:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
پنج بخشنامه جدید ارزی صادر شد + متن 11 اطلاعیه ارزی

از نحوه تامین ارز متقاضیان تا صرافی ها، حواله ها و اعتبارات اسنادی؛ متن کامل 11 اطلاعیه ارزی

نحوه تامین ارز برای متقاضیان، ضوابط فعالیت صرافی ها، تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت، تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات در مناطق آزاد و ویژه، حواله ها و اعتبارات اسنادی / ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی، فروش سکه
کد خبر: ۱۱۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

اقتصاد گردان - بانک مرکزی درپنج  اطلاعیه ارزی دیگر با عنوان اطلاعیه های 7 تا 11، به نحوه تامین ارز برای متقاضیان، ضوابط فعالیت صرافی ها، تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت، تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات در مناطق آزاد و ویژه، حواله ها و اعتبارات اسنادی اشاره کرده  که جزئیات این موارد در بخشنامه هایی به شبکه بانکی اعلام شده است

نحوه تامین ارز برای متقاضیان

اطلاعیه شماره 7 یکسان سازی نرخ ارز، مقررات مربوط به شرایط و نحوه تأمین ارز  شامل 33 مورد از ارز مسافرتی و درمانی و ماموریت و دانشجویی تا هزینه تبدیل حساب ریالی ایرانیان مقیم خارج، به  شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است
 ارز مسافرتی- ارز درمانی- ارز مأموریت- ارز دانشجویی- ارز بابت فرصت های مطالعاتی و هزینه های درمانی اعضای هیأت علمی- ارز بابت حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین المللی و محافل علمی و چاپ مقالات علمی- هزینه شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور- هزینه برگزاری نمایشگاه های بین المللی - حق الوکاله در دعاوی خارجی- اصل و سود سرمایه گذاری خارجی - کارمزدهای اعتبارات اسنادی، حواله ها و ضمانت نامه های ارزی- هزینه دفاتر خارج از کشور- هزینه اجاره و اشتراک شبکه های اطلاعاتی- هزینه انجام آزمایشهای علمی و فنی، انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی های بین المللی،- هزینه خرید امتیاز پخش فیلم و دریافت های ماهواره ای و ارتباطی- هزینه شرکت های بیمه ایرانی، فروش ارز به شرکت های منتخب برای اعزام زائرین به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق) و... در این بخشنامه به شبکه بانکی اعلام شده است. 
همچنین موارد دیگری شامل موارد هزینه ای در این بخشنامه موجود است شامل هزینه شرکت در آزمون های بین  المللی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور در داخل کشور برگزار می  شود- هزینه ثبت نام در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور- بازپرداخت تسهیلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی (دولتی و خصوصی)، فاینانس غیر خودگردان، بانک توسعه و تجارت اکو، بانک جهانی، و بانک توسعه اسلامی.- هزینه  های سوخت، ناوبری، هندلینگ، لندینگ و حقوق خدمه خارجی شرکتهای هواپیمایی -هزینه حق بیمه هواپیماها- حقوق و مزایای کارکنان خارجی در داخل کشور- هزینه های انتقال ارز بابت درآمد کنسولی سفارتخانه های خارجی- هزینه های انتقال درآمد ریالی شرکت های هواپیمایی خارجی- هزینه های مطالبه ارز ضمانتنامه های خارجی هزینه های رانندگان حمل و نقل بین المللی- هزینه های فرصت های مطالعاتی - هزینه های شرکت در دوره های آموزشی خارج از کشور - هزینه های حق عضویت و ثبت نام در سازمان ها و مجامع بین المللی - هزینه های انتقال جسد از خارج از کشور و هزینه های وابسته - هزینه های ارزی راه آهن و شرکت های ریلی – هزینه های تبدیل موجودی ریالی حساب های ایرانیان مقیم خارج از کشور... جزییات مربوط به میزان ارز قابل تأمین برای هر یک از موارد فوق و ترتیبات و مدارک لازم برای تأمین آن بر اساس بخشنامه ­های ابلاغی این بانک به شبکه بانکی خواهد بود.

ضوابط فعالیت صرافی ها 

اطلاعیه شماره 8 یکسان سازی نرخ ارز به ضوابط فعالیت صرافی ها اشاره دارد. عملیات مجاز صرافی ها شامل انتقال ارز به دستور هر یک از بانک های دارای مجوز ارزی، خرید ارز ناشی از صادرات کالاهای غیر نفتی از صادر کنندگان و فروش ارز خریداری شده به متقاضیان از طریق سیستم بانکی است 
تمام صرافی ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسکناس به صورت فیزیکی نبوده و این امر از طریق بانکها انجام خواهد شد. ضمناً تمام دارندگان ارز به صورت اسکناس می توانند نسبت به سپرده گذاری آن نزد بانکها اقدام کنند و بازپرداخت سپرده های مزبور و سود آنها توسط بانک مرکزی تضمین می شود.

تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت 

اطلاعیه شماره 9 یکسان سازی نرخ ارز، کلیات تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور را مشخص کرده است.
تأمین ارز برای واردات کالا و خدمت به کشور صرفاً پس از انجام ثبت سفارش و ثبت خدمت امکان پذیر می باشد.انتقال ارز از طریق سیستم بانکی و یا صرافی های مجاز با تقاضای بانک عامل انجام خواهد شد. جزئیات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای واردات کالاها و خدمات، طی بخشنامه به بانک های عامل ابلاغ شده است.

تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات در مناطق آزاد 

اطلاعیه شماره 10یکسان سازی نرخ ارز به تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات در مناطق آزاد اشاره دارد و کلیات تأمین ارز برای واردات کالا و خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی را مطرح کرده است. 
واردات کالا و خدمت از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشمول بخش اول مجموعه مقررات ارزی می­ باشد.رفع تعهد ارزی وارد کنندگان کالا و خدمت به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی منوط به ارائه پروانه ترخیص قطعی کالا و یا اصل صورت حساب ­های قطعی انجام کار و ارائه تأییدیه کارفرما (در موارد خدماتی) است. چنانچه سررسید اعتبارات اسنادی / بروات اسنادی مدت دار که به مقصد مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی گشایش /ثبت شده­اند بعد از تاریخ 21 فروردین 97  باشد، تأمین ارز آنها پس از انجام ثبت خدمت در بانک عامل امکان ­پذیر خواهد بود.  
جزئیات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای واردات کالاها و خدمات خدمات از خارج از کشور به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی، طی بخشنامه به بانک­ های عامل ابلاغ شده است.

حواله ها و اعتبارات اسنادی 

اطلاعیه شماره 11 یکسان سازی نرخ ارز نیز به نحوه تأمین ارز حواله ها و اعتبارات اسنادی اشاره دارد و نحوه تأمین ارز برای حواله ها و اعتبارات اسنادی مربوط به قبل از تاریخ 21 فروردین 97  را مطرح کرده است
در مواردی که ارز حواله قبل از تاریخ 21 فروردین 97  توسط بانک مرکزی تأمین و حواله صادر شده و اسناد حمل در مهلت مقرر به بانک عامل ارائه شود، نرخ ارز تسویه همان نرخ ارز تأمین شده است.
در صورتی که اسناد مزبور پس از مهلت مقرر واصل شود، پذیرش اسناد ارائه شده منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز از زمان صدور حواله تا تاریخ تحویل اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود.در مواردی که ارز مربوطه به نرخ مبادله ­ای توسط بانک مرکزی تأمین، لیکن حواله صادر نشده باشد، حداکثر شش ماه از تاریخ تأمین ارز می ­بایستی اسناد حمل به بانک عامل ارائه شود و در این صورت، نرخ ارز تأمین شده ملاک تسویه خواهد بود.
در صورت انجام حواله و عدم ارائه اسناد حمل ظرف مهلت مزبور، پذیرش اسناد منوط به موافقت بانک مرکزی و پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز زمان تأمین ارز تا تاریخ ارائه اسناد حمل به بانک عامل (در صورت افزایش نرخ ارز) خواهد بود.در صورت عدم انجام حواله ظرف مهلت مذکور، بانک عامل موظف است ارز مربوطه را به بانک مرکزی برگشت دهد.
تأمین ارز بابت باقیمانده تمام اعتبارات اسنادی گش ایش یافته و بروات اسنادی ثبت شده قبل از تاریخ 21 فروردین 97  به نرخ روز اعلامی از سوی بانک مرکزی می  باشد.جزئیات و ضوابط مربوط به تأمین ارز برای نحوه تأمین ارز برای حواله­ ها و اعتبارات اسنادی طی بخشنامه به بانک ­های عامل ابلاغ شده است.
............................


ارز مسافری و دانشجویی تکمیلی

اطلاعیه شماره 5 یکسان سازی نرخ ارز در خصوص ارز مسافری و دانشجویی اطلاعات تکمیلی ارائه کرده است:
1. حداکثر مبلغ قابل تأمین ارز دانشجویی قابل پرداخت/حواله حداکثر سالانه 15000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها بابت شهریه دانشگاه و حداکثر ماهیانه 1000 دلار یا معادل آن به سایر ارزها برای دانشجو و حداکثر ماهیانه 500 دلار برای هر عضو خانواده وی است.
2. پرداخت ارز دانشجویی پس از تأیید وزارتخانه ذیربط (حسب مورد علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) به نرخ اعلامی این بانک انجام خواهد شد.
3. برای پرداخت ارز دانشجویی تأیید وزارتخانه ذیربط می بایست در هر سال تمدید شود.
4. علاوه بر بانک ملی، بانک سامان نسبت به ارائه ارز مسافری اقدام می کند. ترتیبات ارائه ارز مسافری توسط بانک سامان همان ترتیبات مندرج در اطلاعیه شماره (2) یکسان سازی نرخ ارز می باشد. سایر بانک‌های ارائه کننده ارز مسافری متعاقباً به اطلاع عموم خواهند رسید.

ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی

اطلاعیه شماره 2 یکسان سازی نرخ ارز به ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی اشاره دارد و در راستای اجرای تصمیم مورخ 20 فروردین 1397 ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز با بهای 42000 ریال برای هر دلار که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، اطلاعیه شماره 2 یکسان سازی نرخ ارز در رابطه با نحوه تأمین ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی به شرح ذیل به استحضار عموم هموطنان می رسد.
1. ارز مسافرتی برای یک بار سفر در سال به میزان 1000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به مسافران در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می شود. میزان ارز مسافرتی پرداختی به مسافران هوایی به کشورهای هم مرز و کشورهای مشترک المنافع به غیر از عراق 500 یورو یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.
2. متقاضیان ارز مسافرتی موظف به ارائه گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران، بلیط هواپیما، ویزای کشور مقصد (در مورد کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور به بانک ملی می باشند.
3. متقاضیان باید نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز مسافرتی به شعب منتخب بانک ملی اقدام و در مقابل آن سند حسابداری/رسید دریافت کنند.
4. پرداخت ارز مسافرتی در باجه بانک ملی مستقر در مبادی خروجی (پس از باجه کنترل گذرنامه) و در مقابل دریافت سند حسابداری/ رسید و ممهور کردن گذرنامه متقاضی انجام می شود.
5. میزان و ترتیبات پرداخت ارز به زائران عتبات عالیات پس از هماهنگی با سازمان حج و زیارت اطلاع رسانی خواهد شد.
6. تامین ارز درمانی و دانشجویی با رعایت مجموعه مقررات ارزی از طریق بانک های تجارت و سامان کمافی السابق ادامه می یابد

اطلاعیه شماره 1، دلار 4200 تومان 

در راستای اجرای تصمیم روز گذشته ستاد اقتصادی دولت مبنی بر یکسان سازی نرخ ارز با بهای 42000 ریال برای هر دلار آمریکا که به منظور تثبیت بازار ارز اتخاذ شد، مطالب زیر با هدف پاسخگویی به پرسش های احتمالی هموطنان و تبیین جزئیات تصمیم یاد شده اعلام می شود. لازم به ذکر است بانک مرکزی آماده پاسخگویی به سوالات و ابهامات احتمالی تمام هموطنان است و در صورت لزوم، اطلاعیه های تکمیلی توسط این بانک منتشر خواهد شد.
1. از تاریخ 21 فروردین 1397 بانک مرکزی نسبت به تأمین ارز برای تمام نیازهای قانونی تجاری و تولیدی در چارچوب قوانین و مقررات صادرات و واردات و مقررات ارزی کشور بر مبنای هر دلار 42000 ریال اقدام می کند.
 
2. بر اساس بند (خ) ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر گونه خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی های مجاز  قاچاق محسوب شده و نهادهای ذیصلاح با مرتکب بر اساس قوانین و مقررات جاری از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخورد می کنند. 
 3. میزان ارز قابل نگهداری توسط هر شخص بر اساس دستورالعمل صادره توسط بانک مرکزی در تاریخ 21 فروردین 1396 حداکثر 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها بوده و در صورت کشف میزان بیش از آن در اختیار هر شخص، با مرتکب بر اساس قانون برخورد خواهد شد. 
 4.  تمام اشخاصی که سابقاً اقدام به خرید ارز به صورت اسکناس  کرده اند و در تاریخ صدور این اطلاعیه بیش از 10 هزار یورو یا معادل آن ارز در اختیار دارند، حداکثر تا پایان ماه جاری نسبت به سپرده گذاری ارز  در بانک های مزبور یا فروش آن به بانکها اقدام کنند. بر اساس بخشنامه مورخ 1396.12.26 بانک مرکزی، در صورت سپرده گذاری ارزی در بانک ها، سود ارزی بر اساس مقررات بانک مرکزی به سپرده های مزبور پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اسکناس به سپرده گذاران ارزی در صورت مطالبه آنها  تضمین  می شود. 
 5. تأمین ارز تمام واردات به کشور پس از ثبت سفارش انجام می شود. ثبت سفارش صرفاً با پرداخت از طریق مسیر بانکی مجاز است. 
 6. بانک ها علاوه بر انجام حواله توسط خود می توانند پس از تشکیل پرونده و اخذ تعهد از وارد کننده، نسبت به ثبت درخواست ارز به صورت حواله در سامانه نیما  و همچنین حواله ارز از طریق صرافی ها اقدام کنند. 
 7.  تمام صادرکنندگان موظفند ارز حاصل از صادرات را به جز مواردی که صرف واردات توسط خود، بازپرداخت بدهی ارزی و یا سپرده گذاری می کنند، از طریق سامانه نیما به بانک ها و صرافی های مجاز بفروشند. 
 8. ضوابط مربوط به تأمین ارز برای مسافران به خارج از کشور، دانشجویی و درمانی و سایر موارد در مبادی خروجی همزمان با فراهم شدن تمهیدات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

فروش سکه

اطلاعیه شماره 3 یکسان سازی نرخ ارز به فروش سکه اشاره دارد و در راستای یکسان سازی نرخ ارز و به منظور همسان سازی بازار سکه به عنوان بازار همراستا با بازار ارز، امکان عرضه سکه به متقاضیان در تمام شعب بانک ملی ایران و با سررسیدهای متفاوت به شرح جدول ذیل فراهم خواهد شد.
 به منظور ایجاد امکانات بیشتر برای متقاضیان پیش خرید، ودیعه و نگهداری سکه های خریداری شده پس از سررسید (موعدتحویل) به صورت امانت نزد بانک ملی ایران در صورت توافق بانک و خریدار نیز فراهم خواهد بود.
علاوه بر این، در آینده نزدیک امکان جا به جایی و تبادل سکه های خریداری شده از طریق کارت سکه تحویل شده به متقاضیان به صورت الکترونیکی و از طریق دستگاه های خودپرداز بانک نیز میسر شده و از این طریق خطرات ناشی از جا به جایی و نگهداری سکه نزد متقاضیان کاهش خواهد یافت.

اطلاعیه شماره 6 یکسان سازی نرخ ارز
 

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به منظور تعامل با صاحب نظران و پاسخگویی به ابهام ها و سوالات شهروندان محترم در خصوص تصمیم اخیر دولت و بانک مرکزی برای ثبات بخشی به بازار ارز و طرح یکسان سازی نرخ ارز،آماده دریافت سوالات،نظرها، پیشنهادها و انتقادها، از طریق راه های ارتباطی زیر است:
 
آدرس ایمیل:    taknerkhi@cbi.ir

شماره تلفن: 29954855

هموطنان عزیز می توانند مسئولان را از طریق راه های ارتباطی فوق، با ارائه دیدگاه های خویش یاری کنند.