:
كمينه:۸.۷۹°
بیشینه:۱۲.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ترجمه: مهدی نیکوئی

بلومبرگ: سرمایه‌گذاران نفتی به افزایش قیمت‌نفت و انرژی ایمان دارند

صندوق‌های پوشش ریسک جهان هیچ‌گاه تا این اندازه مملو از سرمایه‌گذارانی نبوده‌اند که ایمان به احیای قیمت‌های نفت دارند. قمار آنها روی اینکه معاملات آتی برنت در پی تنش‌های خاورمیانه رکورد خواهد زد، مانند آن است که تقریبا نیمی از عرضه جهانی نفت در خطر قرار گرفته باشد
کد خبر: ۱۱۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
اقتصاد گردان - افزایش نزاع در منطقه خاورمیانه باعث شده تا قیمت نفت خام برنت که یکی از مهم‌ترین شاخص‌های جهانی است، پس از 3 سال به بیشترین قیمت‌ خود برسد و در چنین شرایطی نوسان‌ها نیز بیشتر شده‌اند.

اشلی پترسون تحلیلگر ارشد نفتی موسسه مشاوره استراتاس نیویورک بیان می‌کند: «واضح است که از نظر روانی بازار دستخوش تغییر شده است. مردم اعتقاد دارند که بازارهای جهانی نفت دچار کمبود عرضه خواهد شد و این موضوع به‌طور کامل ناشی از واکنش آنها به تنش‌های اخیر است.»

وی افزود: «در چنین شرایطی که نوسان‌ها افزایش یافته‌اند، باز هم فرصتی است که سرمایه‌گذاران سود به دست آورند.» پس از آنکه این هراس در بازار پدید آمد که کشمکش‌های تجاری امریکا و چین باعث شود که تولیدکنندگان نتوانند پاسخگوی تقاضای بازار باشند، افزایش تنش‌های سیاسی هم عاملی شد تا سرمایه‌گذاران روی افزایش قیمت‌های نفت قمار کنند. دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا هشدار داده بود که به سوریه حمله خواهد کرد و بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان یعنی عربستان سعودی، موشک‌های بالستیک پرتاب شده از سمت شورشیان یمن را منهدم کرد.

در چنین شرایطی محمد بارکیندو دبیرکل اوپک بیان کرد که درباره تنش‌های سیاسی اثرگذار بر قیمت نفت نگران است.

پترسون عنوان کرد: «افزایش قیمت نفت نشان می‌دهد که زندگی در خاورمیانه جریان دارد و باید به آن توجه کرد.» او ادامه داد: ‌«شما این شرایط را با نوسان‌ها و چشم‌انداز کلی بازار که هنوز خوش‌بینانه است در کنار یکدیگر قرار دهید. در آن صورت مشاهد خواهید کرد که قراردادهای بلندمدت بازار، ارزش ریسک‌پذیری را دارند.»

 قمار روی برنت

در هفته منتهی به 10 آوریل تعداد خالص قراردادهای بلندمدت به 632هزار و 454 مورد رسید. این رقم که بیشتر آن در بازار اروپا به ثبت رسید، بیشترین آمار از ژانویه 2011 تاکنون است.

تعداد این قراردادهای بلندمدت در روزهای اخیر با 3.5درصد افزایش به 665هزار و 130مورد رسید. تعداد قراردادهای کوتاه‌مدت نیز افزایش یافت و با ثبت 5.9درصد افزایش به 32هزار و 676 مورد رسید.

در چنین شرایطی که قمار روی قیمت‌های آتی نفت برنت رواج بسیاری یافته، شرایط متفاوتی بر سر نفت خام امریکا (وست‌تگزاس‌اینترمدییت) حاکم نیست. این شاخص نفتی امریکا اثر زیادی از تنش‌های خاورمیانه نگرفت که دلیل آن اثرپذیری کمتر آن از تحولات بین‌المللی است.

بیل اوگریدی استراتژیست ارشد موسسه کانفلوئنس‌اینوستمنت‌منجمنت در سنت لوئیس در این باره توضیح داد: «اگر شما یک صندوق پوشش ریسک را اداره می‌کنید، یکی از وظایف شغلی شما، حفاظت از سبدهای سرمایه‌گذاری از اتفاقات بیرونی است. جنگ هم یکی از این اتفاقات است.» او ادامه داد: «اما اگر به دنبال حفظ ارزش دارایی‌های خود یا یکی از موکلانتان هستید، چرا باید نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت را خریداری کنید که اثرپذیری چندانی از رویدادهای جهانی ندارد؟»

از سوی دیگر نگاهی به وضعیت جهانی دلایلی برای شادی خوش‌بین‌ها به بازار پدید می‌آورد. آژانس بین‌المللی انرژی در روز جمعه گزارش داد که اوپک در آستانه «به نتیجه رساندن ماموریت» خود برای پاکسازی بازار جهانی نفت از اشباع است.

خالد الفالح وزیر انرژی عربستان سعودی بیان کرد که اعضای اوپک در ماه مارس به سطح 164درصدی تعهد به توافق کاهش تولید رسیدند و همچنان خود را متعهد به حفظ ثبات بازار می‌دانند. حتی شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس بیان کرد که وضعیت کنونی بازار نفت در تمام بازارهای سرمایه‌گذاری مشاهده می‌شود و به ندرت نگهداری کالاهای اساسی تا این اندازه سودآور بوده است.

بارت ملک رییس واحد استراتژی کالاهای اساسی جهان در موسسه تی‌دی‌سکوریتز تورنتو توضیح داد: «این طرز فکر غالب در بازار وجود دارد که عرضه و تقاضای نفت در حال تعادل یافتن است. در حالی که تقاضای جهانی نفت همچنان قابل اتکاست، نباید فراموش کرد که عرضه اوپک کاهش یافته است.»

گفتنی است، قیمت نفت صبح روز دوشنبه پس از پشت سر گذاشتن آثار ناشی از حمله هوایی اخیر امریکا و متحدانش به سوریه و به دنبال افزایش فعالیت‌های حفاری در امریکا بیش از یک‌درصد کاهش یافت.

قیمت نفت خام برنت دریای شمال در ساعت 6:43 صبح روز دوشنبه به وقت گرینویچ در بازار لندن با 80سنت یا 1.1درصد کاهش نسبت به آخرین قیمت جمعه گذشته به 71دلار و 78سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست‌تگزاس‌اینترمدییت امریکا نیز با 68 سنت یا 1.01درصد کاهش در بازار نایمکس این کشور به بهای 66 دلار و 71 سنت در هر بشکه معامله شد.

منبع: بلومبرگ