:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

تلنگر به سازمان برنامه برای اعتبار طرح‌های آبی

ظهر دیروز جلسه شورای عالی آب به ریاست معاون اول رییس‌جمهوری و با حضور وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد
کد خبر: ۱۱۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۶
اقتصاد گردان -  این جلسه در شرایطی برگزار شد که از سراسر کشور نگرانی‌ها در مورد مساله آب به‌خصوص در آستانه تابستان شنیده می‌شود. وزارت نیرو تحت مدیریت رضا اردکانیان تلاش کرده تا نهادهای دیگر را نیز در مساله آب درگیر و راه‌حل دایمی و پایدار برای این مشکل ملی دیرپا پیدا کند. اسحاق جهانگیری در این جلسه از سازمان برنامه و بودجه خواسته است، راهکارهای تامین منابع مالی برای وزارت نیرو جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آبرسانی را تدوین کند و همچنین گفته است، دولت نیز از محل بودجه خود به این طرح‌ها کمک خواهد کرد. گفتنی است، کمبود اعتبارات در سال‌های اخیر یکی از موانع کند بودن پیشرفت طرح‌های آبی در ایران بوده است.

در ابتدای جلسه شورای عالی آب، رییس سازمان هوا‌شناسی گزارشی از تحلیل بارش‌ها و دمای هوای کشور و پیش‌بینی آن برای سه ماه آینده ارائه کرد و به تشریح آخرین وضعیت خشکسالی و کم بارشی در کشور پرداخت. نماینده وزارت نیرو نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بارش‌ها در سطح کشور و نیز وضعیت آب شرب در شهرها و روستاهای مختلف کشور به توضیح درباره وضعیت سدهای مهم در حوضه‌های آبریز خزر و ارومیه، خلیج‌فارس و دریای عمان و فلات مرکزی قره‌قوم و مرزی شرق و شهرهای پایین دست این سد‌ها پرداخت.

اما مهم‌ترین سخنران جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور بود. جهانگیری با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از وضعیت منابع آب کشور گفت: در شرایطی قرار گرفته‌ایم که خشکسالی تقریبا تمام استان‌های کشور را در بر گرفته و حل مشکل محدودیت منابع آب شرب باید به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها در دستور کار باشد. وی افزود: امروز کمبود آب مساله نخست کشور است به همین دلیل با توجه به اینکه به فصل گرما نزدیک می‌شویم باید تامین آب شرب برای مردم را به عنوان یک اولویت جدی دنبال کنیم.

جهانگیری از وزیر نیرو خواست، گزارش تفصیلی از وضعیت منابع آب شرب به تفکیک استان‌ها و شهرهای مختلف کشور به ویژه مناطقی که در وضعیت بحرانی هستند، تدوین کند و این گزارش را در نخستین جلسه هیات دولت ارائه دهد تا همه اعضای هیات وزیران در جریان جزئیات مسائل قرار گیرند و دولت بتواند برای حل این مساله و عبور از فصل گرما چاره‌اندیشی کند.

وی ادامه داد: کشور از نظر منابع آب در شرایط سختی قرار دارد و میزان بارش‌ها در کل کشور نسبت به سال گذشته تا ۴۰درصد کاهش داشته که این کاهش در برخی استان‌ها به ۷۰درصد می‌رسد و لازم است این شرایط را به مردم توضیح دهیم تا در جریان وضعیت منابع آب کشور در سال جاری قرار گیرند.  معاون اول رییس‌جمهور مدیریت چالش منابع آب و عبور از شرایط کم آبی به خصوص در فصل گرما را نیازمند عزم ملی و همراهی مردم با دولت دانست و اظهار داشت: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام داده و لازم است، گزارش این اقدامات با برنامه منسجم دولت برای هر استان ادغام و گزارش نهایی از برنامه‌ها و اقدامات در دست دولت برای هر استان و به خصوص برای شهرهای پرجمعیت که نگرانی در این شهر‌ها بیشتر است، ارائه شود.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اهمیت مدیریت مصرف منابع آب به ویژه در مناطق دارای بحران تصریح کرد: در شرایطی که کشور با خشکسالی مواجه است، اهمیت مدیریت مصرف بهینه منابع آب در تمام بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی اهمیت دوچندان دارد و از مردم انتظار داریم با مدیریت مصرف بهینه آب و صرفه‌جویی دولت را در تامین آب و مقابله با چالش کم آبی یاری کنند.

جهانگیری از سازمان برنامه و بودجه نیز خواست راهکارهای تامین منابع مالی برای وزارت نیرو جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آبرسانی و راهکارهای مناسب برای اصلاح تبصره ۱۴ قانون بودجه و دسترسی وزارت نیرو به منابع مورد نیاز خود را تدوین کند. او در این جلسه گفت: «البته در صورتی که منابع این شرکت‌ها کافی نباشد، دولت نیز آنچه در توان دارد از محل بودجه کمک خواهد کرد.» در این نشست همچنین مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم گزارشی از وضعیت منابع آب شرب در استان‌ها و شهرهای دارای بحران ارائه کرد و به تشریح برنامه‌ها و اقدامات در دست اجرای وزارت نیرو برای حل مشکلات تامین آب شرب در این شهر‌ها پرداخت.

همچنین در این جلسه که استاندار خوزستان نیز در آن حضور داشت به مساله آب در این استان پرداخته شد. جهانگیری مشکلات مربوط به سد گتوند را یکی از دغدغه‌های جدی مردم استان خوزستان و همه مسوولان کشور دانست و بر لزوم تسریع در اجرای برنامه تدوین شده برای رفع مشکلات و عملیاتی کردن راهکارهای علاج‌بخشی این سد تاکید کرد.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در خصوص برنامه عملیاتی احیای رودخانه کارون و بهبود کیفیت آن، طرح‌ها و برنامه‌های تدوین شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: لازم است برای هر یک از این برنامه‌ها جلساتی با دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار و نحوه اجرا، تامین منابع مالی مورد نیاز و برنامه زمانبندی هر طرح به‌طور دقیق مشخص شود.

در ادامه این نشست همچنین گزارشی از آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص برنامه عملیاتی احیای رودخانه کارون و بهبود کیفیت آن ارائه و برنامه‌های تدوین شده احیای این رودخانه تشریح شد که با نظر معاون اول رییس‌جمهور مقرر شد، در جلسه‌یی با حضور تمام دستگاه‌ها و بخش‌های مرتبط، اعتبارات مورد نیاز، نحوه اجرا، برنامه زمانبندی و مسوولیت هر دستگاه در ارتباط با این طرح‌ها به‌طور دقیق مشخص شود.