:
كمينه:۱۵.۴°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
«جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید

تحریم‌های اولیه و ثانویه بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش فعالیت‌های مرتبط با ایران احیا می‌شوند / جزئیات بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای از سوی خزانه‌داری آمریکا و کاهش تدریجی رفع تحریم های قبلی

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید تحریم‌ها علیه ایران بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش تدریجی فعالیت‌های مرتبط با ایران آغاز خواهد شد. دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (ofac) فوراً اقدامات لازم را برای انجام تصمیم رئیس‌جمهور عملی خواهد کرد. تحریم‌ها در دو دوره 90 و 180 روزه اعمال خواهد شد. این شامل اختیارات ما در رابطه با تحریم‌های اولیه و ثانویه می‌شود
کد خبر: ۱۱۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹
اقتصاد گردان - بعد از آنکه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خروج این کشور از برجام را اعلام کرد «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته خزانه‌داری آمریکا فرایند ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش تدریجی فعالیت‌های مرتبط با ایران را آغاز کرده و پس از آن، تحریم‌ها از سر گرفته خواهند شد. 


وی گفت تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران به کره شمالی این علامت را خواهد داد که آمریکا توافقات نامناسب را قبول نخواهد کرد.

خزانه‌داری آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «همراستا با دستورالعمل رئیس‌جمهور، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های آمریکا فرایند کاهش تدریجی آن دسته از فعالیت‌های مرتبط با ایران که با رفع تحریم‌های آمریکا به نحو مندرج در برجام سازگار بودند را آغاز خواهد کرد.»

این بیانیه تصریح کرده وزارت خارجه آمریکا، به منظور اجرایی کردن دوره‌های کاهش تدریجی فعالیت‌های مرتبط با ایران امروز معافیت‌های تحریمی مندرج در قوانین آمریکا را تمدید کرده است. 

بعد از اجرایی شدن برجام، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، بندهای مربوط به تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در چهار قانون آمریکا تعلیق کرد. معافیت‌ از این تحریم‌ها موقت هستند و رئیس‌جمهور آمریکا بایستی در دوره‌های ۱۲۰ و ۱۸۰ روزه آنها را تمدید کند. ترامپ از این ضرب‌الاجل‌ها برای تهدید برجام استفاده کرده است. 

ترامپ ۲۲ دی‌ماه سال گذشته علی‌رغم تعلیق تحریم‌های موجود در این چهار قانون تهدید کرد در صورتی که کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره آمریکا برجام را مطابق میل او اصلاح نکنند او در ضرب‌الاجل بعدی که ۱۲۰ روز بعد (۲۲ اردیبهشت‌ماه) فرا می‌رسد کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد. 

قانونی که تحریم‌های موجود در آن بایستی روز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه تمدید شود، بند ۱۲۴۵ «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی آمریکا) است. در صورتی که ترامپ تا روز شنبه این تحریم‌ها را تعلیق نکند، روند بازگشت تحریم‌های ذیل این قانون آغاز خواهد شد. 

بند ۱۲۴۵ قانون اختیارات دفاع ملی، دولت آمریکا را ملزم به اعمال تحریم علیه موسسات مالی کشورهایی می‌کند که دولت‌های متبوع آنها از کاهش «قابل توجه» خرید نفت خام از ایران خودداری کرده‌ باشند.


اعلام جزئیات بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دفتر کنترل اموال دارایی‌های خارجی این وزارت‌خانه به دنبال بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در دو دوره 90 و 180 روزه است.

 دقایقی پس از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، وزارت خزانه‌داری آمریکا جزئیات بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را اعلام کرده است.

در این بیانیه آمده است: امروز دونالد ترامپ تصمیم خود را در رابطه با حضور آمریکا در برجام و آغاز بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه رژیم ایران اعلام کرد.

دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (ofac) فوراً اقدامات لازم را برای انجام تصمیم رئیس‌جمهور عملی خواهد کرد. تحریم‌ها در دو دوره 90 و 180 روزه اعمال خواهد شد. این شامل اختیارات ما در رابطه با تحریم‌های اولیه و ثانویه می‌شود.

استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در این باره گفت: ترامپ به طور مکرر و شفاف اعلام کرده است که دولتش به دنبال مقابله با همه اقدامات ثبات‌زدایی ایران است. ما به کار با متحدان خود برای ایجاد یک توافق که به طور واقعی در راستای بهترین منافع بلندمدت امنیت بین‌المللی باشد، ادامه می‌دهیم.

وی با بیان این که آمریکا دسترسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حمایت از آن‌چه اقدامات بدخواهانه ایران که از بزرگترین حامیان تروریسم محسوب می‌شود و نیز استفاده از موشک‌های بالستیک علیه متحدان ما ، حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه، نقض حقوق بشر علیه مردم خود و سوءاستفاده از سیستم مالی بین‌المللی خواند، را مسدود خواهد کرد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت: خروج آمریکایی‌ها از برجام در واقع تصریحی بود بر کار آنها در ماه‌های قبل به شکل دیگری انجام داده بودند. آمریکا بگوید که از زمان آغاز توافق تا به امروز چه زمانی به همه تعهدات خود عمل کرده است. آیا هرگز به نفع مردم ایران و در چارچوب تعهدات برجام عمل کرده است یا نه. ملت ایران طبق اذعان آژانس انرژی اتمی به تعهد خود وفادار بوده و دولت ایران به همه تعهداتی که در برجام داشته، عمل کرده است اما آمریکا به این تعهدات احترام نمی‌گذارد.