:
كمينه:۱۶.۷۹°
بیشینه:۱۹.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
افزایش ۳۶ هزار تومانی قیمت سکه در بازار، بررسی مشکلات ارزی گردشگران

۳۶۰ میلیون یورو و دلار قاچاق کشف شد؛ دستگیری ۳۹ دلال ارزي و پلمب ۸۰ صرافی

از زمان تک نرخی شدن ارز تاکنون ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰۰ میلیون یورو اسکناس قاچاق کشف و ضبط شده است. ۱۱۲ نفر از قاچاقچیان و دلالان ارزی دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند
کد خبر: ۱۱۲۰۴۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
اقتصاد گردان - بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را برای روز پنج شنبه 30 فروردين 97 اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۵ ارز از جمله پوند کاهش و نرخ ۱۴ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ همچنین نرخ ۱۰ ارز مانند دلار و یورو ثابت ماند.نرخ هر دلار آمریکا بدون ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۴۵۱ ریال کاهش نسبت به روز چهارشنبه ۵۹ هزار و ۶۲۰ و هر یورو نیز بدون تغییر قیمت در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۹۸۸ ریال ارزشگذاری شد.

در بازار طلا نيز قيمت اونس جهاني به 1341 دلار رسيده و به دنبال آن قیمت انواع سکه  افزایش یافت نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۶ هزار تومان رشد یک میلیون و ۸۴۷ هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، با ۱۴ هزار تومان رشد قیمت، یک میلیون و ۷۶۷ هزار و ۵۰۰ تومان داد و ستد شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۸ هزار تومان افزایش قیمت ۸۹۷ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۷ هزار تومان رشد قیمت ۵۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه گرمی نیز با ۲ هزار تومان افزایش قیمت ۳۵۹ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۰۰ تومان رشد ۱۶۹ هزار و ۸۰۰ تومان ارزشگذاری شد.
با این حال براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده بود. همچنین نرخ هر یورو بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۱۹۹ تومان و هر پوند نیز با ۴۵ تومان ۵ هزار و ۹۶۲ تومان تعیین شده بود.

دستگیری ۳۹ دلال ارزي و پلمب ۸۰ صرافی

از سوي ديگر به دنبال اعلام قاچاق خريد و فروش ارز، سردار سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی از پلمب بیش از ۸۰ صرافی غیرمجاز در هفته گذشته خبر داد و  درباره آخرین وضعیت بازار ارز خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده شاهد آرامش نسبی در بازار ارز هستیم.از ابتدای هفته تاکنون بیش از ۸۰ صرافی غیرمجاز پلمب شده است، همچنین به بیش از ۷۰ صرافی که مدارک آنها از طریق بانک مرکزی تایید نشده بود اخطار پلمب داده شد.
منتظرالمهدی همچنین از دستگیری ۳۹ نفر از دلالان و اخلال گران بازار ارز در روز گذشته خبر داد و گفت: پلیس با افرادی که خارج از ضوابط بانک مرکزی فعالیت می‌کنند برخورد خواهد کرد.  بانک مرکزی ساز و کار لازم برای تامین ارز متقاضیان را پیش بینی کرده است، امیدوارم با این ساز و کارها شاهد رونق کسب و کار صرافی‌ها باشیم.

۳۶۰ میلیون یورو و دلار قاچاق کشف شد

همچنين جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه ماموریت مهم ناجا در سال ۹۷ برخورد با قاچاقچیان ارزی است، گفت: از زمان تک نرخی شدن ارز تاکنون ۱۶۰ میلیون دلار و ۲۰۰ میلیون یورو اسکناس قاچاق کشف و ضبط شده است.
سردار اسکندر مومنی با اشاره به اینکه برخورد و مقابله با قاچاق ارز به صورت مستمر تا پایان سال جاری از ماموریت های اصلی ناجا محسوب می‌شود، افزود: ۱۱۲ نفر از قاچاقچیان و دلالان ارزی دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.

وی به پلمب ۵۰ صرافی غیرمجاز و اخطار به ۱۰۰صرافی که فعالیت های غیر قانونی ارزی انجام داده اند اشاره کرد و بیان داشت: از آنجایی که سال ۹۷ به سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است، مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت گسترده تر از سال های دیگر در ناجا انجام می شود.
سردار مومنی به شکل گیری ساختار پلیس در گمرگات کشور اشاره کرد و گفت: در صورتی که وزارت امور اقتصادیی و دارایی زمینه استقرار پلیس در گمرگات کشور را فراهم کند، به طور یقین برخورد با قاچاق کالا و ارز گسترده تر می شود و پلیس گمرگ آماده استقرار است.

بررسی مشکلات ارزی گردشگران

از سوي ديگر، علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از دستور معاون ‌اول رئیس‌ جمهوری برای بررسی مشکلات ارزی گردشگران خبر داد.موضوعات مرتبط با ارز در حوزه گردشگری در جلسه یکشنبه هیئت‌دولت و در جلسه‌ای جداگانه با معاون‌اول رئیس‌جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و مشکلات ارز در بخش گردشگری کاهش خواهد یافت.
وی افزود: در حاشیه جلسه هیئت دولت نیز درخصوص مسائل مرتبط با ارز مسافرتی و ارزی که گردشگران ورودی به‌همراه دارند با معاون‌اول رئیس‌جمهوری مذاکراتی انجام شد و با دستور دکتر جهانگیری به رئیس کل بانک مرکزی قرار شد در جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی و معاون بانک مرکزی این موضوع به‌طور ویژه بررسی شود.
مونسان ادامه داد: جهان به سمت ابزارهای هوشمند و الکترونیک حرکت می‌کند و آژانس‌های ما نیز  باید از حالت سنتی خارج شوند و به‌سمت الکترونیکی شدن حرکت کنند. استارت‌آپ‌ها حوزه‌های درآمدزایی هستند که بسیار سود آورند لذا باید به این سمت حرکت کرد، استارت‌آپ‌ها محدودیت مرزی برای تبلیغات ندارند و می‌توانند به افزایش تورهای ورودی کمک کند.