:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مینا هرمزی

بالا رفتن هزينه توليد و قيمت كالاها به دنبال نوسان نرخ ارز

نرخ ارز اثر عمومی بر كلیه صنایع دارد، افزایش نرخ ارز به شدت حاشیه سود اكثر صنایع كشور را كم و هزینه‌های تولید آنها را افزایش می دهد. زیرا افزایش نرخ ارز به صورت مستقیم هزینه‌های تولید را بالا می برد. تهیه مواد اولیه تا كالاهای واسطه ای همه به نرخ ارز وابسته هستند. بنابراین در پی افزایش نرخ ارز هزینه‌ های تولید بالا و قیمت کالاها افزایش می یابد
کد خبر: ۱۱۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
 اقتصاد گردان - طبق آمار، صنایع مختلف کشور مواد اولیه خود را  از حداقل 10 تا 70 درصد از خارج وارد می کنند بدین منظور، افزایش نرخ ارز به معنای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است که تورم را هم به دنبال خود دارد که این امر بر همه بخش های اقتصادی تاثیر گذار است.
در این میان، کارگاه های کوچک زود‌تر از واحد‌های بزرگ دچار مشکل می شوند. با توجه به افزایش قیمت ارز تولید کنندگان دچار تردید در خرید مواد اولیه می شوند، که این تردید زنگ خطری برای کاهش اشتغال است.
به اعتقاد کارشناسان افزایش گاه بیگاه و چند نرخی بودن ارز یکی از چالشهای اساسی در اقتصاد کشور به حساب می آید. قیمت ارز به جهت تاثیرگذاری بر سرمایه گذاری خارجی، واردات کالاهای مصرفی و تولید، بسیار حائز اهمیت است. در این راستا دولت دوازدهم به دنبال تک نرخی کردن ارز پیش می رود، اما رسیدن به نقطه پایان یکسان سازی نرخ ارز نیازمند فراهم سازی پیش نیازهای آن است. 
برای اینکه دولت بتواند به هدف خود یعنی تک نرخی کردن ارز پیش رود یکی از راه ها که حذف ارز نرخ مبادله ای است را پیش گرفته است. البته این اقدام بسیاری از شرکتهای ارزبر را دچار مشکل کرده، زیرا شرکتهایی که مواد اولیه خود را از خارج وارد می کنند، بسیار تحت فشار قرار گرفته اند. زیرا باید ارز را از بازار آزاد تهیه کنند و از طرف دیگر نمی توانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، در نتیجه این شرکتها دچار زیان خواهند شد. از طرفی دیگر بسیاری از صنایع از جدول دریافت کنندگان نرخ ارز مبادله ای هم حذف شده اند. 
به نظر می رسد، برخی از کارها برای یکسان سازی نرخ ارز آغاز شده، اما مطمئنا همه شرایط لازم در این راستا حاصل نشده است. باید توجه شود که افزایش نرخ ارز آزاد و مبادله ای، اثرات منفی از جمله افزایش سرمایه در گردش موردنیاز شرکتها، کاهش تقاضا به دلیل افزایش قیمت و سرکوب قیمتها در تورم زدایی نقش دارد که مشکلات کمی در اقتصاد به حساب نمی آیند.
این حقیقت وجود دارد که افزایش نرخ ارز آزاد و مبادله ای در چند ماه گذشته مشكلات زیادی را برای تامین مواد اولیه صنایع به وجود آورده است و برخی از کارشناسان معتقدند که اگر دولت اقدامات حمایت خود را از تولیدات داخلی انجام ندهد،‏كاهش صادرات در سال آینده اتفاق خواهد افتاد.