقف آزمایش‌های نظامی، سایت‌های آزمایش سلاح هسته‌یی خود را در روزهای ۲۳ تا ۲۵ ماه مه از بین خواهد برد. به اعتقاد برخی ناظران، این احتمال وجود دارد که این اقدام کیم‌جونگ‌اون، تلاشی برای سنجش میزان تمایل دونالد ترامپ برای امتیازدهی در راستای برگزاری نشست تاریخی پیش‌رو باشد؛ به‌ویژه آنکه بیانیه جدید پیونگ‌یانگ تنها یک هفته پیش از سفر رییس‌جمهوری کره‌جنوبی به واشنگتن منتشر شده است. برخی نیز معتقدند موضع جدید پیونگ‌یانگ در پی دو دیدار اخیر کیم‌جونگ‌اون با شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین شکل گرفته و بر این اساس، کره‌شمالی خواستار توقف رزمایش امریکا و کره‌جنوبی در قبال توقف آزمایش‌های هسته‌یی خود شده باشد