:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۴.۷۹°
Updated in: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۱
نوبخت در مازندران خبر داد

تصویب بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های عمرانی

معاون رئیس جمهوری گفت: ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ۱۲ برنامه عمرانی کشور به تصویب رسیده است.
کد خبر: ۱۱۲۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
اقتصادگردان- محمدباقر نوبخت در جلسه برنامه ریزی و توسعه استان که در آمل با حضور استاندار مازندران برگزارشد، اظهار کرد: اگر در این جلسه مسئولین ملی شرکت دارند، دو هدف در آن قابل دست یابی است؛ نخست سیاست های ملی که به مسئولین محلی و منطقه ای منعکس شود و از سوی دیگر مجموعه گزارشات حاوی دست آوردها و چالش و مشکلات هم به مسئولین ملی انعکاس داده شود.

وی افزود: به ویژه این که سازمان برنامه و بودجه کشور طبق قانون مسئولیت راهبری و رصد توسعه کشور را دارد؛ هر یک از استان ها نقشی در جغرافیای منطقه خود برای این توسعه داشته باشند و امروز در این محل مباحث ما پیرامون توسعه استان مازندران بود.

معاون رئیس جمهوری یادآور شد: تمام برنامه های سال ۱۳۹۷ در بودجه امسال تعیین شده است؛ بودجه طبق ماده یک قانون محاسبات عمومی برنامه یک ساله دولت بوده که منابع آن قابل پیش بینی، سیاست ها و اهدافی که باید به آن دست یافت؛ در این بودجه چند منبع برای توسعه ملی و رفع مشکلات برای رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده است؛ یکی از این منابع بالغ بر ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تایید و تصویب کردند.

نوبخت گفت: در سال ۱۳۹۷ قرار است گامی به سمت جلو برداشته شود؛ در سال گذشته دولت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در اعتبارات هزینه ای و اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای که ما به جاری عمرانی می شناسیم؛ عملکرد هزینه داشت که حدود ۱۳ درصد نسبت به سال قبل از آن یعنی ۱۳۹۵ افزایش داشته و از این رقم ۴۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان را برای طرح های عمرانی از خزانه استفاده کردند؛ همچنین برای طرح های عمرانی ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل ماده ۱۲ که عنوان حوادث به آن داده می شود؛ مدیریت بحران استفاده شد.

وی تصریح کرد: ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای مهار آب های مرزی که از محل صندوق توسعه مرزی برای طرح های عمرانی استفاده شد؛ در سال ۱۳۹۶ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی در کشور سرمایه گذاری شد.

نوبخت با بیان اینکه نظام بانکی چیزی حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان برای ۲۶ هزار بنگاه کوچک و متوسط به صورت تسهیلات اعطا کرده، افزود: محصول تسهیلاتی که به طرح های بخش خصوصی تولیدی داده شد؛ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی که به طرح های عمرانی کشور داده شد باعث رشد ۱.۵درصد سرمایه گذاری ما نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش پیدا کند و اقتصاد ما و تولید به اندازه ۴.۴ دهم درصد با نفت و ۴.۷ دهم درصد بدون نفت افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۶ مهم‌ترین ماموریت دولت در اجرای سیاست های اقتصادی بنا به دستور مقام معظم رهبری که در بخش تولید واشتغال بود؛ تولید ما ۴.۷ دهم درصد رشد پیدا کرد بدون نفت و آن چه که مربوط به اشتغال بود از ۸۳۶ هزار نفر که به جمعیت فعال که آماده به کار بودند ۸۱۹ هزار نفر مشغول به کار شده و چیزی حدود ۱۷هزار نفر نتوانستند متاسفانه کار پیدا کنند و به جمعیت بیکار اضافه شدند اما نرخ بیکاری کشور با این اوصاف از ۱۲.۳ دهم درصد به ۱۲.۱دهم درصد کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: ما هم در زمینه تولید و هم اشتغال موفقیت نسبی داشته ایم اما ناکافی بود هم به جهت این که آن قدر زیاد نبود که جامعه بتواند رفاه خود را در سفره اش احساس کند جز کسانی که مشغول به کار شدند یا به نوعی در این مجموعه درگیر بودند چون ما هنوز ۳.۲ دهم میلیون نفر جمعیتی داریم که هنوز بیکار بوده و این جمعیت باید تکمیل شود.

معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: سهم مازندران باید مشخص شود چون آن میزان ۱۸ هزار میلیارد تومان سال گذشته از نظر منابع بانکی و با اضافه شدن کمک دولت و آن چه در تبصره ۱۸ مجلس اجازه داده که ۲۰ درصد از طرح های عمرانی استفاده کنیم در سال ۱۳۹۷ به ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزوده شد.

وی اظهار کرد: امسال دولت تلاش کرده از منابع دولت به عنوان یک اهرم استفاده کرده و از منابع صندوق برای بخش خصوصی هم استفاده کند به همین جهت این ۵۰ هزار میلیارد تومان سال ۱۳۹۶ در سال ۱۳۹۷ به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

نوبخت یادآور شد: سد مخزنی ۶۵۰ متر مکعبی با توجه به مشکل آبی که وجود دارد می تواند بخشی از آب شرب و کشاورزی را تامین می کند؛ مازندران استان توریستی است و در آن ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان که برای ۱۲ برنامه استفاده می شود یکی از این طرح ها گردشگری است.