:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
طبق تفاهم‌ سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی

تجار اختلافات خود را کجا ببرند؟

سازمان توسعه تجارت و مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران به امضا تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری‌های مشترک پرداختند.
کد خبر: ۱۱۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸
اقتصادگردان- مجتبی خسروتاج - رئیس سازمان توسعه تجارت - و محسن محبی- دبیر کل مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران - برای انجام همکاری‌های مشترک در قالب دیداری مشترک برای توسعه همکاری‌های خود تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند.

هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه معرفی و ارجاع اختلافات احتمالی فعالین تجاری و اقتصادی ایران در سطح داخلی و بین‌المللی برای حل و فصل به مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران عنوان شده است.

این تفاهم‌نامه می‌تواند به رسیدگی تخصصی و نظام‌مند اختلافات در حوزۀ دعوی تجاری، اقتصادی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر کمک کرده و جایگاه داوری را در حل و فصل این قبیل اختلافات تقویت کند.

طبق قانون اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران که در سال ۱۳۷۳ به تصویب رسیده یکی از وظایف اتاق بازرگانی حل و فصل اختلافات بازرگانی داخلی و خارجی است. مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران در همین راستا و به موجب قانون مستقلی به نام «قانون اساسنامه مرکز داوری اتاق ایران» از سال ۱۳۸۰ تاسیس و از حمایت‌های قانونی برخوردار شده است.

بر اساس قانون اساسنامه مرکز داوری اتاق ایران، رسیدگی به اختلافات و دعاوی تجاری در داوری‌های داخلی، مطابق قانون آئین دادرسی مدنی و در داوری‌های بین‌المللی مطابق قانون داوری تجاری بین‌المللی انجام می‌شود. قواعد و آئین داوری این مرکز با رعایت قوانین  ایران با استفاده از رویه سازمان‌های داوری بین‌المللی تهیه شده است.

در روابط تجاری ناشی از قراردادها و معاملات، همواره احتمال بروز اختلافاتی وجود دارد که گفته می‌شود ارجاع  این اختلاف‌ها و دعاوی به مرکز داوری اتاق بازرگانی می‌تواند عاملی برای تامین سلامت، سرعت و دقت در رسیدگی به اختلافات به شیوه تخصصی باشد.

بر همین اساس کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی می‌توانند حل و فصل اختلافات و دعاوی بازرگانی داخلی یا خارجی خود را با توافق به مرکز داوری اتاق ایران ارجاع دهند.