:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۵.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

طرح «طوبی» چه بلایی بر سر دریاچه ارومیه آورد؟

عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از عدم تامین حقابه دریاچه ارومیه، گفت: سیاست‌های توسعه‌یی دولت‌ها دربخش کشاورزی میزان آب دریاچه ارومیه را روز به روز کاهش داد.
کد خبر: ۱۱۲۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۰
اقتصاد گردان -  عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از عدم تامین حقابه دریاچه ارومیه، گفت: سیاست‌های توسعه‌یی دولت‌ها دربخش کشاورزی میزان آب دریاچه ارومیه را روز به روز کاهش داد.

هادی بهادری با اشاره به اینکه سطح آب دریاچه ارومیه از تراز نرمال حدود 4 متر پایین‌تر است، گفت: در دوره به نسبت طولانی درخصوص جلوگیری از کاهش میزان آب دریاچه ارومیه بی‌توجهی شده است، البته بطور تقریبی با هر بارشی که انجام می‌شود؛ سطح آب دریاچه ارومیه تغییرات قابل توجهی دارد؛ بنابراین این موضوع به آن معنی است که اگر آب به سمت دریاچه حرکت کند، میزان آن تغییرات محسوسی خواهد داشت. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متاسفانه برای اختصاص حقابه دریاچه ارومیه اقدام موثری صورت نگرفته است، افزود: هنوز به همتی از سوی مردم و مسوولان برای اختصاص حقابه دریاچه ارومیه دست پیدا نکرده‌ایم، متاسفانه تناقض در اظهارنظرمسوولان و عدم وجود یک اراده قوی دردولت و مردم تاکنون مشکلاتی را برای این دریاچه به وجود آورده است؛ بطور حتم احیای دریاچه شدنی بوده و شرایط فعلی آن ناشی از فعالیت‌های اشتباه مسوولان و مردم است.

او با انتقاد از اجرای سیاست‌های توسعه‌یی از دو دهه قبل تاکنون، به خانه ملت گفت: سیاست‌های توسعه‌یی دربخش کشاورزی از چندین سال قبل مشکلاتی را درمسیر خشکی دریاچه ارومیه به وجود آورده و اگر طرح طوبا و طرح توسعه‌یی کشاورزی گسترده اجرایی نمی‌شد، اگر اراضی 180 هزار هکتاری به 400 هزار هکتار افزایش پیدا نکرده بود؛ قطعا برای دریاچه ارومیه چنین شرایطی وجود نداشت. نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه باید مسیرهای رفته را مجدد بازگردیم، گفت: در حال حاضر متاسفانه وزارت نیرو درکمال ناباوری حقابه دریاچه ارومیه را تامین نکرده است، یا اینکه ورودی آب به دریاچه از طریق بازگشایی سدها صورت نگرفته است؛ متاسفانه اگر این رویکرد از طرف دولت ادامه پیدا کند، بنابراین دولت باید گام‌های قابل قبولی را دراین راستا بردارد؛ هرچند که وزارت نیرو و جهاد کشاورزی جدیتی برای این مساله ندارند.