:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
نفت در شعله آتش خاورمیانه

اثر تنش‌های ژئوپلیتیک بر روند رشد قیمت نفت

دو خبرگزاری رویترز و سی‌ان‌بی‌سی تحلیل کردند که حتی اگر ترامپ در روز 12 مه ‌تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکند. تنها حدود 200هزار بشکه از صادرات روزانه نفت ایران آسیب خواهد دید. اما اگر کل توافق هسته‌یی از هم بپاشد، ممکن است روزانه یک‌میلیون بشکه نفت ایران از بازار حذف شود. کاهش تولید ونزوئلا نیز بازار نفت را تهدید می‌کند. احتمال تحریم این کشور نیز توسط امریکا وجود دارد
کد خبر: ۱۱۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
اقتصاد گردان - دو خبرگزاری رویترز و سی‌ان‌بی‌سی در تحلیل های خود نوشتند: آن‌ طور که به نظر می‌رسد، بازار نفت خام به واسطه دلایل مختلفی از جمله تنش‌ها در خاورمیانه و نزدیک شدن به مهلت ترامپ در برجام از یک سو و اختلالات عرضه در ونزوئلا از سوی دیگر آنچنان تهییج شده است که از نظر برخی تحلیلگران از جمله مدیر بخش معاملات آسیا-اقیانوسیه در شرکت قراردادهای آتی اوآندو ممکن است تا پایان سال 2018 روند صعودی خود را حفظ کند. روز گذشته در معاملات صبح بهای نفت خام با 0.5 درصد افزایش همراه شد و حضور برنت در کانال 70 دلاری را تثبیت کرد.
 این وضعیت سبب شده است دیدگاه‌ها نسبت به قیمت نفت در سال جاری نیز با تغییر روبه‌رو شود. به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» دیروز بانک سیتی‌گروپ برآورد خود از متوسط قیمت نفت برنت دریای شمال در سال 2018 با 5 تا 6 دلار افزایش نسبت به میانگین قیمت سال گذشته به 65 دلار در هر بشکه رساند. مشروح گزارش «تعادل» درباره وضعیت بازار نفت خام که از دو خبرگزاری رویترز و سی‌ان‌بی‌سی تهیه شده است را در ادامه می‌خوانید.

گرانی‌ها از خطر اختلالات در عرضه به ‌خصوص در خاور‌میانه قیمت نفت را در روز گذشته بالا برد. در ساعت 6:46 صبح به وقت گرینویچ، فیوچرهای نفت برنت با 33 سنت افزایش قیمت (0.5درصد افزایش)، 71.75دلار به ازای هر بشکه قیمت‌گذاری شد. نفت وست‌‌تگزاس‌اینترمدییت نیز با 36سنت افزایش معادل 0.5درصد با قیمت 66 دلار و 58 سنت در هر بشکه به ‌فروش رسید.

به گزارش رویترز، معامله‌گران در بازار نفت عنوان کرده‌اند که بازار نفت خام در کلیت‌ حمایت‌هایی را به دلیل مخاطرات در عرضه نفت خام دریافت کرده است. منشا این مخاطرات به تنش‌های فزاینده در خاورمیانه، احتمال تجدید تحریم‌های ایران توسط ایالات متحده و روند کاهشی عرضه به‌ دلیل بحران سیاسی و اقتصادی در ونزوئلا باز‌ می‌گردد.

اتفاق دیگری که رادار سرمایه‌گذاران به آن حساس است، بیرون آمدن امریکا از توافق هسته‌یی با ایران که در سال 2015 به امضا رسید،‌ است. دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده تهدید کرده که اگر کنگره و متحدان امریکا در تصحیح برجام مساعدت نکنند، در تاریخ 12 ماه مه ‌از توافق ایران با 6 قدرت جهانی خارج می‌شود. حتی اعمال تحریم‌های یک‌جانبه از سوی ایالات متحده می‌تواند صادرات نفت یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان یعنی ایران را محدود کند. الیور جیکوب استراتژیست شرکت پتروماتریکس در این باره به رویترز گفت: «نفت در شرایط خوبی قرار دارد و فرصت نهایی 12 مه ‌برای تمدید توافق ایران می‌تواند در چهار هفته آتی یک نگرانی برای بازار باشد.»

استفان اینز مدیر بخش معاملات آسیا-اقیانوسیه در شرکت قراردادهای آتی اوآندو در سنگاپور به رویترز گفت: «مشکلات بالقوه‌یی در مسیر عرضه و نشانه‌های اندکی از برطرف شدن این مشکلات در آینده نزدیک به چشم مى‌خورد. به همین دلیل معامله‌گران مجبور به دادن هزینه مخاطرات ژئوپلیتیک هستند.» همچنین وی اضافه کرد: «قیمت نفت حداقل تا زمان تمدید دوباره برجام (12 مه) یا تا پایان سال 2018 به همین منوال پیش خواهد رفت.»

اوضاع بازار نفت در سال جاری در کل خوب بوده است؛ برنت توانست نسبت به قیمت پایینی که در ماه فوریه داشت 16درصد رشد کند که این امر به خاطر وجود تقاضای مناسب بود. این مساله را باید به کاهش عرضه‌یی نسبت داد که با هدف کاهش مازاد عرضه موجود در بازار و بالا بردن قیمت‌ها توسط کارتل سازمان کشورهای تولیدکننده نفت، اوپک به اجرا درآمد.

 افزایش تولید نفت امریکا

یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیرگذار در بازار را باید برای «امریکا» قائل شد. در ایالات متحده به یمن صنعت پررونق نفت شیل، تولید نفت خام از میانه سال 2016 به بعد 25درصد رشد داشته تا به 10.53 میلیون بشکه در روز برسد. تنها کشوری که اکنون بیشتر از ایالات متحده نفت تولید می‌کند، روسیه با تولید 11 میلیون بشکه در روز است.

در این رابطه بنجامین لو از شرکت فیلیپ فیوچر دیروز به رویترز گفت: «تولیدکنندگان نفت شیل در ایالات متحده با چراغ‌ خاموش و با تکیه بر قیمت‌ بالای نفت در حال سرمایه‌گذاری از طریق افزایش دکل‌های حفاری هستند. تعداد شگفت‌آور 73 دکل از ژانویه 2018 تاکنون به دکل‌های فعال اضافه شده‌اند.» وی همچنین افزود: «به همین دلیل ما انتظار داریم که با بازگشت بازار از وضعیت تهاجمی کنونی، تعدیل قیمت‌های نفت اتفاق بیفتد.»

بر اساس داده‌هایی که روز دوشنبه توسط وزارت انرژی امریکا منتشر شد، انتظار می‌رود که تولید نفت شیل امریکا در ماه مه ‌برای چهارمین ماه پیاپی افزایش یابد. بر این اساس تولید نفت شیل در ایالات متحده 125هزار بشکه افزایش می‌یابد تا به 7 میلیون بشکه در روز برسد.

موسسه نفت امریکا قرار است، امروز داده‌های هفتگی مربوط به موجودی انباره نفت امریکا را منتشر کند. از سوی دیگر داده‌های رسمی قرار است، فردا توسط eia منتشر ‌شود.

از سوی دیگر همزمان با این اتفاق‌ها پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی دیروز نوشت که تحلیلگران موسسه سیتی‌گروپ به دلیل افزایش تقاضا و احتمال اختلال در عرضه نفت از سوی ایران و ونزوئلا، پیش‌بینی خود از قیمت نفت را در سال جاری و سال آینده افزایش دادند.

بر این اساس این تحلیلگران پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال جاری و سال آینده را 5 تا 6 دلار در هر بشکه افزایش داده‌اند. بر این اساس قیمت متوسط نفت برنت در سال جاری 65دلار و در سال آینده میلادی 55دلار خواهد بود. این تحلیلگران گفتند، بهبود تقاضا موجب شده تا پیش‌بینی خود از قیمت نفت را افزایش دهند. بر اساس گزارش سیتی‌گروپ، نوسان بالا در قیمت نفت به دلیل ریسک‌های ژئوپلیتیک و سیاسی همچنان ادامه خواهد داشت.

در این گزارش همچنین خاطرنشان شده که این ریسک وجود دارد که در 12 ماه مه امریکا از برجام خارج شود. ریسک متوجه عرضه نفت ایران طیف بسیار وسیعی از احتمالات را در بر می‌گیرد. حتی اگر ترامپ در روز 12 مه ‌تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکند. تنها حدود 200هزار بشکه از صادرات روزانه نفت ایران آسیب خواهد دید. اما اگر کل توافق هسته‌یی از هم بپاشد، ممکن است روزانه یک‌میلیون بشکه نفت ایران از بازار حذف شود. کاهش تولید ونزوئلا نیز بازار نفت را تهدید می‌کند. احتمال تحریم این کشور نیز توسط امریکا وجود دارد.