:
كمينه:۱۷.۶۲°
بیشینه:۱۷.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
وصول مطالبات 8500 ميليارد توماني بانك پارسيان به صورت نقد و دارايي در سال 96

تسهيلات بانك پارسيان به توليد و مصرف در سال كالاي ايراني، پرداخت وام خرد به مصرف به جاي تسهيلات كلان به توليد حمايت بيشتري را از كالاي ايراني به همراه دارد

افزايش سرمايه بانك پارسيان تا 8 هزار ميليارد تومان و كفايت سرمايه بالاي 8 تا 12 درصد/ اعتبار به مصرف کننده کالای ایرانی و توسعه کارت های اعتباری بانک پارسیان: به جای اینکه هزینه تامین مالی را به تولیدکننده منتقل کنیم که ریسک های مختلفی را ممکن است تجربه کند ما کمک کنیم که این هزینه از روی دوش تولیدکننده تا حد ممکن برداشته و با امکاناتی که قابل ایجاد است به مصرف کننده منتقل شود.
کد خبر: ۱۱۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

اقتصاد گردان - جلسه هم اندیشی بانک پارسیان با برخی از دبیران و سردبیران رسانه ها با موضوع نقش بانک پارسیان در حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی و تبین سیاست های راهبردی بانک پارسیان در سال 97 برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی بانک پارسیان، دکتر کوروش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان با توجه به نام گذاری سال 97 توسط مقام معظم رهبری به نام حمایت از کالای ایرانی گفت:  بانک پارسيان در سال 97 برنامه حمایت از تولیدات داخلی و کالای ایرانی و سیاست های راهبردی و حرکت شبکه بانکی به سمت عملی شدن فرمایشات مقام معظم رهبری را اجرا خواهد کرد.چندسالی است که در ایام سال نو شعارهای محوری برای حرکت سال از سوی مقام معظم رهبری مباحث اقتصادی است و امسال نیز با توجه به شرایط خاص پیش رو، حمایت از کالای ایرانی عنوان شد.
وی  با بیان اینکه بانک پارسیان نیز به عنوان عضوی از خانواده نظام بانکی و اقتصاد کشور هم راستا با حمایت از تولید ملی حرکت خواهد کرد، افزود: شرایط اقتصادی حاکم، مرور دوباره عملکردها و برنامه های در دست اقدام را می طلبد تا فضا و شرایط اقتصادی به گونه ای باشد که مردم احساس امنیت و ثبات اقتصادی داشته باشند.
رییس کانون بانک ها و موسسات خصوصی تصریح کرد: حمایت از کالای ایرانی با تلاش و کار و عمل همه مردم امکان پذیر است. ما باید کمک کنیم تا این هزینه بدون محاسبه و برنامه افزایش نیابد، خصوصا در زمینه هزینه های مالی، آنچه در حوزه فعالیت بانک ها است، کمک به کاهش هزینه مالی است، البته هزینه مالی از دو منظر ارزی و ایجادی باید بررسی شود.
دکتر پرویزیان با بیان اینکه همبستگی، اتحاد و یگانگی مردم، ثروت اصلی جامعه را شکل می دهد اظهار داشت: بانک محل اعتماد و داشته های مردم است. سپرده های خرد مردم منابع بانک را شکل می دهد و این برآیند کلی که از منابع مردمي ايجاد شده، ثروت عمومی را تشكيل داده است و ما امیدواریم در کنار هم با نقش های متفاوتی که هر يك از افراد جامعه دارد بتوانيم ثروت ملی را افزایش دهیم و از توليد و كالاي ايراني حمايت كنيم.  
پرویزیان با بیان اینکه شرایط اقتصادی خاصی در کشور ما حاکم است كه زندگی تک تک ما را تحت تاثیر قرار می دهد عنوان کرد: همه ما باید مروری بر روی عملکرد، فعالیت ها و برنامه های در دست اقدام خود داشته باشیم تا پایداری و ثبات فضاي اقتصادی كشور را فراهم کند و همچنین شرایطی را آماده کنیم که مردم احساس تعلق به جامعه و امید به زندگی و فضای سالم در جامعه را داشته باشند. 
وی اذعان داشت: برای اینکه زندگی جمعی ايرانيان بهتر از گذشته باشد نیاز است که مردم صاحب کسب و کار و رونق باشند و در نتیجه درآمد سرانه آنها افزایش پیدا کند. همچنین امکانات اجتماعی، اقتصادی و رفاهی بیشتر و شرایط زیست محیطی آنها بهبود یابد.
وی با بیان اینکه شرایطی که رقابت در آن  بسیار سخت است و همچنین روز به روز سخت تر می شود افزود: شرایط رقابتی حتی درکشورهای توسعه يافته نيز تغيير كرده و شرايط بسياري از كشورهايي که ما زمانی احساس می کردیم به لحاظ تکنولوژی و ظرفیت های عمومی اقتصاد جلوتر هستند، تغيير يافته است.
وي افزود: علاوه بر تغيير فضاي بين المللي كسب وكار و رقابت، در ايران، ما با شرایط خاص كشور خود مواجه هستيم و چند سالی است که به صورت ویژه تحت شدید ترین تحریم های هوشمند هستیم و این ویژگی بازتاب این را دارد که  سیاست های اقتصاد مقاومتی را سر لوحه برنامه و عمل خود قرار دهیم و طبیعتا ابعاد مختلف مربوط به حوزه اقتصاد را با توجه و هوشیاری بیشتری دنبال کنیم. 

كمك بانك ها به كاهش هزينه توليد

مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به اینکه حمایت از کالای ایرانی حداقل با کار و عمل و تلاش همه ما امکان پذیر است گفت: فهم ما در شبکه بانکی این است که باید هزینه تولید کالای ایرانی را کاهش دهیم و کمک کنیم که این هزینه بدون حساب و کتاب و محاسبات خاص به ویژه در حوزه مربوط به تامین مالی افزایش پیدا نکند. 
پرویزیان عنوان کرد: مسئولیتی که در حوزه ی بانکی بر عهده ما است کمک به کاهش هزینه تامین مالی کالای ایرانی می باشد و مهم ترین اقدامی است که ما می توانیم دنبال کنیم و پیگیر باشیم.
وی با بیان اینکه هزینه تامین مالی از دو منظر قابل توجه است اظهار کرد: یکی از منظر هزینه های ریالی مربوط به طرح های توسعه، طرح های ایجادی و سرمایه در گردش واحدها و دیگری از منظر هزینه های ارزی مرتبط با طرح های توسعه، ایجادی و همچنین سرمایه در گردش کارهای تولیدی محصول ایرانی است.

اعتبار به مصرف کننده کالای ایرانی

به گفته  پرویزیان، سیاست های بانک پارسیان در سال ۹۷ برنامه ریزی از جمله توسعه کارت های اعتباری برای حمایت از تولید و کالای ایرانی صورت گرفته، زیرا کارایی منابع و تخصیص بهینه منابع نیز پیامد مثبت سیاست حمایت از کالای ایرانی است.
وی با اشاره به اینکه محدودیت های مربوط به متغیرهای کلان اقتصادی به راحتی اجازه نمی دهد هزینه های تامین مالی در کوتاه مدت کاهش پیدا کند بنابراین باید راه های جایگزین برای این منظور طراحی و انتخاب شود افزود:  یکی از راه های بسیار شناخته شده و مهم برای کاهش هزینه تامین مالی تولیدکننده دادن اعتبار به مصرف کننده کالای ایرانی است که روش های مختلفی براي آن وجود دارد. به جای اینکه هزینه تامین مالی را به تولیدکننده منتقل کنیم که ریسک های مختلفی را ممکن است تجربه کند ما کمک کنیم که این هزینه از روی دوش تولیدکننده تا حد ممکن برداشته و با امکاناتی که قابل ایجاد است  به  مصرف کننده منتقل شود.
پرویزیان گفت: ما به تجربه در شبکه بانکی دریافته ایم که بازگشت پرداختی های خرد نسبت به پرداخت های کلان به شبکه بانکی خیلی بهتر انجام می شود.

توسعه کارت های اعتباری بانک پارسیان

وی اظهار داشت: در سیاست های اقتصادی بانک پارسیان سال 97 توسعه کارت های اعتباری برای مصرف کنندگان هلدینگ و گروه بانک پارسیان را پیش بینی و مصوب کردیم که بتوانیم هم در خود بانک هم در گروه بانک این سیاست را اجرا کنیم. 
وی افزود: مسئله دیگری که در این باره می توان مورد بررسی و توجه قرار داد این است که تخصیص و کارایی منابع در این بخش افزایش پیدا کند و امکان بیشتری را در اختیار بانک قرار دهد لذا تخصیص بهینه منابع هم پیامد و دليل مثبت دیگری است تا این سیاست را دنبال کنیم.

كفايت سرمايه بانك پارسيان بالاي 8 درصد

پرویزیان درباره بسته بودن نماد بانک‌ها در بورس، اظهار داشت: بسته بودن نماد بانک ها بحث متفاوتی از وضعیت بانک است و دلیل بسته بودن نماد به دلیل تغییر شیوه گزارش دهی صورت های مالی بود.
وی از افزایش سرمایه ۸ هزار میلیارد تومانی بانک و كفايت سرمايه بالاي 8 درصد تا 12 درصد در بانك پارسيان خبر داد و افزود: جمع آوری مشکلات و پرداخت سپرده ها یکی از موسسات مالی اعتباری غیرمجاز از جمله اقدامات مهم این بانک است.
مدیرعامل بانک پارسیان درباره ترازنامه منفی بانک های خصوصی گفت: موسسات غیرمجاز به عهده بانک های خصوصی گذاشته شد که این اقدامات در تراز نامه بانک های خصوصی نمود پیدا می کند. موضوع دیگر عدم تعادل منابع است. برخی بانک های خصوصی ادغام شده از چند موسسه غیرمجاز بوده که خود این موضوع موثر است.
وی درباره افزایش شعبه این بانک اظهار داشت: در حال حاضر تعداد شعبه های بانک ۳۴۰ شعبه است و هیچ یک از شعب موسسه ثامن الحجج را در اختیار بانک نگرفتیم. شعبه همیشه کارکرد خود را خواهد داشت و باید مردم به هر شکلی که تمایل دارند خدمات به آن ها ارائه شود به همین دلیل امکان تعطیلی شعب وجود ندارد.
رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی افزود: بانک پارسیان هم در حوزه بانکداری الکترونیک و هم حضور فیزیکی فعالیت دارد زیرا شعبات به عنوان ارائه دهنده خدمات و مشاور برای مردم است.
به گفته وی یکی از مشخصات بانک پارسیان پیشتازی در ارائه خدمات نوین است و در همین راستا برنامه هایی برای حمایت از پیام رسان های داخلی از سوی این بانک وجود دارد.
پرویزیان درباره سیاست ارزی دولت، بیان کرد: صرف نظر از آرای شخصی باید از تصمیم ارزی اخیر بانک مرکزی حمایت شود و تمامی این تصمیم گیری ها در سطح ملی اتخاذ شده و باید در شرایط فعلی به آن توجه شود اما اینکه برای اجرای این تصمیم و مدل، کمبودها و اشکال هایی وجود دارد که باید اعلام و اصلاح شود زیرا بانک مرکزی ماموریت حفظ ثبات اقتصادی کشور را برعهده دارد.
مدیرعامل بانک پارسیان از برگزاری جلسه مشترک رییس کل بانک مرکزی و رییس اتاق های بازرگانی خبر داد و درباره این جلسه گفت: باید از اقدامات بانک مرکزی در این زمینه حمایت شود.
وی افزود: همچنین درباره بحث واردات و صادرات نیز منعی وجود ندارد و باید همانطور که درباره دارو با استفاده از نظر فعالان حوزه تصمیم گیری خوبی صورت گرفت، درباره سایر بخش ها نیز تصمیم گیری شود البته درباره واردات و صادرات منعی وجود ندارد به عنوان مثال درباره دارو روش خوبی برگزیده شد و نیازهای خدماتی مثل بیماران، دانشجویان و .. نیز پیشنهادهایی ارائه شد تا خوشبختانه فضا برای پذیرش این نظرات وجود دارد.
رییس کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی، درباره حساب سپرده های ارزی، گفت: از سوی دولت و بانک‌ مرکزی ‌اطمینان لازم برای سپرده های ارزی ایجاد شده است و حتی رئیس جمهور و مقامات کشور در این مورد اطمینان دادند.



وصول مطالبات 8500 ميليارد توماني 

 پرویزیان با اشاره با اینکه در یک دوره ای حجم مطالبات معوق ما ناشی از سیاست اعتباری کلان، به ارقام بی سابقه ای رسيده بود گفت:  خوشبختانه در سال گذشته و دوره زمانی که در آن قرار داریم این حجم مطالبات معوق بانک را از طريق تسهيلات خرد و روش هاي مذكور، كاهش داديم و شرایط خیلی بهتری از لحاظ معوقات  نسبت به گذشته داریم.
وی با بیان اینکه وصولی های ناشی از مطالبات معوق ما در سال گذشته بالغ بر 8500 میلیارد تومان بوده افزود: البته همه این وصولی ها نقد نیست و بخشي از آن، دارایی هایی است که در اختيار ماست و این رقم قابل توجهی برای بانک پارسیان به لحاظ عملکردی است.
وي گفت: یک ستاد خاصی را تشكيل داده اي واختیاراتی را برای آن در نظر گرفتیم و اين ستاد کمک کرد تا  با تعامل بیشتری در این فضای اقتصادی با مشتریان همراه شويم و  نسبت به تعین تکلیف تعداد بسیار زیادی از این مطالبات عمده اقدام شد  که آثار آن در ترازنامه  سال 96 بانك دیده می شود و در تراز سال آینده نيز اثر آن را خواهیم دید.

ارزش آفريني و حفظ منابع

پرویزیان گفت: ارزش آفرینی از جمله سیاست های راهبردی بانک پارسیان انتخاب شد تا بتوانیم با تعامل مشتریان، شرایط بهتری برای بانک و مشتریان ایجاد شود.
وی بیان کرد: مجموعه دستگاه های نظارتی از جمله بانک مرکزی، دستگاه قضایی و ... همکاری خوبی در این زمینه داشتند. در حوزه تعهد اجتماعی باید متشکر همه دستگاه هایی که در این زمینه به بانک مرکزی کمک کردند، باشیم و امیدواریم در ادامه راه نیز کمک و همراه سیستم بانکی باشند.

وي افزود: از سوي ديگر، برنامه اصلاح ساختار نظام بانکی و محاسبات مربوط به شرایط بانک ها را در بانك پارسيان داشته ایم كه از سال 92 در بانک پارسیان آغاز شده ومراحل متعددي را شامل مي شود. 
مدیرعامل بانک پارسیان تصريح كرد: نکته دیگری که در این بخش وجود دارد و باید به آن پرداخته شود این است که منابع  متعلق به مردم است و حساسیتی که همه ما نسبت به آن داریم برگشتن منابع به چرخه درونی اقتصاد است.  کارآفرینان، صاحب کسب و کار و همچنین افرادی که روزانه نیاز به حمایت مالی دارند نياز به منابع دارند تا بتوانند از این منابع مالی استفاده کنند و کسب و کار اقتصادی خود را راه بیندازند. اما در عين حال اين منابع بايد حفظ شود و به مردم بازگردد و درخدمت اقتصاد و رشد كشور به كارگرفته شود 
پرویزیان با اشاره به اینکه ارزش آفرینی به عنوان یکی از محورهای حرکتی بانک پارسیان انتخاب شده افزود: بر اساس همین سیاست ما شرایط متفاوتی را فراهم کرده ایم و همچنین طرح های مختلفی را اجرا کردیم که در تعامل بهتر با مشتریان بتوانیم شرایط بهتری را هم برای بانک و هم برای مشتریان آینده بانک ایجاد کنیم.

مسووليت اجتماعي، ساماندهي موسسات غيرمجاز، جانمايي كسبه ساختمان پلاسكو

وی اذعان داشت: در باب مسئولیت های اجتماعی و احساس تعهدی که همه نسبت به هم داريم، بانک مرکزی، مجموعه دستگاه های نظارتی، دولت و مجلس در سال های گذشته خیلی خوب وارد عمل شدند.
وی با بیان اینکه در ستاد فرا دستگاهی مرتب جلسات خیلی مفصلی برگزار شد که همه دستگاه های زیربط و دستگاه هاي ديگر از جمله سازمان امور مالیاتی کشور یا تامین اجتماعی در آن شرکت داشتند و کمک کردند. وقتی يك پرونده کلان مطرح می شد اینها در کمک به حل مسائل و موضوعی که به صورت ملی مطرح شده است کمک کرده اند. ما در پرونده بزرگی که از سوی دستگاه قضایی هم مطرح شده بود و حدود 8 بانک درگیر بودند و ما به عنوان نماینده بانک ها کار را انجام می دادیم که به نتایج خوبی هم دست یافتیم سازمان مالیاتی خیلی کمک کرد و مطالبات اصلی خود را که مانع اصلی بود فرصت و مهلت داد که این چرخه صورت گیرد. 
 وی گفت: بعضی از بدهکاران معوق و آنهایی که با شگردهای مختلف از بانک منابعی را گرفتند باید بدهي خود را پرداخت كنند و بايد شرایطی فراهم شود که این منابع به نظام بانکی بازگردد. حرکتی که در این بخش در سال های اخیر شروع شده حرکت خوبی است و از شما به عنوان رسانه های پاسدار حقوق مردم خواهشمندیم که در این بخش مساعدت و همراهی بیشتر و با حساسیت بیشتری انجام شود.