:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

آخرین وضعیت ساخت کریدور شماره ۱ راهی کشور

کریدور شماره یک راهی کشور که سواحل جنوب را از طریق یک شبکه بزرگراهی به یکدیگر متصل می‌کند به نیمه راه خود رسیده و می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به طور کامل زیر بار ترافیک رود.
کد خبر: ۱۱۲۰۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علی کدخدازاده – معاون ساخت راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور – تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی به منظور بهبود اوضاع زیرساختی راه‌ها در مناطق مختلف کشور ۱۰ کریدور مختلف را طراحی کرده که کریدور شماره یک به اتصال سواحل جنوبی کشور مربوط می‌شود.

به گفته وی این مسیر که ۱۷۶۰ کیلومتر طول دارد از شلمچه در استان خوزستان آغاز شده و به بندر چابهار متصل می‌شود.

کدخدازاده با بیان این‌که در حال حاضر پیشرفت کل پروژه از ۵۰ درصد عبور کرده، تاکید کرد: در حال حاضر بخشی از کار که در استان‌های مختلف قرار داشته زیربار ترافیک رفته و بخش‌های دیگر نیز برای نهایی شدن به گام‌های پایانی خود نزدیک می‌شود.

وی اضافه کرد: در صورتی که منابع مالی لازم برای این پروژه تامین شود می توان انتظار داشت که کل این کریدور ظرف سه تا چهار سال آینده به بهره‌برداری نهایی برسد.

معاون ساخت راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره‌ی اهمیت این پروژه نیز تصریح کرد: با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از منابع اقتصادی ایران از بنادر حاشیه خلیج فارس و دریای عمان جابه‌جا می‌شوند اتصال این راه‌ها به یکدیگر می‌تواند به افزایش سرعت، دسترسی و کاهش هزینه‌ها منجر شود و امکان ترانزیت کالا در این منطقه را با بهره‌وری بالاتری به وجود بیاورد.

وی خاطر نشان کرد: این کریدور در کنار کریدور شماره ۱۰ که بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان متصل می‌کند از سوی شرکت ساخت در دستور کار قرار گرفته و هر دوی این مسیرها می‌توانند با رسیدن منابع اعتباری در چهار سال آینده به بهره‌برداری کامل برسند.

به گزارش ایسنا، کریدور شماره یک کشور که از استان خوزستان و مناطق مرزی آن آغاز می‌شود با عبور از بوشهر و هرمزگان به سیستان و بلوچستان متصل خواهد شد.

این منطقه در کنار اتصال مناطق نفتی کشور به راه‌های اصلی افزایش توانایی سواحل مکران در سیستان و بلوچستان را به همراه خواهد داشت و با اتصال به شبکه آزادراهی می‌تواند مزیت نسبی ایران در ترانزیت جاده‌ای را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

براساس آخرین آمارهایی که سازمان راهداری کل کشور منتشر کرده در سال ۱۳۹۶ میزان ترانزیت کالا در ایران به طور قابل توجهی افزایش یافته بود که با توجه به محوریت بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره) و همچنین مرز بازرگان در ترانزیت کالا نهایی شدن ساخت این کریدورها از نظر اقتصادی اهمیت قابل توجهی برای کشور خواهد داشت.