:
كمينه:۵.۷۹°
بیشینه:۵.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
افزايش نرخ طلا و سكه، اونس جهاني 1347 دلار شد

پیشنهاد ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه در ستاد ارزي

در بازار طلا نيز اونس جهاني به 1347 دلار رسيد و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۴۳ هزار تومان افزایش یک میلیون و ۸۲۶ هزار تومان در بازار تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، بدون تغییر قیمت ، یک میلیون و ۷۳۹ هزار تومان داد و ستد شد
کد خبر: ۱۱۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۸

اقتصاد گردان - روز دوشنبه 27 فروردين 97 نرخ رسمی دلار بدون تغییر 4200 تومان درج شد اما  پوند با 111 ریال افزایش 5990.8 تومان و یورو با رشد 16 ریالی 5182.4 تومان قیمت‌گذاری شد.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با ۱۰ هزار تومان افزایش ۸۸۶ هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی با ۵ هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۶۰ هزار تومان معامله شد.
همچنین هر قطعه سکه گرمی بدون تغییر نسبت به مدت مشابه ۳۵۲ هزار تومان فروخته شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش ۵ هزار و ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان ارزشگذاری شد.

پیشنهاد ایجاد حساب سپرده‌گذاری سکه

 از سوي ديگر، معاون اول رییس جمهور در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی مسائل ارزی کشور، اظهار داشت: حفظ ذخایر و منابع بانک مرکزی به عنوان پس انداز ملی از اولویت های دولت است که با اجرای سیاست های ارزی اتخاذ شده این مقصود حاصل خواهد شد.  
معاون اول رییس جمهور از بانک مرکزی خواست با ایجاد حساب سپرده گذاری سکه همانند سپرده گذاری ارزی در بانک ها اقدام لازم را انجام دهد تا مردم بتوانند با سپرده گذاری طلا و سکه نزد بانک ها سود این سپرده گذاری ها را نیز دریافت کنند.
ولی اله سیف، رییس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به میزان پیش فروش سکه و استقبال مردم در روزهای اخیر، گفت: برای از بین بردن حباب قیمت در بازار طلا و سکه بانک مرکزی به پیش فروش سکه ادامه خواهد داد.  
در این جلسه که وزرای اقتصاد و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و معاون اقتصادی رییس جمهور و دستیار ارشد اقتصادی رییس جمهور حضور داشتند پیرامون نحوه عرضه و قیمت سکه در بازار و تخصیص مابه التفاوت واردات دارو و کالاهای اساسی بحث و تبادل نظر شد و تصمیمات لازم اتخاذ شد. همچنین در این جلسه همچنین مقرر شد قیمت دارو با توجه به پرداخت مابه التفاوت ۴۰۰ تومانی به ازای هر دلار برای واردات دارو افزایش پیدا نکند.

نوسان دلار ۵ تا ۶ درصد 

 همچنين رییس کل بانک مرکزی پس از جلسه ستاد اقتصادی دولت گفت: نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار ثابت نخواهد بود و براساس مدل مدیریت شناور شده با متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد اما این نوسانات در حدود ۵ تا ۶ درصد است.این طرح در همین مدت کم نیز اثربخشی خود را نشان داده، البته در برخی زمینه ها هنوز ابهاماتی وجود دارد که به این معنانیست که در مدل دیده نشده باشد.
وی افزود: به همین علت یک کمیته دائمی در بانک مرکزی تشکیل شده تا با رصد مداوم بازار ابهامات و مشکلات این طرح را رصد و حل کند. سیف با بیان اینکه در حال حاضر تعادل خوبی بین منابع و مصارف ارزی داریم گفت: به غیر از دو عامل قاچاق و انتقال سرمایه که اختلالاتی در بازار ارز ایجاد کرده بود در بقیه موارد درشرایط مطلوبی بسر می بریم و این مدل جدید با این نرخ تعیین شده پاسخگوی همه نیازهای کشور خواهد بود.

حضور صرافي ها در دو حوزه 

از سوي ديگر، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره منع صرافی‌ها از خرید و فروش ارز بر اساس سیاست‌های جدید ارزی گفت: تا اطلاع ثانوی فقط دو نقش عمده برای صرافی‌ها در نظر گرفته شده که یکی بحث انتقال ارز و دوم خرید ارز حاصل از صادرات غیر نفتی است.صرافی‌های مجاز در سامانه یکپارچه معاملات ارزی تعریف شده‌اند و ارز حاصل از صادرات غیر نفتی را به صورت حواله خریداری می‌کنند.
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی درباره ارز مسافرتی گفت: هزار یورو برای یکبار در سال به کشورهای دور و ۵۰۰ یورو برای یک سفر در سال برای کشورهای نزدیک با قیمت ۴۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده که این سیاست فعلا فقط برای یکبار سفر در سال است.
وی درباره اختصاص نیافتن ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در مرزهای زمینی افزود: این مساله به امکانات مبادی خروجی کشور بازمی‌گردد و اکنون این ساز و کار کنترلی فقط در ۶ فرودگاه دایر است و در آینده برای مرزهای زمینی و دریایی نیز تمهیداتی انجام می‌شود.
کسرایی‌پور درباره ارز مربوط به فرصت‌های مطالعاتی نیز افزود: درخواست کنندگان باید مستندات خود را از وزارت علوم دریافت و به بانک عامل تحویل دهند و بانک عامل نیز از بانک مرکزی ارز مورد نظر را دریافت خواهد کرد.
کسرایی‌پور گفت: اکنون بانک‌هایی با نرخ سود بیش از ۴ درصد ارز جذب می‌کنند و نرخ سود بانک مرکزی نیز با توجه به نرخ‌های سود جهانی برای بانک‌ها جذاب است. در بند ۱۵ ابلاغیه هیات وزیران برای کالاهای اساسی و دارو ۳ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است که منابع آن از محل یکسان سازی نرخ ارز تامین می‌شود.
مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: افرادی که برای واردات کالاهای اساسی برای دریافت ارز به بانک مراجعه می‌کنند ارز را با نرخ ابلاغیه بانک مرکزی دریافت می‌کنند، اما مابه التفاوت آن را نیز دریافت خواهند کرد.
کسرایی پور با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی همه باید از طریق شبکه بانکی وارد شود، گفت: صادر کنندگان کالاهای غیر نفتی بر اساس ابلاغیه جدید هیات دولت می‌توانند ارز خود را در سامانه نیما بفروشند یا واردات انجام دهند یا بابت بدهی ارزی هزینه یا به مدت کوتاه سپرده‌گذاری کنند.
موج خروج سرمايه
همچنين حمید زمان‌زاده در این برنامه گفت: در دو سال گذشته با موج خروج سرمایه از کشور روبرو بوده‌ایم که فشار بزرگی روی بازار ارز داشته است.
وی با بیان اینکه، یکی از دستاوردهای سیاست‌های جدید ارزی جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است، تصریح کرد: در زمان تحریم‌ها صرافی‌ها به عامل خروج ارز از کشور تبدیل شده بودند که جلوی این موضوع باید گرفته می‌شد و نقل و انتقال ارز به شبکه بانکی باز می‌گشت.با مقررات جدید ارزی سرمایه‌ها کنترل می‌شود و نقش اصلی نقل و انتقال منابع ارزی به بانک‌ها باز می‌گردند و صرافی‌ها نقش محدود خود را ایفا خواهند کرد.
وی با بیان اینکه در دنیا بازار نقد بخش کوچکی از بازار ارز را تشکیل می‌دهد، افزود: مقررات جدید ارزی قاچاق کالا را کاهش می‌دهد و بازار نقد ارزی را که پس از تحریم‌ها ایجاد شده بود محدود می‌کند.

دلار کنار گذاشته می‌شود

زمان زاده با تاکید بر اینکه بانک مرکزی در سیاست گذاری ارزی برای جدا کردن نرخ تورم از نوسانات ارز موفق بوده است، گفت: در سال ۹۰ نرخ ارز هزار و ۲۲۶ تومان اعلام شد که بسیار پایین‌تر از نرخ بازار بود بنابراین دولت در آن سال ۱۸ میلیارد دلار از ذخایر ارزی را برای حمایت از این نرخ وارد بازار کرد که نتیجه آن خالی شدن دست بانک مرکزی از ذخایر ارزی در سال ۹۱ بود.
وی با بیان اینکه با توجه به این تجربه بانک مرکزی اکنون هرگز به سمت این سیاست‌ها نخواهد رفت، گفت: به زودی دلار از مبادلات اقتصادی کشور کنار گذاشته می‌شود و زمینه‌های آن مدت هاست که در حال ایجاد است.