:
كمينه:۱۲.۶۲°
بیشینه:۱۳.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزايش نرخ طلا، سكه، يورو وپوند

توقف معاملات ارز درصرافی‌ها، غیرمجاز‌ها را فعال می‌کند؛ سكه يك ميليون و 873 هزار تومان

هر پوند انگلیس 6021 و هر یورو 5199 ارزشگذاری شد. در بازار طلا اونس جهاني به 1342 دلار رسيده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۴۷ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۸۷۳ هزار تومان در بازار تعیین شد / نحوه برخورد با دارندگان بیش از 10 هزار یورو ضبط ارز، جریمه و معرفی به محاکم قضایی است
کد خبر: ۱۱۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
اقتصاد گردان - سه شنبه 28 فروردين 97 قیمت انواع سکه در بازار تهران در حالی با رشد همراه بود که نرخ یورو و پوند افزایش یافت و دلار ثابت ماند. بانک مرکزی نرخ ۳۹ ارز را براي سه شنبه 28 فروردين اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۱ ارز از جمله یورو و پوند نسبت به روز دوشنبه افزایش و نرخ ۱۱ واحد پولی دیگر کاهش یافت؛ همچنین نرخ ۷ ارز مانند دلار نیز ثابت ماند.

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۰۹ ریال افزایش نسبت به روز دوشنبه ۶۰ هزار و ۲۱۷ و هر یورو نیز با ۱۷۲ ریال افزایش در مدت مشابه ۵۱ هزار و ۹۹۶ ریال ارزشگذاری شد.
در بازار طلا اونس جهاني به 1342 دلار رسيده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران با ۴۷ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۸۷۳ هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، بدون تغییر قیمت در مدت مشابه، یک میلیون و ۷۷۹ هزار تومان داد و ستد شد.هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۲۵ هزار تومان افزایش ۹۱۱ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۱۷ هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۷۷ هزار تومان معامله شد.
همچنین هر قطعه سکه گرمی نیز با ۵ هزار تومان نسبت به مدت مشابه ۳۵۷ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲ هزار تومان کاهش ۱۷۰ هزار و ۶۰۰ تومان ارزشگذاری شد.
با این حال براساس اعلام بانک مرکزی، قیمت هر دلار آمریکا بدون تغییر نسبت روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده بود. همچنین هر یورو با ۱۷ تومان رشد نسبت به روز گذشته ۵ هزار و ۱۹۹ تومان و هر پوند نیز با ۳۱ تومان رشد در مدت مشابه ۶ هزار و ۲۱ تومان تعیین شده بود. 

 توقف معاملات ارز درصرافی‌ها، غیرمجاز‌ها را فعال می‌کند

 از سوي ديگر، سعید مجتهدی رییس شورای عالی کانون صرافان ایرانیان با اشاره به اینکه فعالیت های غیرقانونی در دفاتر زیرزمینی ارز صورت می گیرد، از فعالیت ۷۰۰ صرافی دارای مجوز در کشور خبر داد كه هر کدام با ۴ میلیارد تومان سرمایه وارد این بازار شده اند.
وی درباره تعداد صرافی های غیر مجاز نیز گفت: بهتر است بگوییم چند صد و یا چند هزار فرد یا دفتر و شرکتی که به طور مرتب عملیات غیررسمی ارزی انجام می دهند، اماکن بدون تابلو و زیر زمینی است.
رئیس شورای عالی کانون صرافان با اشاره به تاکید رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش فیزیکی ارز در صرافی‌های مجاز، گفت: اگر نیاز مردم در بازار رسمی و مجاز تامین نشود، متقاضیان ارز مجبور به مراجعه به صرافی‌های غیرمجاز می‌شوند.
سعید مجتهدی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به کاهش یکباره نرخ ارز به 4200 تومان از سوی دولت، اظهارداشت: در این تصمیمات حوزه عملیات صرافی‌ها مشخص نشده بود، اما در چنین شرایطی به سرعت بازار غیررسمی شکل می‌گیرد و حتی معامله‌هایی در سطح قیمت بالای 5 هزار تومان گزارش شد.
وی افزود: با توجه به اینکه صرافان تا قبل از تصمیم دولت ارز را با قیمت‌های بالاتری خریداری کرده بودند، نمی‌توانستند با قیمت 4200 تومان معامله کنند و به همین دلیل فرایند معاملات آنها متوقف شد. جلساتی را با بانک مرکزی داشتیم و این جلسات تا رسیدن به روشی برای عملیات صرافی‌ها با نرخ‌های جدید ادامه خواهد داشت.رئیس شورای عالی کانون صرافان درخصوص جلسه دیروز اعضای کانون صرافان با رئیس کل بانک مرکزی، گفت: رئیس کل بانک مرکزی این اطمینان را دادند که صرافی‌ها از چرخه اقتصادی حذف نمی‌شوند و فعالیت صرافی‌ها بسیار حائز اهمیت است. در همین چند روز هم دیدیم که عدم فعالیت صرافی‌ها محسوس بود. آقای سیف قول داد که این مساله به زودی حل خواهد شد.
وی درخصوص اتصال صرافان به سامانه نیما گفت: فعلا صرافان در حال آموزش این سامانه هستند و با توجه به اینکه سامانه‌ها در ابتدا با نقص‌هایی روبرست، در مرحله آزمایشی باید نقاط ضعف آن برطرف شود تا امکان اجرای عملیات ارزی از مسیر این سامانه فراهم شود.
مجتهدی درخصوص زمان اتمام این فرایند، اظهارداشت: فکر می‌کنم به زودی این اتفاق بیفتد. جلساتی با صرافان برای بررسی مشکلات آنها در کار با این سامانه برگزار می‌شود و بعد از جمع‌بندی نتایج و حل مسائل، عملیات صرافی‌ها از مسیر سامانه نیما انجام می‌شود.
وی درباره فعالیت صرافی‌های غیرمجازِ بدون تابلو گفت: فعالیت یک صرافی که به صورت قانونی کار خود را انجام می‌دهد و با فاکتور رسمی کار کرده و گزارش‌های مالی را ثبت می‌کند، به شفافیت اقتصاد کمک می کند و در مقابل صرافی‌هایی هم هستند که مجور ندارند و به صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند.
مجتهدی ادامه داد: وقتی شرایطی به وجود می‌آید که فعالیت صرافی‌های مجاز را متوقف می‌کند، صرافی‌های غیرمجاز فعال‌تر می‌شوند. بنابراین باید به این مساله توجه داشت و فضا را به‌گونه‌ای فراهم کرد که مردم و متقاضیان ارز بتوانند به صرافی مجاز مراجعه کرده و نیاز ارزی خود را از صرافان مجاز تهیه کنند. 
رئیس شورای عالی کانون صرافان تصریح کرد: اگر نیاز مردم در بازار رسمی و مجاز تامین نشود، متقاضیان ارز مجبور به مراجعه به صرافی‌های غیرمجاز می‌شوند.

برخورد با رقم بالاي ۱۰ هزار یورو

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به برخورد قانونی با دارندگان ارز بیش از ۱۰ هزار یورو و معادل آن گفت: ارز در اختیار آن فرد ضبط و دارنده ارز به محاکم قضایی معرفی می‌شود.
به گزارش فارس، علی اکبر پوراحمدنژاد گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در راستای مدیریت محیط فیزیکی عرضه ارز از همان روز تصمیم دولت در مورد ساماندهی بازار ارز تیم‌هایی را برای این منظور تشکیل داده که این تیم‌ها کار رصد بازار و شناسایی متخلفان بازار ارز را بر عهده دارد. 
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه مراقبت‌های جدی در این زمینه در حال انجام است، افزود: از روز یکشنبه هفته جاری بحث رصد بازار طلا و مراقبت در حوزه خرد و کلان طلا با کمک اتحادیه و مجموعه اتاق اصناف آغاز شده است. 
وی اظهارداشت: طی مدتی که بازار در حال رصد و کنترل است، از طریق پلیس تعدادی متخلف و مسبب ناامنی در بازار ارز دستگیر شده‌اند و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر حسب وظیفه ارشادهای لازم را به کسانی که در این بازار حضور داشته‌اند، داده است و قشر زیادی از افرادی حاضر در این بازار که در این بازار خرید و فروش می‌کردند، عرصه را ترک کرده‌اند.  
پوراحمدنژاد با بیان اینکه براساس ضابطه قانونی افرادی که دارنده بیش از ۱۰ هزار یورو هستند، باید دارایی ارزی خود را در بانک سپرده‌گذاری کنند، گفت: براساس بندی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعریفی برای کالای قاچاق وجود دارد، مبنی بر اینکه هر فعل یا ترک فعلی که خارج از مسیر قانونی ترسیم شده، رخ بدهد، اطلاق قاچاق به آن مترتب است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در پاسخ به این سوال که طبق قانون در صورت شناسایی فردی با بیش از ۱۰ هزار یورو چه برخوردی با وی صورت می‌گیرد، گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صراحت اعلام شده که حمل، نگهداری و عرضه کالای قاچاق جرم است و مصداق آن شامل تمام ابعاد ارز می‌شود. 
پوراحمدنژاد بیان داشت: هر فردی فقط تا ۱۰ هزار یورو را می‌تواند نگهداری کند و بیش از آن باید در  حساب ارزی سپرده گذاری شود و سود آن را اخذ کند. وی با بیان اینکه براساس قانون با متخلفان برخورد خواهد شد، گفت: اکنون راهکار برای جمیع نیازهای ارزی ترسیم شده و لازم است افراد از این قوانین حمایت و تبعیت کنند وگرنه طبق قانون سخت‌گیرانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز با آن‌ها برخورد می‌شود. 
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اظهارداشت: اگر فردی خارج از رقم معین شده ارز به همراه داشته باشد، آن ارز طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضبط می‌شود و آن فرد به عنوان متخلف به محاکم قضایی معرفی و براساس قانون بین ۳ تا ۶ برابر مبلغی که در اختیار داشته، جریمه می‌شود. 
براساس بخشنامه مورخ  ۲۶ اسفند 96 بانک مرکزی، در صورت سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها، سود ارزی بر اساس مقررات بانک مرکزی به سپرده‌های مزبور پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اسکناس به سپرده گذاران ارزی در صورت مطالبه آنها  تضمین می‌شود.

شهریه دانشگاهی 15 هزار دلار

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم روند صدور ارز دانشجویی را تشریح کرد و گفت: هر دو هفته یکبار، یک هزار تقاضای دانشجویان را تایید و به بانک اعلام می کنیم و صحبت کرده ایم این ظرفیت را افزایش دهیم.بخشنامه بانک مرکزی، در شرایط فعلی همان بخشنامه ای است که ما در طی سال گذشته براساس آن اقدام می کردیم.
وی ادامه داد: در حقیقت به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که با هزینه شخصی خودشان در خارج از کشور تحصیل می کنند مبلغی پرداخت می شود که این مبلغ ماهانه ۱۰۰۰ دلار به ازای دانشجو، ۵۰۰ دلار به ازای هر یک از اعضای همراه دانشجو، پرداخت می شود.
رییس سازمان امور دانشجویان افزود: همینطور شهریه دانشگاهی سالانه معادل ۱۵۰۰۰ دلار پرداخت می شود و اخیرا امکاناتی، برای کسانی قبلا از این ارز استفاده نمی کردند و هم اکنون مایل هستند که استفاده کنند، پیش بینی شده است. وی ادامه داد: جهت اطلاع آنها اعلام می کنم که تسهیلات لازم پیش بینی شده بدون حضور دانشجو یا متقاضی یا خانواده وی، این امکان وجود دارد که مدارک را در روی سایت بارگزاری کنند.

جدول نرخ ارز و سکه در بازار (قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز

یکشنبه

دوشنبه

سه‌شنبه

سکه امامی

۱۷۸۳۰۰۰

۱۸۲۶۰۰۰

۱۸۷۳۰۰۰

سکه بهار آزادی

۱۷۳۹۰۰۰

۱۷۳۹۰۰۰

۱۷۷۹۰۰۰

نیم سکه

۸۷۶۰۰۰

۸۸۶۰۰۰

۹۱۱۰۰۰

ربع سکه

۵۵۵۰۰۰

۵۶۰۰۰۰

۵۷۷۰۰۰

سکه گرمی

۳۵۲۰۰۰

۳۵۲۰۰۰

۳۵۷۰۰۰

طلای ۱۸ عیار

۱۶۷۵۰۰

۱۷۲۶۰۰

۱۷۰۶۰۰

دلار

۴۲۰۰

۴۲۰۰

۴۲۰۰

یورو

۵۱۸۰

۵۱۸۲

۵۱۹۹

پوند

۵۹۷۹

۵۹۹۰

۶۰۲۱