:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فرمانداری تهران با ایراد اشکالات متعدد مصوبه شورای شهر را پس فرستاد

وتوی مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس

عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران از برگشت مصوبه شورا در مورد نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۶
اقتصادگردان- قانبیلی، عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران با بیان اینکه کمیته انطباق برای مصوبه شورا درباره نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس برگزار شد، گفت: این طرح اشکالات زیادی داشت و بر همین اساس به شورای شهر برگشت داده شد تا نسبت به اصلاح آن اقدام شود. اعضای شورای شهر تهران اوایل اردیبهشت ماه کلیات لایحه افزایش اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی در شهر تهران را تصویب کردند. براین اساس نرخ کرایه‌ها به‌ طور میانگین 12.5درصد افزایش یافت.

به گزارش «تعادل»، نرخ پیشنهادی شورا برای اتوبوس‌های دولتی از 10تا 15کیلومتر 500 تومان، 20کیلومتر 800 تومان و بیش از 20کیلومتر هزار تومان محاسبه شده بود و نرخ کرایه اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز از یک تا 2.5کیلومتر 600 تومان، 2.5تا 5کیلومتر 700تومان، 5 تا 7.5کیلومتر 800 تومان، 7.5تا 10کیلومتر 850 تومان، 10تا 12.5کیلومتر هزار تومان، 12.5تا 15کیلومتر 1050تومان، 15تا 17کیلومتر 1100تومان و 17تا 20کیلومتر 1200تومان تعیین شده است.

همچنین نرخ جابه‌جایی مینی‌بوس‌ها نیز از یک تا 2.5کیلومتر 500 تومان، 2.5تا 5کیلومتر 600 تومان، 5 تا 7.5کیلومتر 650 تومان، 7.5تا 10کیلومتر 800 تومان، 10تا 12.5کیلومتر 950تومان، 12.5تا 15کیلومتر هزار تومان، 17.5تا 20کیلومتر 1050تومان و بیش از 30کیلومتر نیز 1100تومان محاسبه شده است. نرخ تاکسی تهران نیز با میانگین 12.5درصد افزایش نسبت به سال گذشته و با 15رای موافق اعضای شورای شهر به تصویب رسید. پیش از ارسال این مصوبه از کمیسیون حمل و نقل به صحن شورای شهر، محمدعلی کرونی دبیر این کمیسیون از ایجاد تغییراتی در نحوه افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس خبر داده بود که ظاهرا فرمانداری موافق این تغییرات نبوده است.

کرونی در این باره گفته بود: در گذشته نحوه محاسبه کرایه تاکسی اینگونه بود که یک مبلغ «ورودیه» از مسافر اخذ و تا یک مسافتی «آزاد» محاسبه می‌شد و بعد از آن کرایه براساس کیلومتر سفر حساب می‌شد اما در لایحه جدید مسافت آزاد حذف شده و مسافران ضمن پرداخت مبلغ ورودیه، سفرشان براساس «کیلومتر» محاسبه می‌شود.

همانطور که عنوان شد، فرمانداری با قیمت‌های پیشنهادی شورا موافقت نکرده است. قانبیلی، عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران افزایش قیمت کرایه تاکسی را غیرمتعارف خوانده و گفته است: در این لایحه دو تبصره وجود داشت که خلاف مقررات بود. براساس این مصوبه در روزهایی که شرایط جوی نامناسب است یا در زمان پیک ترافیک کرایه‌ها ۲۰درصد افزایش می‌یابد که این دو تبصره مخالف است.

عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران با بیان اینکه مشخص نیست که چرا شورا اینگونه طرح‌ها را تصویب می‌کند، گفت: درست است که رانندگان تاکسی نیازمند حمایت هستند اما دلیل نمی‌شود که به هر میزان که خواستند کرایه‌ها را افزایش دهیم.

وی با اینکه افزایش نرخ کرایه باید براساس میزان تورم باشد، یکی دیگر از ایرادات مهم این مصوبه را افزایش شناور کرایه خطوط دانست و گفت: اینکه هر خط کرایه‌یی متفاوت داشته باشد، درست نیست و ما مخالف آن هستیم همچنین معتقدیم باید افزایش کرایه‌ها به صورت عقلانی باشد. به همین دلیل پیشنهاد دادیم، تبصره‌ها حذف شده و کرایه نیز براساس نرخ تورم افزایش یابد که مصوبه را به شورای شهر برگرداندیم تا مجددا بررسی‌های لازم انجام گیرد.

علاوه بر افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس، اعضای شورای شهر طبق روال هر سال نرخ کرایه مترو را نیز افزایش دادند. در پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران موضوع افزایش بهای بلیت مترو در سال 97 مورد بررسی اعضا قرار گرفت و در نهایت براساس پیشنهادات مطرح شده، مقرر شد بلیت تک‌سفره مترو از 800 تومان در سال 96 به هزار تومان در سال 97 افزایش یابد. بلیت تک ‌سفره فرودگاه امام خمینی(ره) به تهران 7هزار و 500 تومان نرخ‌گذاری شد.

این درحالی است که بسیاری از مسافران مترو بعد از رسیدن به ایستگاه ‌های مورد نظر برای ادامه مسیر از اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کنند و قطعا نرخ استفاده از حمل و نقل عمومی برای یک شهروند تهرانی رقمی بیشتر از این‌هاست. به ‌طور میانگین هزینه استفاده از تاکسی برای شهروندان تهرانی بین 4تا 6 هزار تومان در روز است. در صورتی که این رقم را به هزینه استفاده از مترو اضافه کنیم، چیزی حدود 248هزار تومان مبلغی است که یک شهروند تهرانی باید ماهانه بابت استفاده روزانه از مترو و تاکسی پرداخت کند. در این شرایط هم هزینه استفاده از خودرو شخصی نسبت به تاکسی 25تا 30درصد بیشتر است. اگر میانگین درآمد یک کارمند را یک‌میلیون و 200هزار تومان در نظر بگیریم حدود 20درصد از درآمدش را باید ماهیانه صرف تردد در سطح شهر کند. سیستم حمل و نقل درون‌شهری ایرادها و کمبودهای بسیاری دارد و شاید به همین دلیل است که 51 درصد از شهروندان تهرانی تمایلی به استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی ندارند. در صورتی که سهم اعتبارات توسعه مترو و حمل و نقل عمومی به‌ طور کامل پرداخت و مشکل مالی شهرداری تهران رفع شود به‌‌طور قطع پایتخت ایران هم در زمینه حمل و نقل عمومی کم از پایتخت‌های بزرگ جهان نخواهد داشت. امیدی که انتظار می‌رود در پی برگزاری جلسه اخیر شهردار و اعضای شورای شهر تهران با معاون اول رییس‌جمهوری و تاکید بر لزوم خرید بیش از 2000واگن مترو برای پایتخت همچنین افزایش 180میلیارد تومانی بودجه حوزه حمل و نقل عمومی تهران در سال آینده به واقعیت تبدیل شود.