:
كمينه:۹.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون اول رئيس جمهور: هيچ كمبودي در كشور براي تأمين كالاهاي اساسي و دارو وجود ندارد

جهانگيري: ما به التفاوت۴۰۰ توماني ارز كالاهاي اساسي و دارو به سرعت پرداخت مي شود

كالاهاي مورد نياز جامعه در ماه رمضان تامين شده است - تحولات بازار ارز و سكه مثبت است. دولت ما به التفاوت ارز كالاهاي اساسي و دارو را به سرعت پرداخت خواهد كرد و بانك ها موظف شده اند نسبت به پرداخت مابه التفاوت ارز كالا هاي اساسي و دارو را به ازاء هر دلار ۴۰۰ تومان به تجار و وارد كنندگان پرداخت كنند و وارد كنندگان نبايد در اين زمينه هيچگونه نگراني داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۲۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۹

اقتصاد گردان -  معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه هيچ كمبودي در كشور در زمينه تأمين كالاهاي اساسي و دارو ايجاد نخواهد شد، گفت: اجراي سياست هاي جديد ارزي ضمن ايجاد شفافيت در تجارت خارجي ، واردات كالاهاي مورد نياز به داخل كشور را تسهيل خواهد كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دكتر اسحاق جهانگيري روز چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات اقتصادي ساماندهي امور ارزي با اشاره به تداوم ورود كالاهاي اساسي به كشور، گفت: دولت ما به التفاوت ارز كالاهاي اساسي و دارو را به سرعت پرداخت خواهد كرد و بانك ها موظف شده اند نسبت به پرداخت مابه التفاوت ارز كالا هاي اساسي و دارو را به ازاء هر دلار ۴۰۰ تومان به تجار و وارد كنندگان پرداخت كنند و وارد كنندگان نبايد در اين زمينه هيچگونه نگراني داشته باشند. 

وي با ابراز خرسندي از تحولات اخير بازار ارز و سكه اظهار داشت: ورود تدريجي بنگاه هاي اقتصادي به نظام يكپارچه معاملات ارزي (نيما)، بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد كشور، شيب نزولي قيمت سكه، كاهش قاچاق لوازم خانگي و قطعات خودرو، بهبود مديريت ارز كشور از نتايج مطلوب سياست هاي نوين ارزي است كه بايد با دقت و سرعت ادامه يابد. 
دكتر جهانگيري با اشاره به گزارش وزير صنعت، معدن و تجارت مبني بر تامين كالاهاي مورد نياز جامعه بويژه براي ماه مبارك رمضان و پر بودن انبارها از كالاهاي اساسي ابراز اميدواري كرد؛ با توجه به تحولات اخير و حمايت هاي دولت از صادركنندگان ميزان صادرات كشور در سال ۹۷ از سال قبل پيشي گيرد. 
معاون اول رييس جمهور افزود: كارگروه ويژه رصد بازار ارز بايد روزانه تشكيل جلسه دهد و براي حل مسائلي كه ممكن است در خلال اجراي سياست ها پيش بيايد راهكار تهيه و بلافاصله تصميم گيري و براي اجرا به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ كند. 
در اين جلسه دكتر شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با ارائه گزارش از روند صادرات و واردات كشور گفت: روند واردات و صادرات كشور روند مطلوب و مناسبي است و ميزان واردات كالاهاي اساسي قابل توجه است و هيچگونه نگراني از بابت كالاهاي اساسي بخصوص كالاهاي مورد نياز جامعه براي ماه مبارك رمضان نداريم و انبارهاي كشور از كالاهاي اساسي پر است و مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد. ضمن آنكه ستاد تنظيم بازار نيز بر قيمت كالاها نظارت كافي دارد و با متخلفين برخورد خواهد كرد. 
دكتر قاضي زاده هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز در اين جلسه گفت: هيچگونه مشكلي براي تأمين و واردات دارو وجود ندارد و با مصوبه دولت مبني بر پرداخت ما به التفاوت ارز واردات دارو، مردم نگران كمبود و افزايش قيمت دارو نباشند.
در اين جلسه كه وزراي جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت، اقتصاد، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و روساي كل بانك مركزي و سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادي رييس جمهور و معاون حقوقي رييس جمهور نيز حضور داشتند ضمن تاكيد بر پرداخت مابه التفاوت ارز به وارد كنندگان كالاهاي اساسي و دارو از طريق ساز و كار هاي موجود مقرر شد بانك مركزي در اسرع وقت نسبت به ابلاغ بخشنامه لازم به بانك هاي عامل براي پرداخت مابه التفاوت ارز به وارد كنندگان اقدام نمايند. 
بحث و تبادل نظر در خصوص واردات در برابر صادرات ، تامين ارز مورد نياز شبكه حمل و نقل بين المللي كشور، ارز همراه مسافران در مرزهاي زميني، واردات خودرو از ديگر موضوعات جلسه بود كه تصميمات لازم در اين خصوص اتخاذ و مقرر شد بانك مركزي به فوريت نسبت به ابلاغ مصوبات جلسه و اطلاع رساني لازم اقدام كند.