:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سيف: بخشی از نوسانات ارزی به دلیل فضاسازی سیاسی بین المللی است

کاهش قیمت طلا و سكه، ۲۴۵۰ حساب بانکی مسدود و ۱۸۰ دلال ارز دستگیر شدند

18 عيار به 183 هزار تومان كاهش يافت سكه به 1.9 ميليون تومان - قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۹۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد
کد خبر: ۱۱۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
اقتصاد گردان -  به دنبال كاهش قيمت اونس جهاني طلا به 1320 دلار و همچنين عرضه سكه هاي پيش فروش شده كه تا پايان ارديبهشت حدود 800 هزار سكه پيش فروش مي شود، بازار آزاد شاهد کاهش قیمت طلا و همچنین ادامه روند کاهشی قیمت انواع مختلف سکه بهار آزادی بود.
قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۹۷ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش  یک میلیون و ۹۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد. 
همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با ۶۵ هزار تومان افت یک میلیون و ۸۹۲ هزار تومان داد و ستد شد.در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت ۹۸۹ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با ۶ هزار تومان افت ۵۸۷ هزار تومان معامله شد.
از سوی دیگر، هر قطعه سکه گرمی با کاهش ۱۵ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۶۲ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افت ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومانی به قیمت ۱۸۳ هزار تومان ارزشگذاری شد.
در بازار ارز نيز بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۰ ارز از جمله یورو و پوند نسبت به روز گذشته افزایش و نرخ ۸ واحد پولی مانند لیر ترکیه کاهش یافت؛ نرخ ۱۱ ارز از جمله دلار نیز ثابت ماند. قیمت هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است. افزون بر این، هر یورو با ۹ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۲۵ تومان و هر پوند با ۱۲ تومان رشد در مدت مشابه ۵ هزار و ۶۹۹ تومان ارزشگذاری شد.

۲۴۵۰ حساب بانکی مسدود و ۱۸۰ دلال ارز دستگیر شدند
از سوي ديگر، دادستان تهران در برخوردها در بازار ارز گفت:  با بیان این که ۱۸۰ نفر در ارتباط با قاچاق ارز دستگیر شدند، گفت : 2450 حساب بانکی مسدود و ۷۰۰ میلیارد ریال توقیف شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، عباس جعفری دولت آبادی، با اشاره به این که ۵۰ پرونده در رابطه با قاچاق ارز تشکیل شد، افزود: از مجموع دستگیر شدگان ۱۳ نفر دلال دانه درشت ارز هستند که هفت تن از آنان بازداشت شده اند.
وی همچنین در خصوص وظایف مسوولان دولتی مرتبط با ارز و هم‌چنین جایگاه دادستان در این زمینه گفت : به مسوولان دولتی اعلام کرده‌ایم که عدم ورود و خروج ارز، عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز، از جمله مسائلی است که به قوه قضاییه مرتبط نیست، اما تعقیب مرتکبان جرایم ارزی را از وظایف خود می‌دانیم و در این زمینه همکاری‌ها و حمایت‌های خوبی صورت گرفته است.

لزوم بررسی نحوه تامین ارز مورد نیاز در بازار

دولت آبادی در توضیح دو نکته مهم مرتبط با مساله ارز شامل عدم اختصاص ارز برای وارد کردن برخی کالاهای مورد نیاز مردم و ابهام پیرامون منشا ارزهای موجود در بازار که با قیمت بیش از مصوب دولت عرضه می‌شود، گفت: برخی مصارف ضروری مردم از سوی دولت پیش‌بینی نشده و لذا عده‌ای برای تامین این اقلام ناچار از مراجعه به بازار سیاه هستند.
وی تاکید کرد: میزان قاچاق کالا که ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار اعلام شده است، پاسخگویی به این پرسش را ضرورت می بخشد که با توجه به مسدود شدن راه‌های تامین ارز غیر مجاز توسط دولت، محل تامین ارزها در بازار قاچاق کجاست لذا ضرورت دارد بررسی شود ارز لازم برای تهیه کالاهای قاچاق از چه طریقی تامین می‌شود؟ آیا در داخل کشور تبدیل ارز صورت می‌گیرد و یا این که ارزهای وارد شده از کشورهای خارجی، محل تامین ارز مورد نیاز برای کالاهای قاچاق است.



صدور کیفرخواست پرونده ثامن ‌الحجج

جعفری دولت آبادی با اشاره به تعداد سپرده گذاران موسسه «ثامن الحجج» که بیش از یک میلیون و صد هزار نفر هستند، از صدور کیفرخواست در این پرونده به رغم وسعت و پیچیدگی اقدامات مجرمانه؛ و رد مال نسبت به ۹۸.۵ درصد سپرده‌گذاران خبر داد و افزود: نگاهی به وضعیت استرداد اموال سپرده‌گذاران، موید مشکل موجود در نحوه اداره موسسه ثامن الحجج بوده است؛ مشکلی که در دیگر موسسات مالی نیز کم و بیش قابل مشاهده است. براساس اعلام بانک مرکزی، میزان سپرده در این موسسه پنج هزار میلیارد تومان بوده است.
وی در خصوص اقدامات هیات تصفیه ثامن‌الحجج که با همکاری سه قوه تشکیل شده است، اظهار داشت: از مرداد ماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان اموال این موسسه به فروش رفته که با توجه به رکود بازار قابل توجه است.
تعیین تکلیف ۴ تعاونی فرشتگان، وحدت، افضل توس و البرز ایرانیان

دادستان تهران همچنین تعیین تکلیف تعاونی‌های چهارگانه «فرشتگان»، «وحدت»، «افضل توس» و «البرز ایرانیان» که شامل تعقیب متهمان، شناسایی و توقیف اموال و کاهش نگرانی‌های سپرده‌گذاران بود، قابل توجه خواند.
وی خاطرنشان کرد: پرونده‌های اتهامی مرتبط با شرکت اکتشافات ملی نفت، صندوق ذخیره فرهنگیان، بانک سرمایه ضمانت‌های بانک سپه وشرکت دومان توکان را که مورد اخیر بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان وجوه مردم را دریافت کرد؛ نمونه‌های انگشت شماری از پرونده‌های قضایی مفتوح در دادسرای تهران است که نشان از اهمیت نقش دادستان در حفظ حقوق عامه دارد.

رد مال در پرونده امیر منصور آریا

جعفری دولت آبادی درباره رد مال در پرونده «امیر منصور آریا» و اقدامات دادسرای تهران در این موضوع گفت: تا به امروز یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعم از مطالبات و تسهیلات به بانک ملی بازگشته است که آخرین قسط پرداختی، استرداد ۵۰ میلیارد تومان در اردیبهشت ماه سال جاری بود؛ ضمن این که صدها نفر در پرونده گروه آریا تعقیب و محکوم شده‌اند و بسیاری از اموال توقیف شده است.

بخشی از نوسانات ارزی به دلیل فضاسازی سیاسی 
همچنين  رییس کل بانک مرکزی در جمع فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه بخشی از نوسانات ارزی به دلیل فضاسازی های سیاسی بین المللی از جمله اظهارات رییس جمهور آمریکا شکل گرفت، گفت: در نوسانات ارزی دو گروه از عوامل اقتصادی و غیراقتصادی نقش دارند. عوامل اقتصادی همچون تورم و دیگر شاخص های کلان اقتصادی که بر تورم تاثیرگذارند، طبیعتاً این عوامل بر نرخ ارز نیز موثر هستند. اما برخی عوامل غیراقتصادی مانند فضاسازی های بین المللی نیز بر تغییر نرخ ارز اثرگذار است که باید به آنها توجه کنیم.
سیف با اشاره به اینکه بانک مرکزی از ابتدای دولت یازدهم تلاش کرده است که نرخ ارز متناسب با واقعیت های اقتصادی تغییر کند، افزود: البته در برخی برهه ها نوسانات خفیفی وجود داشت لیکن تغییرات ارز 2950 تومانی در مرداد ماه سال 1392 نسبت به دی ماه سال 1396 به 4200 تومان طبیعی است و این تغییر بر اثر تفاوت تورم داخلی و خارجی ایجاد شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به عوامل غیراقتصادی تغییر نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در زمینه عوامل غیراقتصادی باید یادآور شد که مهمترین این عوامل عدم اطمینان به آینده و انتظارات منفی است چرا که هنر دشمنان کشور، فضاسازی و القای عدم اطمینان به آینده اقتصاد کشور است که روشی کم هزینه برای تخریب به شمار می رود و متاسفانه برخی در داخل نیز به کمک دشمن می آیند و به این التهابات و نوسانات دامن می زنند.
سیف با تاکید بر اینکه هماهنگی، همدلی و وحدت رویه، راهکار مبارزه با تهدیدات دشمن در موضوعات اقتصادی است، تصریح کرد: باید در دستگاه های مختلف واقعیت های اقتصادی کشور تبیین شود تا شرایط التهاب آفرینی ایجاد نشود.
وی به شرایط سخت ابتدای فعالیت دولت یازدهم برای تامین ارز کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم ها انتقال ارز از کانال بانکی میسر نبود که با دیپلماسی فعال کشور و گشایش های ایجاد شده تا حدودی انتقال ارز به کانال بانکی بازگشت؛ لیکن فاصله کشور با وضعیت مطلوب در ایجاد روابط بانکی در حد ایده آل نیست.
سیف در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کفایت سرمایه بانک ها اشاره کرد و گفت: استاندارد بین المللی کفایت سرمایه بانک ها 12 درصد است در حالی که در ایران این میزان حدود 4 درصد است که با همت مجموعه قوای کشور باید برای اصلاح آن و در مجموع اصلاح ساختار مالی بانک ها، قدم های بزرگ تری برداریم.
سیف با اشاره به عرضه یک میلیارد و 200 میلیون دلاری ارز ناشی از صادرات غیر نفتی در سامانه نیما و نظام بانکی کشور گفت: با وجود برخی مقاومت ها از سوی تعدادی از صادرکنندگان، پس از گذشت یک ماه از تصمیم جدید در حوزه ارز شاهد عرضه ارز ناشی از صادرات از سوی صادرکنندگان در سامانه نیما و نظام بانکی هستیم. اما برخی از روز اول با تزریق روحیه ناامیدی در جامعه سعی در ناکارآمد خواندن تصمیم اتخاذ شده داشتند.