:
كمينه:۲۵.۴°
بیشینه:۲۶.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵

موافقت ATR برای تحویل هواپیما قبل از تحریم‌های جدید

علی‌اصغر فخریه‌کاشان مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین‌المللی که پیگیری خرید هواپیما از شرکت‌های ایرباس، بویینگ و ATR را بر عهده دارد، از موافقت شرکت ATR برای تحویل هواپیما به ایران پیش از آغاز مجدد تحریم‌ها خبر می‌دهد
کد خبر: ۱۱۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
اقتصاد گردان -  این در حالی است که طی روزهای گذشته، مسوولان ایرباس نیز اعلام کرده بودند که طی 90 روز آینده احتمالا 2 فروند ایرباس دیگر به ایران تحویل خواهند داد. فخریه‌کاشان درباره نتیجه قراردادهای ایران و شرکت‌های سازنده هواپیما می‌گوید: با شرکت‌های ایرباس و بویینگ مذاکراتی صورت گرفته و انتظار می‌رود این شرکت‌ها مواضع خود را در هفته جاری بیان کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او درباره علت تاخیر در تحویل هواپیماهای نو به ایران می‌افزاید: طبق قرارداد ایران‌ایر با شرکت‌های بویینگ، ایرباس و ATR قرار بوده است، ایران تعدادی هواپیما از این شرکت‌ها تحویل بگیرد اما یکی از دلایلی که این اتفاق با تاخیر مواجه شد، مساله اطمینان پیدا کردن از وجود خدمات پس از فروش بود.  او ادامه می‌دهد: مذاکرات مفصلی با این شرکت‌ها داشتیم که مطمئن شویم این خدمات را در اختیار خواهیم داشت، در عین حال مذاکراتی برای فاینانس هواپیماها طبق قول و قرار ایرباس و توافقات با فایننسرها داشتیم.

این مقام مسوول اظهار می‌کند: پس از آمدن ترامپ فضا تغییر کرد و ترامپ سیاستی مبنی بر بلاتکلیف نگهداشتن ایران و ایران‌هراسی را دنبال می‌کرد و در نتیجه شرکت‌ها را در وضعیتی قرار داد که بسیاری برای تصمیم‌گیری منتظر می‌ماندند، بعضا هم تامین پیش‌پرداخت‌های هواپیماها به خاطر برخی مسائل داخلی در رابطه با مشخص کردن منابع با تاخیر مواجه شد و همه اینها دست به دست هم داد و تغییراتی را در برنامه تحویل هواپیماها ایجاد کرد.

فخریه‌کاشان درباره امیدواری برای تحویل گرفتن هواپیماها پیش از آغاز مجدد تحریم‌ها تصریح می‌کند: اکنون که ترامپ با تصمیمی غیرقانونی و یک طرفه از برجام خارج شده و مهلت‌هایی را برای مشخص شدن تکلیف شرکت‌ها قائل شده است، طبیعی است که ایران در تلاش است از این فرصت استفاده کرده و با تایید بر نگرانی‌های قبلی خود هواپیما تحویل بگیریم.  او تاکید می‌کند: با ایرباس، بویینگ و ATR تماس گرفتیم، تاکنون ATR به درخواست ما پاسخ داده و انتظار داریم در هفته جاری از دو شرکت دیگر هم جواب دریافت کنیم. بر اساس جواب این شرکت‌ها برای تحویل هواپیما تصمیم خواهیم گرفت. طبیعی است که اگر جواب آنها به این‌گونه باشد که می‌توانند با جابه‌جایی نوبت‌ها که در خیلی موارد معمول است، هواپیماهایی به ما تحویل دهند، ما از این فرصت استفاده خواهیم کرد.  فخریه‌کاشان اضافه می‌کند: ATR گفته می‌تواند تا ماه آگوست تعدادی هواپیما به ما تحویل دهد. ما هم در حال مذاکره هستیم تا ببینیم چه تعدادی را می‌توانیم، تحویل بگیریم. این هفته پاسخ ATR را بررسی می‌کنیم و هم‌اکنون ایران‌ایر در حال مذاکره با ATR است. بنابراین احتمال آنکه در این مدت تعدادی ATR وارد کنیم، وجود دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه می‌دهد: چون رقم قراردادها برای خرید ATR بزرگ نیست، ایران‌ایر می‌تواند با استفاده از وام داخلی هزینه‌های خرید را تامین کند و تامین مالی تماما متکی بر عملیات خود ایران‌ایر است.

او درباره چگونگی تامین مالی برای خرید ایرباس می‌گوید: اگر این شرکت بتواند با تغییر نوبت به ما هواپیما تحویل دهد، ما نیز منابع لازم برای خرید این هواپیماها را تامین می‌کنیم. پیش از این با صدور صکوک و استفاده از منابع خود ایران‌ایر منابعی تامین کرده بودیم که در صورت پاسخ مثبت ایرباس از این منابع استفاده خواهیم کرد. با توجه به اینکه ایرباس نمی‌تواند در این مدت تعداد زیادی هواپیما به ما تحویل دهد، مشکلی برای تامین مالی وجود نخواهد داشت.

فخریه‌کاشان ادامه می‌دهد: طبق مذاکراتی که با خانم شرفبافی مدیرعامل ایران‌ایر داشتیم، برای تامین قطعه در شرایط تحریم مجدد راه‌حلی داریم. فعلا جزئیات آن را اعلام نمی‌کنم، اما اگر قرار باشد هواپیمای دیگری را بگیریم، با کمک این راه‌حل که کاملا هم قانونی است نگرانی خود را برای تامین قطعات مرتفع خواهیم کرد.

این مقام مسوول درباره سایر گزینه‌ها برای خرید هواپیما اظهار می‌کند: با توجه به اینکه اکثر هواپیماهای جهان از قطعات امریکایی استفاده می‌کنند، اگر بخواهیم از سایر کشورها مانند روسیه، ژاپن، برزیل یا کانادا هواپیما بخریم، به مجوز اوفک نیاز خواهیم داشت و قطعا وزارت خزانه‌داری امریکا این مجوزها را صادر نمی‌کند. اما بدیهی است که ما برای نوسازی ناوگان خود هر راهی که وجود داشته باشد را پیش خواهیم گرفت. حتی اگر نهایتا به سمت خرید هواپیماهای دست دوم کم‌کارکرد برویم. در هر صورت بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی یکی از برنامه‌های وزارت راه است.

او ادامه می‌دهد: در ۴۰ سال گذشته با انواع تحریم‌ها روبه‌رو بودیم، اما کشور از پس آنها بر آمده است. طبیعتا تحمل این تحریم‌ها سخت است. اما در عوض ما از این فرصت استفاده کرده و ظرفیت داخلی را تقویت می‌کنیم. من شک ندارم که اگر در آینده مشکلی در تامین قطعات به وجود آید، مثل صنعت نفت و صنعت حمل و نقل ریلی به سازندگان داخلی روی می‌آوریم که البته با استانداردهای بین‌المللی قادر به تامین نیاز ما خواهند بود