:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
فاصله 680 توماني دلار آزاد با صرافي بانكي

جلسه مجلس با کرباسیان و سیف درباره نوسانات ارزی، اثر نوسانات نرخ ارز بر مسكن و بورس و بازارهاي مختلف

نرخ ارز دانشجویی در سال 97 به قيمت آزاد تامين مي شود. سقوط 800 واحدي شاخص بورس در دو روز و افزايش 26 درصدي قيمت مسكن در اسفندماه، دلار بين 5580 تا 5800 تومان و سكه 1 ميليون و 825 هزار تومان معامله شد
کد خبر: ۱۱۱۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶

اقتصاد گردان – محسن شمشيري: 
در حالي كه التهابات و نوسانات نرخ ارز در ماه هاي اخير در فروردين 97 نيز ادامه يافته  و خبرها حكايت از  معامله دلار با نرخ 5800 تومان در روزهاي اخير دارد و احتمال ادامه نوسان ها در روزهاي آينده نيز  مطرح شده، كارشناسان پيش بيني كرده اند كه اين موضوع روي بازارهاي مختلف سرمايه، مسكن، پول و كالا از جمله خودرو، مواد غذايي و... نيز اثر گذاشته و احتمالا با افزايش قيمت ملك و اجاره مسكن، سقوط شاخص بورس و قيمت سهام، خروج بخشي از سپرده ها از موسسات مالي و بانك ها همراه خواهد شد. 
هرچند كه خبرهاي تاييد نشده اي از فروش ملك و آپارتمان، فروش سهام و خروج سپرده از بانك ها و موسسات اعتباري براي خريد ارز و سكه به گوش مي رسد، اما اخبار موثق اعلام شده از شاخص بورس و قيمت مسكن نشان مي دهد كه به دنبال نوسانات ارزي 8 ماه اخير، قيمت مسكن در اسفندماه 26 درصد رشد كرده و شاخص كل بورس نيز در كل 20 روز اخير 52 واحد رشد كرده و روز شنبه و يكشنبه يعني در دو روز 800 واحد سقوط كرده است. 
به دنبال اين تحولات، برخي صاحب نظران معتقدند كه احتمالا اثر نرخ ارز به تدريج روي هزينه هاي معيشتي و خريد كالاهايي كه به مواد واسطه اي و اوليه وارداتي نياز دارند نيز اثر خواهد گذاشت براين اساس، از آنجا كه نرخ رشد مصرف بخش خصوصي در سال 96 در مجموع 3.5 درصد بوده و نشانه پايين بودن درآمد سرانه و قدرت خريد گروه هاي كم درآمد و متوسط است در نتيجه نوسانات ارزي، افزايش قيمت مسكن و اجاره خانه، رشد قيمت كالاهاي مصرفي و معيشتي، كاهش شاخص بورس و هجوم نقدينگي به سمت بازار ارز و طلا و دارايي ها و كالاهاي مختلف، عملا فشار هزينه زندگي در سال 97 را حتي در شهرهاي بزرگ ومتوسط افزايش خواهد داد و اين موضوع نيز در كنار افزايش فشار هزينه اي در شهرهاي كوچك و روستاها مي تواند مشكلات اقتصادي و... را دامن بزند

رشد قيمت ارز و طلا

روز يكشنبه 19 فروردين 97، نرخ ارز و طلا و سكه در بازار بار ديگر افزايش يافت و در حالي كه دلار در صرافي هاي بانكي معادل 4900 تومان فروخته شده، دلار در بازار  با 230 تومان رشد 5580 تومان، یورو با 145 تومان افزایش 6575 تومان، پوند با 120 تومان رشد 7500 تومان و درهم با رشد 50 تومانی 1480 تومان و درهم با 50 تومان افزايش 1480 تومان به فروش رسید. در عين حال برخي فعالان بازار ارز، از معامله 5800 توماني دلار در حاشيه بازار و در برخي ساعات خبر داده اند كه البته ميانگين قيمت ها حدود 5580 تومان و نزديك به 5600 تومان بوده است. 
به گزارش تعادل، سامانه سنا نیز نرخ هر دلار آمریکا را ۴ هزار و ۸۹۸ تومان، هر یورو را ۷ هزار و ۱۶۴ تومان و هر پوند را ۷ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرده  و در بازار ارز مبادله اي با توجه به عدم تغییر 39 ارز رسمی، نرخ رسمی دلار 3781.4 تومان، پوند 5326.4 تومان و یورو 4645 تومان اعلام شد.
در حال حاضر سه نرخ ارز در معاملات در دستور كار قرار دارد كه نرخ دلار مبادله اي  3781 تومان، دلار صرافي هاي بانكي 4900 تومان و نرخ دلار آزاد بين 5580 تا 5800 تومان اعلام شده است و علاوه بر فاصله دو نرخ مبادله اي و آزاد به ميزان 1800 تومان، فاصله دو نرخ آزاد و صرافي بانكي معادل 680 تومان و فاصله دو نرخ صرافي بانكي با نرخ مبادله اي معادل 1120 تومان است.
در بازار طلا نيز اگرچه بازار جهاني، روزهاي يكشنبه تعطيل است اما روند نرخ اونس نيز صعودي بوده و در قيمت 1333 دلار معامله شده است. براين اساس به دنبال افزايش نرخ اونس جهاني و دلار، قيمت طلا و سكه نيز افزايش داشته است و    هر گرم طلای 18 عیار با 3000 تومان افزایش به 168 هزار و 993 تومان رسيده است.
سكه طرح جدید 37 هزار تومان رشد كرد و 1 ميليون و 825 هزار تومان معامله شد، سکه طرح قدیم 20 هزار تومان رشد كرد و به 1 ميليون و 763 هزار تومان رسيد، نیم سکه  نيز 20 هزار تومان افزايش داشته و به 875 هزار تومان رسيد. از سوي ديگر، ربع سکه با 11 هزار تومان رشد 570 هزار تومان و ، سکه گرمی با 5 هزار تومان افزايش معادل 353 هزار تومان معامله شد. 
در حراجي سكه نيز قیمت پایه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی یک میلیون و ۴۱۵ هزار تومان و قیمت پایه نیم سکه ۷۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.به قیمت‌های فوق ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه خواهد شد که بر این اساس هر قطعه سکه بهار آزادی یک میلیون و ۵۴۲ هزار و ۳۵۰ تومان و نیم سکه ۸۳۹ هزار و ۸۴۵ تومان قیمت‌گذاری شده است. همچنين سکه‌های ۲۰۰ قطعه‌ای نیز به بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ قطعه‌ای اضافه شده است. در نخستین روز حراج سکه در بانک کارگشایی، ۱۵ هزار قطعه سکه نیم و تمام بهار آزادی به فروش رفت

طلا و ارز

قیمت

میزان تغییر قیمت

سکه طرح جدید

1،825،000 تومان

37،000+ تومان

سکه طرح قدیم

1،763،000 تومان

20،000+ تومان

نیم سکه

875،000 تومان

20،000+ تومان

ربع سکه

570،000 تومان

11،000+ تومان

سکه گرمی

353،000 تومان

5000+ تومان

هر گرم طلای 18 عیار

168،993 تومان

3000+ تومان

دلار

5580 تومان

230+ تومان

دلار صرافی‌های بانکی

4900 تومان

2+ تومان

یورو

6575 تومان

145+ تومان

یورو صرافی‌های بانکی

6016 تومان

0

پوند

7500 تومان

120+ تومان

درهم

1480 تومان

50+ تومان

 جلسه مجلس با کرباسیان و سیف درباره نوسانات ارزی


در رابطه با افزايش زياد نرخ ارز و سكه در روزهاي اخير، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی و ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی روز دوشنبه 20 فروردين 97 در کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی نوسانات ارزی حضور می یابند.

 نادر قاضی پور در نشست علنی یکشنبه ۱۹ فروردین مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: جلوی گرانی ارز را بگیرید تا مشکلات حاد اجتماعی، سیاسی و امنیتی حاصل نشود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم ریال ها به دلار تبدیل شود، افزود: ادامه این روند باعث ورشکستگی بانک ها خواهد شد.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: باید حساسیت لازمی در این زمینه وجود داشته باشد، البته کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این زمینه مامور شده و در اولین فرصت یعنی دوشنبه هفته جاری نشستی را با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد.
وی با بیان اینکه باید کمیسیون اقتصادی گزارشی از نشست مذکور به صحن علنی مجلس ارائه کند، افزود: ما نیز از مسئولان دعوت خواهیم کرد تا در خصوص علت گرانی های ارز و نحوه کنترل آن به نمایندگان توضیح دهند.

نرخ ارز دانشجویی به قيمت آزاد 

براساس بخشنامه بانک مرکزی از اول فروردین ماه امسال تامین ارز بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور به نرخ آزاد انجام می‌شود.
براسا‌س بخشنامه بانک مرکزی در 28 اسفند ماه سال 96 سهمیه ارز دانشجویی به نرخ آزاد محاسبه می‌شود.
در متن این بخشنامه آمده است: پیرو بخشنامه شماره 14 آذر 96 مرتبط با بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین‌المللی» به اطلاع می‌رساند تامین ارزی بابت شهریه و هزینه اقامت دانشجویان آزاد شاغل به تحصیل در خارج از کشور (موضوع بندهای (3-2) و (3-3) از قسمت «ب» بخش سوم مجموعه مذکور) از تاریخ  1 فروردين 1397صرفا به نرخ آزاد و کماکان از طریق بانک امکان‌پذیر می‌باشد.
ضمن ارسال تصویر (6) اصلاحی در ارتباط با بندهای فوق‌الذکر جهت جایگزینی با صفحه متناظر قبلی، مقتضی است در رابطه با چگونگی تامین و فروش ارز بابت بندهای یادشده به نرخ آزاد هماهنگی لازم را با اداره صادرات این بانک به عمل آورند.خواهشمند است مراتب را به کلیه شعب و واحدهای ارزی ذیصلاح ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت نمایند.

قیمت سکه آتی روی خط ۲ میلیون تومانی

بالاترین قیمت سکه آتی تحویل دی ۹۷ در معاملات روز گذشته به ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، اما قیمت تسویه در نهایت یک میلیون و ۹۹۴ هزار تومان شد.
در بازار معاملات آتی قیمت سکه تحویل دی ماه ۱۳۹۷ مرز ۲ میلیون تومان را رد کرد به طوری که هر عدد سکه در بالاترین قیمت به رقم ۲ میلیون و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.کمترین قیمت سکه آتی به یک میلیون و ۹۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان را تجربه کرد و در نهایت قیمت تسویه به یک میلیون و ۹۹۴ هزار و ۷۹۰ تومان رسید.
لازم به ذکر است، معاملات قرارداد آتی سکه طلا تحویل دی‌ ماه ۹۷، روز چهارشنبه ۱۶ اسفندماه سال ۱۳۹۶ در بورس کالا راه‌اندازی شده و تا ۲۳ دی ماه ۹۷ قابل انجام خواهد بود.در تاریخ راه‌اندازی معاملات سکه آتی دی‌ماه قیمت هر سکه آتی یک میلیون و ۷۳۶ هزار و ۱۹۲ تومان بود که تا روز گذشته حدود ۲۹۸ هزار تومان افزایش داشته است.
حراج سکه در بانک کارگشایی که از روز  شنبه با بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ قطعه‌ای آغاز شد، با اضافه شدن بسته‌های ۲۰۰ قطعه‌ای در روز يكشنبه ادامه یافت.مبلغ سکه های خریداری شده در حراج فقط از طریق کارت های عضو شتاب قابل تسویه است، بنابراین شرکت کنندگان در حراج نمی‌توانند وجه نقد یا چک بانکی به برگزارکنندگان حراج بپردازند.