:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تحویل هواپیماهای بوئینگ به ایران عقب افتاد

بوئینگ خریداران جدیدی برای هواپیمای جتی که امیدوار بود امسال به ایران تحویل دهد، پیدا کرده و دیگر نگرانی‌ این نیست که در صورت بازگشت تحریم ها علیه ایران، تولید این هواپیما ضربه بخورد.
کد خبر: ۱۱۲۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲
اقتصادگردان- به نقل از رویترز، مدیر این شرکت هواپیماسازی آمریکایی اعلام کرد بوئینگ به دلیل افزایش تقاضا، دیگر نگران نیست که فروپاشی توافق با ایران این شرکت را وادار کند تولید هواپیمای جت ۷۷۷ را از این بیشتر کاهش دهد و صدها شغل به خطر بیافتد.

دنیس مویلنبرگ، مدیرعامل بوئینگ در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هیچ تحویلی به ایران که بخشی از برنامه تولید امسال این شرکت باشد نداریم، در نتیجه این تحویل ها طبق پروسه دولت آمریکا به تاخیر افتاده است. من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که ما بدون هیچ ریسکی به برنامه تولید ۷۷۷ ادامه می دهیم.

بوئینگ در دسامبر سال ۲۰۱۶ توافق کرد ۸۰ فروند هواپیما به شرکت هواپیمایی ایران ایر تحویل دهد. این قرارداد با توافق میان ایران و قدرت های بزرگ جهانی برای گشایش تجارت در قبال محدودیت فعالیت های هسته ای ایران امکان‌پذیر شد و شامل ۱۵ فروند مدل ۷۷۷-۳۰۰ER  بود که برای آنها بوئینگ مجوز صادرات را از دولت آمریکا دریافت کرده بود.

 منابع صنعتی می‌گویند بوئینگ قرار بود سه فروند ۷۷۷ را امسال به ایران تحویل دهد اما تحویل سفارش خریداران دیگر را جایگزین تحویل به ایران کرد.

قرارداد ایران برای ۷۷۷ زمانی که اعلام شد، برای این مدل که یکی از سودآورترین مدلهای بوئینگ به شمار می رود، حمایت حیاتی فراهم کرد زیرا این هواپیما تقریبا به زمان پایان تولیدش نزدیک شده است.

بوئینگ تولید این مدل را پیش از این به دلیل کاهش فروش کم کرده بود و در اواخر سال ۲۰۱۶ به کارکنانش اعلام کرده بود در تولید کمتر این هواپیما سفارش ایران به حساب آمده است و در انظار عمومی بر ارزش این قرارداد برای حفظ مشاغل تاکید می کرد.

با این حال مویلنبرگ اعلام کرد حتی اگر ایران قادر نباشد ۳۷۴ میلیون دلار سفارش خود را تحویل بگیرد، بوئینگ در تولید مدل ۷۷۷ کاهش بیشتری صورت نخواهد داد.

وی گفت: نرخ تولیدی که ما تعیین کرده ایم، به سفارشهای ایران بستگی ندارد. اگر این سفارشها انجام بگیرد و ما هواپیما به ایران تحویل دهیم، این تحویلها به منزله فرصتهایی برای ما خواهد بود اما ما دستور دولت آمریکا را دنبال می کنیم و اطمینان یافته ایم که به این سفارشها تکیه نکرده ایم.

فروش مدل ۷۷۷ در سال ۲۰۱۷ بهبود یافت و با افزایش بیش از دو برابری به ۶۰ فروند رسید.

ترامپ وعده داده که آمریکا را از توافق سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی خارج خواهد کرد. وی تا ۱۲ ماه مه برای بازگرداندن تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه تهران که نخستین گام برای پایان دادن به توافق هسته ای خواهد بود، تصمیم می گیرد.

مقامات ایرانی واشنگتن را متهم کرده اند نه تنها مانع تحویل هواپیماهای آمریکایی شده بلکه خرید هواپیماهای اروپایی را نیز به دلیل محدودیتهای فاینانس، با مانع روبرو ساخته است.

ایران ایر ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس و ۲۰ فروند هواپیمای توربوپراپ ATR را سفارش داده و تاکنون سه فروند ایرباس و ۸ فروند ATR را تحویل گرفته است.

شرکتهای اروپایی به دلیل اینکه شماری از قطعات هواپیماهای ساخت آنها در آمریکا تولید می شود، به مجوز صادرات واشنگتن برای تکمیل قراردادهایشان نیاز دارند.

تاکنون واشنگتن مجوزهایی صادر کرده که اجازه می دهد حدود یک سوم از هواپیماهای ایرباس تحویل داده شود اما معلوم نیست در صورت خروج آمریکا از برجام، این قراردادها چه سرنوشتی پیدا می کنند.