:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با رشد بیش از ۱۴ درصدی؛

پیک‌بار تابستان امسال یزد به 1632 مگاوات می‌رسد

قائم‌ مقام مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای یزد با اشاره به پیش‌بینی پیک‌بار تابستان امسال استان به میزان 1632 مگاوات، ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح‌های پیک‌سایی با همکاری صنایع و مدیریت مصرف، بتوان بدون خاموشی از پیک‌بار امسال عبور کرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
اقتصادگردان- «محمدمهدی جاودانی» در نشست جمعی از مدیران شرکت برق منطقه‌ای یزد و نمایندگان صنایع استان که به منظور تقدیر از صنایع همکار در پیک‌بار تابستان سال گذشته برگزار شد، با بیان این‌ که استان یزد دارای یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور است، عنوان کرد: بیش از ۷3 درصد برق مصرفی استان در بخش صنعت مصرف می‌شود و با توجه به پیش‌بینی رشد مصرف و خشک‌سالی اخیر، امیدواریم با تعامل صنایع همکار بتوانیم به‌خوبی از پیک تابستان سال 97 عبور کنیم.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود پیک‌بار تابستان امسال 1632 مگاوات باشد، افزود: میزان ساعت پیک‌بار استان ۳۰۰ تا ۴۰۰ ساعت است که ایجاد نیروگاه برای این مقدار ساعت مقرون‌ به‌ صرفه نیست و با مدیریت مصرف می‌توان بدون خاموشی از پیک‌بار عبور کرد و از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری کرد.

وی تعداد مشترکان شرکت برق منطقه‌ای یزد را بیش از 26 مشترک با مصرف بالای هفت مگاوات برشمرد و سهمیه ابلاغی از سوی توانیر برای کاهش پیک‌بار را 170 مگاوات عنوان و ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح‌های پیک‌سایی در تابستان با همکاری صنایع این مهم محقق شود.

«فاطمه زارع» رییس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای یزد نیز به ارائه گزارشی از عملکرد صنایع در پیک‌بار تابستان ۹6 پرداخت و افزود: پیک‌بار مصرف انرژی الکتریکی در سال گذشته ۱۴۰۸ مگاوات بوده است که با توجه به ورود صنایع جدید به مدار، پیش‌بینی می‌شود در تابستان ۹۷ با رشد بیش از ۱۴ درصد به ۱۶۳۲ مگاوات برسد.

وی با اشاره به این‌که حدود 40 درصد مصرف استان را صنایع بزرگ با مجموع دیماند قراردادی 1095 مگاوات تشکیل می‌دهند، گفت: بیش از 80 درصد مشترکان این شرکت مشترکان فولادی هستند و صنایع بزرگ فولاد استان مانند فولاد آلیاژی، فولاد ارفع و فولاد متین، بالاترین مصرف در زمان‌های پیک بار استان را داشتند.

زارع مجموع بار صنایع بزرگ را که هم‌زمان با پیک‌بار استان در سال گذشته که ۳۰ خرداد ساعت ۲۱: ۲۲ رخ داد را بیش از ۶۰۴ مگاوات اعلام کرد.

وی طرح‌های پیک سایی در تابستان 96 را طرح کاهش یا قطع بار برنامه‌ریزی‌شده، طرح استفاده از مولد اضطراری، طرح ذخیره عملیاتی صنایع و طرح جابجایی ساعات پیک برشمرد و گفت: در طرح کاهش یا قطع بار برنامه‌ریزی‌شده با همکاری شش صنعت نزدیک به 22 میلیارد ریال پاداش به صنایع همکار پرداخت ‌شده و میزان کاهش بار در روز پیک شبکه سراسری، حدود 93 مگاوات بوده است.

رییس گروه مدیریت مصرف شرکت برق منطقه‌ای یزد در پایان همچنین طرح ذخیره عملیاتی را با همکاری سه صنعت ذکر و بیان کرد: کاهش توان در روز پیک بار کشور 54 مگاوات و در روز پیک بار استان 50 مگاوات بوده و 23 میلیارد ریال پاداش همکاری صنایع به دلیل مشارکت در این طرح بوده است.

همچنین در بخش دیگری از جلسه، ضوابط و دستورالعمل طرح‌های پاسخگویی بار و شرایط مشارکت صنایع در این طرح‌ها تشریح و به سوالات و ابهامات مشترکان در این مورد پاسخ داده شد تا مشترکان با توجه به برنامه‌ریزی تولید و برنامه‌های تعمیر و نگهداری بتوانند با مشارکت فعال در طرح‌های پاسخگویی بار، صنعت برق را در پایداری شبکه یاری کنند.

در پایان این نشست نیز از صنایع بزرگ استان همچون شرکت‌های فولاد آلیاژی و چادرملو به دلیل اجرای طرح‌های ذخیره عملیاتی‌ و کاهش و قطع بار برنامه‌ریزی‌شده، مجتمع آهن و فولاد بافق به دلیل مشارکت در طرح ذخیره عملیاتی و شرکت‌های فولاد میبد، فولادسازی چادرملو، گندله‌سازی اردکان و سیمان تجارت مهریز برای اجرای طرح کاهش و قطع بار برنامه‌ریزی‌شده در پیک‌بار تابستان سال ۹6 قدردانی شد.