:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۷.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با حضور وزیر نیرو؛

نخستین سد سلولی و قفل کشتیرانی ایران در خوزستان افتتاح شد

دریچه های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر با حضور وزیر نیرو باز شد.
کد خبر: ۱۱۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸
اقتصادگردان- امروز 29فروردین ماه با حضور رضا اردکانیان، دریچه های نخستین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست رودخانه بهمنشیر (فاز اول) که به عنوان یکی از طرح های مهم ملی و منحصر به فرد پس از انقلاب است، بازگشایی شد.

با افتتاح این سد سلولی از پیشروی آب شور دریا به رودخانه بهمنشیر جلوگیری شده و با تاثیرگذاری بر شرایط جذر و مدی رودخانه بهمنشیر، تامین آب خام پایدار صنعت و 32 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جزیره آبادان و خرمشهر را امکان پذیر می کند.

سد سلولی مدور بالادست رودخانه بهمنشیر، معبر کشتیرانی، دریچه انسداد و پل متحرک آن توسط سازمان آب و برق خوزستان به عنوان کارفرما، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به عنوان مشاور و شرکت ساختمانی ژیان به عنوان پیمانکار اصلی در شرق شهرستان خرمشهر و 120 کیلومتری جنوب شهرستان اهواز احداث شده است.

سد بالادست بهمنشیر که اولین سد سلولی ایران محسوب می شود، از نوع سلولی - سپری به طول 160 و ارتفاع سازه ای 16 متر از پی طراحی و اجرا شده است.

معبر کشتیرانی این سد به منظور حفظ قابلیت ترابری رودخانه بهمنشیر با دریچه انسداد از نوع مایتر به طول 25 و ارتفاع 8 متر و وزن 110 تن طراحی شده است.