:
كمينه:۱۰.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶

هشدار نماینده یزد نسبت به بحران آب و احتمال خاموشی‌های سراسری در تابستان امسال

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز برخی تنش‌ها بین سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری در خصوص مشکل آب، گفت که قرار است شورای تامین سه استان تمهیداتی برای جلوگیری از ادامه تنش و تخریب‌ها بیندیشند.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
اقتصادگردان- ابوالفضل موسوی بویوکی در تشریح دلایل بروز برخی نارضایتی‌ها در زمینه کم آبی و خشکسالی، اظهار کرد: آب آشامیدنی استان یزد از مسیر زاینده‌رود می‌آید و دو منشاء تامین آب، یکی خود زاینده‌رود است که با خشکسالی‌های اخیر خیلی آبی ندارد و دیگری از تونل‌های یک، دو و سه کوهرنگ و چشمه لنگان است یعنی سرشاخه‌های دیگری که به سمت کارون سرازیر می‌شود و همه منشا آن از چهارمحال و بختیاری است پس سه استان یزد، اصفهان و چهارمحال و بختیاری درگیر این موضوع شدند. چهارمحال منشاء نزولات جوی، اصفهان محل عبور و یزد محل مصرف است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به موضوع کم آبی و اینکه به آب آشامیدنی اولویت داده می‌شود، بنابراین گفتند که به کشاورزی نمی‌توانیم سهمیه آب بدهیم لذا کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان بدون آب ماند و کشاورزان بیکار شدند. کشاورزان گفتند حداقل معیشت ما را برقرار کنید و این به مطالبه آنها تبدیل شد. همچنین احتمال دارد با توجه به خشکسالی همین اتفاق برای کشاورزان غرب اصفهان هم بیفتد. راه‌حل این مشکل اما یکی نزولات جوی و دیگری اینکه انتقال آب بین حوزه‌ای از کوهرنگ انجام شود. در همین راستا قرار است تونل کوهرنگ سه اضافه شود و حرف و حدیثی است که آبی که قرار است به یزد بیاید، باید از این تونل منتقل شود که این بحث در شورای عالی آب مطرح است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت موظف است آب آشامیدنی مردم را در حد متعارف تامین کند، خاطرنشان کرد: الان پیشنهاد می‌شود برای تامین آب با توجه به خشکسالی، همان‌طور که برای کشاورزان شرق اصفهان آب قطع شده، برای کشاورزان بالادست سد زاینده‌رود یا سرشاخه‌های چهارمحال نیز برداشت آب محدود شود. در همین راستا شاهد تظاهرات مردم چهارمحال بودیم، آنها می‌گویند کشاورزیمان را تعطیل کنیم.

موسوی با بیان اینکه کمبود آب در حال تبدیل شدن به یک بحران است، گفت: در یک ماه اخیر دو سه بار کشاورزان شرق اصفهان لوله‌های آب را شکسته‌اند یا به تیرهای برق آسیب زده‌اند که این امر باعث می‌شود پمپاژ و انتقال آب متوقف شود. این موضوع به شورای امنیت کشور کشیده شد و استاندار هر سه استان هم حضور داشتند،‌ نهایتا تصمیم بر این شد که شورای تامین سه استان در جلسه‌ای به این موارد رسیدگی کنند تا از ادامه تنش و تخریب‌ها جلوگیری شود. نکته دیگر این است که لوله‌های انتقال آب جزء اموال دولت است و خسارت زدن به آن جرم محسوب می‌شود اما نمی‌توان به مردم ناراحت و عصبانی گفت که مجرم هستید چرا که این امر تنش‌ها را بیشتر می‌کند بنابراین تاکید بر این است که مردم به روش‌های اقناعی راضی شوند که در این وضع بهترین شرایط همین است، البته مردم هم خواسته‌هایی دارند که باید به آن توجه شود. اگر امرار معاش مردم متوقف شود باید به آنها شغل جایگزین بدهیم و نباید بگذاریم موضوع به مشاجره کشیده شود.

نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه مشکل یزد، مشکل آب و حیات است، ادامه داد: ما در این سال‌ها 80 درصد منابع آب‌های زیرزمینی را در صنعت یا در کشاورزی استفاده کردیم و در این موضوع به بحران بر خورده‌ایم حالا باید شرایط کشاورزی را بازنگری کنیم. کسانی هم هستند که اعتراض می‌کنند وقتی یزد آب ندارد چرا کشت می‌کند؟ البته ما از آب چاه استفاده می‌کنیم که قابل شرب نیست و فقط باید با آب‌شیرین‌کن از آن استفاده کرد اما برای کشاورزی از این آب استفاده می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات خود با وزیر جهاد کشاورزی، گفت: شورای امنیت کشور اختیاراتی را به استانداران برای تعیین نوعی کشت ارائه کرده است البته جهاد کشاورزی می‌گوید برخی کشت‌ها، کشت امنیتی است و باید در دایره تامین غذایی کشور باشد اما نهایتا این اختیار به استانداران داده شده است.

موسوی با بیان اینکه سیاست دولت و شورای امنیت در قبال بحران خشکسالی و کم آبی اقناع و توجیه مردم است، گفت: وزیر نیرو هم اعلام کرده اگر همه مردم در تمامی مصارف 30 درصد صرفه‌جویی کنند امکان جبران کمبود آب وجود دارد البته ما به جز کم آبی با مشکل برق هم مواجه شده‌ایم و چهار هزار مگاوات کمبود تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی کشور داریم. با توجه به اینکه هر سال درصدی افزایش مصرف داریم اینها با هم جمع می‌شود و پیش‌بینی می‌شود بین هشت تا 9 هزار مگاوات کمبود برق داشته باشیم که در این صورت از اواسط تابستان به بعد احتمالا دچار خاموشی‌های سراسری کشوری خواهیم شد مگر اینکه 30 درصد صرفه‌جویی در آب کنیم تا بحران سال 97 مدیریت شود.

این نماینده اصلاح‌طلب در ادامه خشکسالی، نوسانات ارز، مشکلات اقتصادی و دشمنی آمریکا را از مشکلات اصلی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: البته من معتقدم محدودیت‌های اقلیمی به همین راحتی پیش نیامده و سال‌ها برنامه‌ای برای اینکه این مشکلات به وجود بیاید طراحی شده است. مثلا در سال‌های 60 تا 61 اسرائیلی‌ها در عراق زمین و آب خریدند و ترکیه چند سال پیش روی دجله و فرات سد تاسیس کرد. یک دفعه هورهای ما خشک می‌شود و ریزگردها بلند می‌شود بنابراین این احتمال وجود دارد این برنامه بلندمدت باشد.

موسوی در پایان با بیان اینکه جنگ آینده، جنگ اتمی نیست بلکه جنگ اقلیم و هواشناسی است، گفت: ما الان قسمت کوچکی از مشکل را می‌بینیم و بخش سخت‌تری را در سال 98 خواهیم دید و اگر تمهیداتی نیندیشیم در سال 99 مشکلات ما بسیار بیشتر خواهد شد لذا باید به دنبال منابع پایدار آبی باشیم.