:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۴.۷۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
قرارداد آتی ارز فشار تقاضا را كاهش مي دهد

جایگزینی یورو، درمان سریع دلار نیست

نمايندگان مجلس در عين حال كه از جايگزيني يورو به جاي دلار استقبال كرده و آن را راهكاري براي كاهش تقاضاي دلار ارزيابي كرده اند اما معتقدند كه در كنار اين سياست بايد راهكارهاي ديگري نيز پيگيري شود زيرا جايگزيني يورو نيازمند اقدامات تدريجي و زمان بر است و به سرعت نمي تواند مشكلات دلار را درمان كند
کد خبر: ۱۱۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۳
اقتصاد گردان -  در مورد اثر جايگزيني يورو به جاي دلار معصومه آقاپورعلیشاهی عضوكميسيون اقتصادي در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر جایگزینی یورو به جای دلار اظهار داشت: این جایگزینی اقدام خوبی است؛اما یک شبه نمی تواند تغییری ایجاد کند،چراکه درحال حاضر نمی توان اسناد را از دلار به یورو تغییر داد و این کار زمان بر خواهد بود. جایگزینی یورو درمانی برای سونامی دلار نیست و چنین اقداماتی در کوتاه مدت نمی تواند درمانی برای سونامی دلار در کشور باشد.
نماینده شبستر به راه حل های کوتاه مدت برای درمان سونامی دلار بیان داشت: درحال حاضر تنها اقدامی که می تواند انجام داد، افزایش امنیت سرمایه گذاری در کشور است، همچنین باید بتوانیم بازاری فراهم کنیم که مردم بتوانند در آن سفته بازی انجام دهند.همچنین مجلس و دولت در کوتاه ترین زمان ممکن باید در زمینه حل مسئله FATF اقدام کند، تا خرداد ماه مهلت داریم در این زمینه اقدام عملی داشته باشیم.بنابراین هر چند جایگزینی یورو اقدام خوبی است؛ اما درمانی برای سونامی دلار و شرایط فعلی اقتصاد کشور در کوتاه مدت نیست، این اقدام در میان مدت می‌تواند تاثیرگذار باشد.
حمیدرضا حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه، بودجه  نيزبا اشاره به مصوبه جایگزینی یورو در هیات دولت اظهار داشت: جایگزینی یورو تک قطبی بودن دلار را می‌شکند و می‌تواند مبنای خوبی برای مراودات اقتصادی و معاملات بین المللی باشد. این گام با وجود اینکه دیر هنگام صورت گرفته اما به عنوان یک کار مثبت ارزیابی می شود، با این کار در واقع کشور را از فراز و فرودهای دلار و سیاست های آمریکا دور نگه می دارد. با یورو می توانیم با کشورهای اروپایی داد و ستد داشته باشیم، یورو می تواند مبنای خوبی برای مراودات اقتصادی و معاملات بین المللی باشد. یورو با صرفه تر از دلار است، اگر روند جایگزینی یورو ادامه دار باشد که با مصوبه هیات وزیران باید ادامه پیدا کند، باید بودجه و اقتصاد کشور، تعامل با کشورهای خارجی، قیمت نفت، واردات و صادرات بر مبنای یورو تنظیم شود.با جایگزینی یورو، مردم هم بر همین اساس امورات خود را در زمینه سفرهای خارجی و انجام واردات تنظیم و دنبال می کنند.
این نماینده مجلس در خصوص تاثیر جایگزینی یورو در بودجه نویسی توضیح داد: در محاسبات بودجه های سنواتی می گفتیم روزانه ۲میلیون ۵۳۰ هزار بشکه نفت بفروش برسد و به طور مثال قیمت هر بشکه نفت ۵۵ دلار و هر دلار ۳۵۰۰ تومان باشد حالا با جایگزینی یورو مشکلی ایجاد نمی شود چرا که  می توان گفت هر دلار چه مقدار یورو است و ارزش این ارز به ریال چه میزان می شود و مجموع آن را درآمد های نفتی در نظر گرفت
حاجی بابایی در ادامه با تاکید براینکه جایگزینی یورو در بودجه اشکالی ایجاد نمی کند، اظهار داشت: با وجود اینکه ارزش ریالی یورو از دلار بیشتر است، نباید نگران این جایگزینی و تجربه مجدد التهاب بازار بود، چرا که تاثیر روانی، اقتصادی و سیاسی یورو در دنیا به نفع جمهوری اسلامی است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: یورو می تواند ما را به سمتی ببرد که از وضعیتی که آمریکا ایجاد کرده است و از تک قطبی بودن ارز در دنیا فاصله بگیریم وبه سمت چند قطبی شدن ارز، رقابتی کردن و خروج از انحصار پیش برویم.

قرارداد آتی ارز فشار تقاضا را كاهش مي دهد
همچنين كمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسي اثر قراردادهاي آتي ارز است و برخي نماينگان معتقدند كه نبود اين قراردادها باعث شده كه تقاضاي روز ارز بيش از نياز واقعي باشد زيرا برخي براي تامين نياز خود در آينده امروز در بازار تقاضاي بيشتري دارند در حالي كه اطمينان از دريافت ارز در آينده، باعث كاهش تقاضاي امروز مي شود. در اين زمينه،  محمدرضا پورابراهیمی در نشست کمیسیون اقتصادی گفت: نبود قرارداد آتی ارز موجب شده بخش زیادی از تقاضای ارز به دلیل نبود این معاملات، وارد بازار واقعی ارز شود که به نوسان در قیمت ها منجر شده است. نبود قرارداد آتی ارز که بانک مرکزی به واسطه آن تضمین می کند تا در آینده ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی را تامین کند موجب شد بخش زیادی از تقاضاهای آینده، در شرایط کنونی به بازار ارز فشار وارد کند. بسیاری از فعالان اقتصادی برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات، نیاز ارزی دارند اما به علت نبود قرارداد آتی ارز و اینکه نمی دانند ارز در آینده چه قیمتی خواهد داشت این فعالان اقتصادی در شرایط کنونی به بازار ارز ورود کرده تا نیاز ارزی خود را تامین کنند از این رو این عامل فشار زیادی را بر تامین ارز در بازار وارد کرده است.