:
كمينه:۱۱.۷۹°
بیشینه:۱۳.۹۹°
Updated in: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
نرخ تابلوي صرافي ها با كارمزد 42 توماني دلار

کارمزد ۴۲ تومانی هر دلار، خريد 4179 و فروش 4221 تومان، قيمت ارز و طلا و سكه و دلار در بازار 22 فروردين 97

در بازار آزاد هر قطعه ربع بهار آزادی با ۷۲ هزار تومان افت ۵۴۴ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۱۵ هزار تومان کاهش ۳۴۱ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۶۲ هزار و ۵۳۰ تومان ارزش‌گذاری شد که ۲ هزار و ۷۷۰ تومان نسبت به روز گذشته افت داشت
کد خبر: ۱۱۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴
اقتصاد گردان - در جریان تک‌نرخی شدن ارز بانک‌ها از عاملان اصلی خرید و فروش ارز تعیین شده‌اند. اولین اعلام برای نرخ‌های تعیین شده در معاملات ارزی نشان از اختلاف حدود ۴۲ تومانی دارد که کارمزد بانک عامل محسوب می‌شود. ا با ۴۱۷۹ تومان از فروشنده خریداری می‌کند و برای فروش با اضافه کردن کارمزد، نرخ فروش ۴۲۲۱ تومان قیمت تعیین شده به عبارتی بانک‌ها و صرافي ها در این میان از فروش هر دلار حدود ۴۲ تومان سود می‌کنند و قيمت خريد از مشتري معادل  4179 تومان است

با اعلام یکسان‌سازی نرخ ارز عملا عمده خرید و فروش ارز و به ویژه دلار از بازار ارز به بانک‌ها منتقل می‌شود و آنها به عنوان عامل خرید و فروش در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند. این در حالی است که نرخ مرجع اعلام شده برای دلار حدود ۴۲۰۰ تومان است و متقاضیان اصلی دلار از جمله دانشجویان، مسافران، واردکنندگان و متقاضیان ارزهای درمانی و سایر بخش‌هایی که تا پیش از این جزو گروه‌های اصلی قرار داشتند، می‌توانند ارز مورد نیاز خود را بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی از بانک‌های عامل تامین کنند.
روز(چهارشنبه) یکی از بانک‌ها اولین اعلام نرخ را در قالب ارز تک نرخی انجام داد. بر این اساس قیمت مرجع دلار ۴۲۰۰ تومان یعنی همان نرخ یکسان‌سازی این ارز است که این بانک آن را با ۴۱۷۹ تومان از فروشنده خریداری می‌کند و برای فروش با اضافه کردن کارمزد، نرخ ۴۲۲۱ تومان قیمت تعیین کرده است. به عبارتی بانک‌ها در این میان از فروش هر دلار حدود ۴۲ تومان سود می‌کنند.





در سایر نرخ‌گذاری‌ها برای یورو قیمت مرجع ۵۱۷۳ تومان است که این ارز حدود ۵۱۴۷ تومان خریداری شده و ۵۱۹۹ تومان یعنی با سود ۵۲ تومانی به متقاضی فروخته می‌شود. همچنین قیمت پایه پوند ۵۹۳۵ است که ۵۹۰۵ تومان خریدار و با اختلاف ۶۰ تومانی تا ۵۹۶۵ تومان فروش می‌رود.
روز چهارشنبه 22 فروردين در حالي كه صرافي ها نرخ هاي رسمي را در تابلوي خود اعلام مي كنند و عملا عرضه ارز با نرخ هاي مصوب و رسمي انجام نمي شود، دلالان به صورت نامحسوس نرخ دلار را تا 5500 و يورو را تا 6700 معامله مي كنند. همچنين، قیمت انواع سکه در بازار تهران با افت محسوس همراه بود و نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲۷۷۰ تومان افت کرد.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد با ۹۵ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۹۱ هزار تومان افت یک میلیون و ۷۰۳ هزار تومان داد و ستد شد. نیم سکه بهار آزادی نیز با ۲۳ هزار تومان کاهش در مدت مشابه ۸۳۵ هزار تومان فروش رفت.
در بازار آزاد هر قطعه ربع بهار آزادی با ۷۲ هزار تومان افت ۵۴۴ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی با ۱۵ هزار تومان کاهش ۳۴۱ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۶۲ هزار و ۵۳۰ تومان ارزش‌گذاری شد که ۲ هزار و ۷۷۰ تومان نسبت به روز گذشته افت داشت.
نرخ هر دلار آمریکا نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، یورو با سه تومان رشد ۵ هزار و ۱۷۳ تومان و هر پوند با دو تومان افزایش ۵ هزار و ۹۳۵ تومان اعلام شد. 
باتوجه به عرضه نشدن دلار ۴۲۰۰ تومانی به صرافی‌ها، مشاهدات از بازار ارز حاکی از خلوت‌تر شدن بازار و جمع شدن صف‌های طولانی خرید دلار است. اما دلالان همچنان در بازار هستند و به صورت نامحسوس دلار را ۵۳۰۰ تومان می‌خرند و ۵۵۰۰ تومان می‌فروشند. در بازار آزاد امروز خرید و فروش "یورو" تسهیل شده است و قیمت این ارز مهم و کلیدی به ۶۷۰۰ تومان برای فروش رسیده است.
پس از برگزاری جلسه ستاد اقتصادی دولت و اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی به عنوان دلار تک نرخی، بیشتر صرافی‌ها تابلو اعلان قیمت‌های خود را خاموش کردند و قیمت یورو چندان مشخص نبود اما میان دلالان حدود ۷۰۰۰ تومان داد و ستد می شد.
متقاضیانی که روزهای اخیر برای خرید دلار صف های طولانی کشیده بودند و مقابل صرافی‌ها تجمع کرده بودند، امروز پراکنده شدند و بازار نسبت به روز گذشته آرام شده است. 
دلار ۴۲۰۰ تومانی توسط صرافی‌ها فروخته نمی‌شود و صرفا این نرخ روی تابلوی اعلان قیمت‌ صرافی‌ها مشاهده می‌شود. اما دلالان و دستفروشان همچنان در بازار به شکل نامحسوسی فعال هستند و دلار را با نرخی در حدود ۵۳۰۰ تومان خریداری و با نرخ ۵۵۰۰ تومان می‌فروشند.همچنین مانند روزهای قبل حضور نیروهای انتظامی و تعزیرات حکومتی در بازار ارز پررنگ است و بازار را کنترل می‌کنند.
محمد کشتی آرای وضعیت فعلی بازار سکه و طلا را تشریح و اظهار داشت: قیمت سکه و طلا از روز گذشته روندی نزولی داشت و تا آخر وقت دیروز نیز قیمت سکه ۲۳۰ هزار تومان کاهش یافت.
وی افزود: دلیل اعلام قیمت پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی روند قیمت ها نزولی است و در حالی که قیمت های جهانی دیروز با اندکی افزایش مواجه بوده، اما در مجموع روند قیمت سکه و طلا در کشور نزولی است.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره میزان حباب در بازار، گفت: در حال حاضر نمی توان درباره اینکه در بازار حباب وجود دارد یا خیر اظهار نظر کرد، زیرا قیمت ها به سطح واقعی نرسیده و نمی توان در این باره اظهار نظر کرد اما آنچه مسلم است قیمت سکه و طلا روند نزولی دارد.
 در پایان معاملات سکه آتی در روز گذشته قیمت هر سکه تحویل در دی‌ماه بیش از دو میلیون و ۲۶ هزار تومان رسیده بود و در حال حاضر قیمت آن حدود یک میلیون و ۹۷۶ هزار تومان است.
همچنین قیمت تسویه روزانه قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ در روز گذشته به حدود یک میلیون و ۸۵۷ هزار تومان رسید. و روز چهارشنبه قیمت تقاضا برای سکه تحویل اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ یک میلیون و ۷۹۲ هزار تومان و قیمت عرضه یک میلیون و ۷۹۴ هزار و ۵۰۰ تومان بود

جدول نرخ ارز و سکه در بازار (قیمت‌ها به تومان)

نوع سکه و ارز 

یکشنبه

دوشنبه

سه‌شنبه

چهارشنبه

سکه امامی

۱۸۶۵۰۰۰

۱۹۵۳۰۰۰

۱۸۵۵۰۰۰

۱۷۵۰۰۰۰

سکه بهار آزادی

۱۸۰۳۰۰۰

۱۸۸۴۰۰۰

۱۷۹۴۰۰۰

۱۷۰۳۰۰۰

نیم سکه

۸۹۶۰۰۰

۹۲۶۰۰۰

۸۵۸۰۰۰

۸۳۵۰۰۰

ربع سکه

۵۸۵۰۰۰

۶۱۰۰۰۰

۶۱۶۰۰۰

۵۴۴۰۰۰

سکه گرمی

۳۵۷۰۰۰

۳۵۷۰۰۰

۳۵۶۰۰۰

۳۴۱۰۰۰

طلای ۱۸ عیار

۱۷۱۰۰۰

۱۷۳۷۰۰

۱۶۵۳۰۰

۱۶۲۵۳۰

دلار

۴۸۹۸

۵۰۰۲

۴۲۰۰

۴۲۰۰

یورو

۶۱۶۴

۶۲۴۲

۵۱۷۰

۵۱۷۳

پوند

۷۲۵۰

۷۲۸۶

۵۹۳۳

۵۹۳۵