:
كمينه:۱۸.۷۳°
بیشینه:۱۹.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
در بازدید معاون وزیر نفت از غرفه سازندگان تجهیزات نفت مطرح شد

دو راهکار حمایتی دولت از تولیدکنندگان، سازندگان تجهیزات نفت: حمایت گلخانه‌ای نمی‌خواهیم

معاون وزیر نفت از دو راهکار برای حمایت تولید داخل خبر داد و گفت: به مجموعه‌های داخلی اعلام کردیم توانمندی‌های خود را فهرست کنند تا کالاهای مشابه خارجی وارد نشود
کد خبر: ۱۱۳۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
اقتصاد گردان - حبیب‌الله بیطرف معاون مهندسی وزیر نفت در بازدید از غرفه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه نگاه دولت نگاه بسترساز و توانمندزا است، گفت: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم نقش هدایتگری خود را به خوبی انجام دهیم و در این راستا دو کار مهم را انجام خواهیم داد.

بیطرف توضیح داد: به شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت و همچنین پیمانکاران اعلام کرده‌‌ایم که توانمندی‌ها و همچنین خدمات و کالاهایی را که ساخته‌اند در یک فهرست بیاورند و براساس آنچه که خودشان می‌دانند اولویت بندی‌کنند تا از این طریق بتوانیم توانمندی‌های داخلی را ارزیابی کنیم.

وی تصریح کرد: آقای زنگنه دستور داده است که یک فهرست از اقلامی که در داخل کشور تولید می‌شود آماده شود تا ببینیم چه کالاهایی را در داخل تولید می‌کنیم که جلوی واردات آن را بگیریم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در بخش بالا دست صنعت نفت این کار انجام شده است گفت: در پایین‌دست نیز این فهرست باید آماده شود و پس از ‌آماده شدن رتبه‌بندی و صلاحیت‌ها نیز مشخص شود.

به گزارش فارس، امیر هومن وثیق مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو که در تولید کاتالیست اقدام می‌کنند در این دیدار با اشاره به اینکه ما از دولت حمایت‌های گلخانه‌ای نمی‌‌خواهیم،گفت: حرف ما این است که دولت به ما نگاه بزرگ کند. 

وثیق با اشاره به اینکه در حال حاضر 30 درصد از کاتالیست‌ شرکت فولاد توسط مجموعه سرو تولید می‌شود، افزود: اما متاسفانه دولت هنوز به این مجموعه به عنوان یک طفل نگاه می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما به دنبال حمایت‌های گذری نیستیم، اظهار داشت: هنوز دولت باور نمی‌کند که می‌توانیم در داخل کشور تمام کاتالیست‌های مورد نیاز را تولید کنیم و فکر می‌کند از 80 تا 90 کاتالیست مورد نیاز در داخل فقط 10 درصدش امکان تولید دارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو گفت: ما به دولت قول می‌دهیم که توانمندی این کار را داریم و اگر دولت به ما اعتماد کند می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم. ما نیاز داریم دولت به ما نگاه علمی داشته باشد و حاضریم تمام شرافت خود را پای حرفی که می‌زنیم بگذاریم.

این عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ادامه داد: در حال حاضر دولت فقط به عنوان طفل به ما نگاه می‌کند،در صورتی که نیازمند حمایت گلخانه‌ای نیستیم و انتظار داریم دولت یک تغییر نگاه اساسی به مجموعه‌های دانش‌بنیان داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید صندوق‌های خطرپذیر را نیز قبول کند ما در حال حاضر توانایی رقابت با شرکت‌های چینی را نداریم زیرا محصول نهایی ما 20 درصد گرانتر از چینی‌ها است، اما این را می‌دانیم که اگر مورد حمایت دولت قرار بگیریم توانایی ساخت همه کاتالیست‌های مورد نیاز را در کشور داریم.