:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

نفوذ سیگنال مرزی را تا ۲ کیلومتر کنترل می‌کنیم، حوزه ICT تنها شبکه اجتماعی و خبر نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای جلوگیری از نفوذ سیگنال کشورهای خارجی اعم از رادیویی، تلویزیونی و تلفن همراه ما در مناطق مرزی تا دو کیلومتر موظف به کنترل و تقویت سیگنال‌های خودمان هستیم.
کد خبر: ۱۱۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
اقتصادگردان- آذری جهرمی در جلسه شورای اداری استان اردبیل با انتقاد شدید از برخی القاب و عناوینی که به مسئولان و وزرا می‌دهند، اظهار کرد: مردم نباید اجازه دهند تا روحیه اشرافی‌گری در مسئولان و مقامات کشور رشد و نمو یابد بلکه باید به یاد داشته باشیم که مسئولان با مردم هیچ تفاوتی ندارند و شایسته نیست امثال بنده را با برخی القاب و عناوین از مسیر خدمت‌رسانی به مردم اغوا کنید.
 
وی خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر در دولت دوازدهم کارهای خوبی در حوزه زیرساخت ارتباطات انجام شده ولی همچنان باید این فعالیت‌ها تقویت شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در این مدت تمام شهرهای استان اردبیل به سیستم نسل سوم و چهارم تلفن همراه متصل شده و در ۱۷۶ روستا نیز در ۶ ماه اخیر مشکل پوشش تلفن همراه برطرف شده است.
 
آذری جهرمی با یادآوری اینکه در سال‌جاری نیز تصمیم گرفیتم تا در ۴۰۰ روستا مشکلات ارتباطی را در این استان برطرف کنیم، بیان کرد: ۳۵ سایت شهری برای ارتقای نسل سوم و چهارم تلفن همراه نصب خواهد شد و قرار است مرکز داده نیز در استان اردبیل با کمک اپراتور تلفن همراه اول راه‌اندازی شود.
 
وی در ادامه از اجرای ۱۲۰ سایت تلفن همراه و ارتقای خدمات‌دهی آنها به همراه نصب سایت‌های جدید در مناطق مرزی خبر داد و افزود: در مناطق مرزی برای جلوگیری از نفوذ سیگنال کشورهای همسایه در حوزه صدا و سیما و تلفن همراه سعی کردیم تا در کنار تقویت تجهیزات سیگنال‌رسانی داخلی و سرویس‌های دهی مناسب در این مناطق برای جلوگیری از انتشار این سیگنال‌ها تا دو کیلومتر در مناطق مرزی برنامه‌های کنترلی و پوشش کامل را انجام دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ما این اقدام را در قالب یک پروژه ویژه با نظارت اپراتورها و مرکز رادیویی خود انجام می‌دهیم و امیدواریم در استان اردبیل نیز تا شهریورماه با پشتیبانی استاندار اردبیل در مناطق مرزی و کوهستانی این مشکلات را هموار کنیم.
 
آذری جهرمی به نصب و راه‌اندازی ۹ سایت در مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل اشاره و بیان کرد: ما در کمک به صدا و سیما در حوزه سیگنال‌رسانی به عنوان یک پروژه پدافند غیرعامل و مصون‌سازی در این زمینه ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردیم و تلاش‌مان بر این است تا با کمک صدا و سیما با این سیگنال‌رسانی بتوانیم از اختلالات سیگنالی و ماهواره‌ای کشورهای دیگر ممانعت کنیم.
 
وی گفت: در این زمینه ما منتظر اعلام همکاری صدا و سیما در تامین هزینه‌های نگهداری و عقد قرارداد برای واگذاری این سایت‌ها هستیم تا هیچ مشکلی در بهره‌برداری و نگهداری آنها به وجود نیاید.
 
عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: در دنیا براساس سه شاخص وضعیت ICT را در کشورهای مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهند که اولین شاخص نحوه دسترسی به امکانات ICT است که ما در حال حاضر در این حوزه در دنیا در جایگاه ۶۷ قرار داریم.
 
آذری جهرمی در ادامه به دومین شاخص در استفاده از ICT اشاره کرد و بیان داشت: در این شاخص رتبه ما ۱۰۴ دنیاست.
 
وی ضرورت استفاده از این فناوری را در بخش‌های کشاورزی، صنعت، روستاها و نظام یکپارچه تبلیغات و حوزه فرهنگ، مدیریت شهری و سلامت یادآور شد و خاطرنشان کرد: شاخص دیگر مهارت‌افزایی در این حوزه است که در این شاخص نیز رتبه ۵۸ جهان را داریم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در مجموع شاخص‌ها جایگاه ما از هشتاد و پنجم در ۶ ماه اخیر به هشتاد و یکم رسیده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه نرخ رشد در این حوزه در دنیا دوم و در منطقه اول است.
 
 افزایش ۱۰۰ درصدی پوشش مناطق شهری به سامانه نسل سوم و چهارم تلفن همراه

آذری جهرمی بیان کرد: تا شهریور ماه سال گذشته وضعیت ما در فراگیری نسل سوم و چهارم تلفن همراه و اینترنت ۵۰ درصد بوده که هم اکنون این شاخص به ۱۰۰ درصد رسیده است که ارتقای این شاخص می‌تواند رتبه ما را در دنیا افزایش دهد.
 
وی در ادامه به تدوین شبکه ملی اطلاعات در کشور اشاره کرد و افزود: این شبکه در سه لایه محتوا، خدمات و زیرساخت‌ها تهیه می‌شود که ما در لایه خدمات هیچ مسئولیتی طبق قانون نداریم اما در لایه محتوا و تامین زیرساخت با تمام توان پیگیری‌ها و تلاش‌ها را انجام می‌دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در لایه خدمات و زیرساخت تلفن ثابت وضعیت مناسبی در کشور نداریم، افزود: در برخی بخش‌های نظیر تلفن همراه سرمایه‌گذاری و رشد قابل توجهی را شاهد هستیم که متاسفانه کاربرد فضای مجازی در کشورمان به شبکه‌های اجتماعی و تولید خبر محدود شده در حالی که ما به راحتی‌ می‌توانیم از ظرفیت‌های حوزه ICT در تمام شئونات زندگی مردم اعم از حوزه سلامت، شهر هوشمند و ارتقای کیفیت زندگی استفاده کنیم.
 
آذری جهرمی ادامه داد: در دشت مغان با استفاده از ICT پروژه‌ای به صورت پایلوت در حال اجراست که در ۲ هزار هکتار اراضی پردازش دقیقی از رنگدانه‌ها وآثار استفاده از سموم و کودهای شیمیایی انجام می‌شود که قطعا نتایج آن می‌تواند با بهره‌گیری از سیستم ICT در سایر بخش‌ها فراگیر شود.
 
وی با انتقاد از کسانی که استفاده از زیرساخت ICT را تنها محدود به بخش سرگرمی و تفریحات کرده‌اند، گفت: ما به راحتی می‌توانیم در همه حوزه‌ها از زیرساخت ICT برای بهبود و ارتقای کیفیت استفاده کنیم که با همکاری مجلس و دولت بسترهای این امر با هدف افزایش بهره‌وری و ثروت ملی فراهم آمده است.
 
وزیر دولت دوازدهم افزود: در مسیر احداث راه‌آهن میانه – اردبیل نیز ما مشکلی در پوشش تلفن همراه نخواهیم داشت و از هم اکنون در این حوزه برنامه‌ریزی‌ها انجام شده و به تعهداتمان عمل خواهیم کرد.