:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲
نرخ طلا و سكه در بازار و ارز اعلام شده بانك مركزي تغيير نداشت

پیش‌فروش سه ماهه سکه هم متوقف شد، خرید و فروش ارزهای مجازی ممنوع

به دنبال محدوديت در ضرب سكه كه موجب توقف پيش فروش سكه يك ماهه شده است، از صبح يكشنبه 2 ارديبهشت 97 نيز اعلام شد كه پیش فروش سکه تمام بهار آزادی سه ماهه که با قیمت یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان عرضه می شد، متوقف شده است
کد خبر: ۱۱۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
اقتصاد گردان -  قيمت پيش فروش سكه با سررسيد شش ماهه 1 ميليون و 475 هزار تومان، 9 ماه يك ميليون و 410 هزار تومان، يكساله 1 ميليون و 245 هزار تومان و  دوساله 1 ميليون و 160 هزار تومان اعلام شده است. 
مراجعه به چندین شعبه مختلف بانک ملی ایران حاکی از آن است که این بانک پیش فروش سکه تمام بهار آزادی برای دوره سه ماهه را متوقف کرده است. با این حال پیش فروش سکه برای دوره های ۶ ماهه، ۹ ماهه، یک ساله، ۱۸ ماهه و دو ساله همچنان با نرخ های مصوب اعلام شده از سوی بانک مرکزی ادامه دارد.
پیش تر و در تاریخ ۲۹ فروردین ماه سال جاری، پیش فروش سکه یک ماهه نیز متوقف شده بود. از روز ۲۲ فروردین ماه و همزمان با اجرای سیاست جدید دولت و بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز، پیش فروش سکه در تمامی شعب بانک ملی ایران نیز آغاز شده بود.
مسعود رحیمی مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرد: با توجه به استقبالی که از پیش‌فروش با موعد یک ماهه شده است و محدودیت های خطوط تولید سکه طلا در ضرابخانه، پیش فروش با سررسید یک ماهه متوقف شد.
وی افزود: بانک مرکزی از ماه‌های پایانی سال قبل با اتخاذ اقداماتی به منظور مدیریت نقدینگی و تنظیم بازار ارز به صورت کلی و خاصه ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای سکه بهار آزادی در کشور، اقداماتی از جمله برگزاری حراج سکه طلا از طریق بانک کارگشایی و متعاقب آن ارائه طرح پیش‌فروش سکه بهار آزادی با سررسیدهای زمانی مختلف را انجام داد.
به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، از ابتدای برگزاری حراج سکه در بانک کارگشایی تا تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه سال جاری، در مجموع تعداد ۲۶۰ هزار سکه تمام بهار آزادی و ۲۲۵ هزار سکه نیم بهار آزادی در بازار عرضه شد. به عبارت ديگر، 485 هزار سكه در بانك كارگشايي تا 20 فروردين فروخته شده است. 
900 هزار پيش فروش و 500 هزار حراج سكه 
آمارهاي منتشرشده در فروردين 97  نيز نشان مي دهد كه از ابتداي بهمن 96 تا اواخر فروردين حدود 900 هزار پيش فروش سكه و  نزديك به 500 هزار حراج سكه صورت گرفته است. 
قبل از 28 بهمن  و در طرح اوليه پيش فروش بیش از 56 هزار قطعه سکه با پیش دریافت 10 میلیون ریال به ازای هر قطعه سکه پیش فروش شده بود تا ما به التفاوت قیمت آن در زمان تحویل دریافت شود.
طرح پیش فروش سکه در قالب جدید نيز كه از 28 بهمن ماه 96 آغاز شد، در بیش از 1131 شعبه منتخب بانک ملی و حراج سكه در بانك كارگشايي در دستور كار قرار گرفت و براساس برآوردهايي كه تاكنون در مورد تعداد پيش فروش و حراج سكه صورت گرفته نزديك به 900 هزار پيش فروش و بيش از 500 هزار حراج سكه صورت گرفته كه روي هم رقمي بيش از يك ميليون و 400 هزار قطعه سكه را شامل مي شود. 
برآوردها نشان مي دهد كه حدود 820 هزار قطعه سکه از 28 بهمن تا 18 فروردين در واحدهای بانک ملی ایران پیش فروش شده است. در این مدت حدود ۲۲۸ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت شش ماهه و حدود ۵۹۲ هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به صورت یک ساله پیش فروش شده است. این تعداد سکه را ۱۶ هزار و ۹۸۹ نفر خریداری کرده اند. به گفته مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی حدود 600 هزار سکه در 15 روز اول اجرای طرح پیش فروش شده است. براين اساس مردم در 15 روز اول به ميزان 800 ميليارد تومان سكه خريده اند. 
آمار فروش در روزهاي اول پيش فروش سكه متفاوت اعلام کرد و از ۲۸ هزار فقره تا ۱1۰ هزار سکه اعلام شده است. مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در اين زمينه گفت: برخی از روزها 27 تا 30 هزار سکه و برخی از روزها تا 110 هزار سکه پیش فروش شده است .پیش فروش سکه برای سررسید شش ماهه به نرخ ۱۴ میلیون ریال و برای سررسید یک ساله به نرخ ۱۳ میلیون ریال انجام ميشد
همچنین در حراج های بانک کارگشایی نيز بیش از ۴۰۰ هزار قطعه سکه به فروش رفته است و سه روز در هفته انجام می‌شود. 

ثبات قیمت سکه و ارز در بازار

روز يكشنبه 2 ارديبهشت 97 در حالي كه اونس جهاني به 1335 دلار كاهش يافته، سکه بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر نسبت به روز شنبه یک میلیون و ۸۴۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، با ۱۰ هزار تومان افت قیمت نسبت به مدت مشابه، یک میلیون و ۷۶۵ هزار تومان داد و ستد شد.
همچنين هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۳ هزار تومان افزایش قیمت ۸۹۴ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۵۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. هر قطعه سکه گرمی نيز بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۳۵۶ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با یک هزار و ۶۰۰ تومان افت ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شد.
در بازار ارز نيز براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ یورو ۵ هزار و ۱۶۱ تومان و هر پوند نیز ۵ هزار و ۸۸۱ تومان تعیین شد که تغییری نسبت به روز گذشته نداشت.

خرید و فروش ارزهای مجازی ممنوع

براساس بخشنامه بانک مرکزی خرید و فروش انواع ارزهای رمزنگاری شده یا دیجیتال توسط شبکه بانکی و پرداخت و یا از طریق ابزارهای این نهادها رسما ممنوع شد.حوزه مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی اواخر فروردین ماه این بخشنامه را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. تا پیش از این ارزهای رمزنگاری شده از مسیر کانال‌های فضای مجازی و سایت‌ها معامله می‌شد.