:
كمينه:۲۶.۵۱°
بیشینه:۲۸.۷۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰

خیز بغداد برای افزایش تولید نفت خام تا 2020

هیات دولت این کشور طرح افزایش ظرفیت تولید نفت عراق به ۶میلیون و ۵۰۰هزار بشکه در روز تا سال ۲۰۲۲ میلادی را تصویب کرد. جبار اللعیبی وزیر نفت عراق در ماه ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرده بود، ظرفیت کنونی تولید نفت این کشور 5میلیون بشکه در روز است.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶
اقتصاد گردان -  به گزارش رویترز، عراق اکنون در چارچوب توافق کاهش تولید نفت میان 14عضو سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت اوپک، روزانه ۴میلیون و ۴۰۰هزار بشکه نفت تولید می‌کند. این کشور که هم‌اکنون دومین تولید‌کننده نفت در میان کشورهای اوپک است، قصد دارد تا در تاریخ 15 مارس در 11 فاز جدید، پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز و توسعه را آغاز و قراردادهای توسعه منابع را به امضا رساند.  پیش از این عراق تاریخ 21 ژوئن را به عنوان شروع پذیرش درخواست‌ شرکت در مناقصه فازهای جدید اعلام کرده بود؛ فازهایی که در مرز میان ایران و کویت و در آب‌های خلیج‌فارس قرار دارد. به گزارش دیدبان خاورمیانه، مدارک مناقصه در تاریخ 13 آوریل به شرکت‌های متقاضی ارائه می‌شود و پیشنهادات می‌تواند تا تاریخ 15 آوریل به کشور عراق ارائه شود.

 نفت و گاز؛ دجله و فرات مالی عراق

دولت عراق برای تامین ۹۰درصد از درآمدهای خود به بخش نفت و گاز وابسته است و نمی‌خواهد هیچ فرصتی برای افزایش درآمد خود را از دست دهد. نزدیک به سه ماه پیش زمانی که تولید نفت عراق حوالی 4.3میلیون بشکه نفت بود، وزیر نفت عراق اظهار کرد که با وجود نزدیک بودن دورنمای تولید روزانه 5میلیون بشکه نفت، عراق به تعهد خود نسبت به تفاهمنامه کاهش تولید میان کشورهای اوپک و متحدانش پایبند است. در همان زمان نگرانی مسوولان عراق مانند دیگر مقامات نفتی در کشورهای امضا‌کننده تفاهم کاهش تولید، عرضه و تقاضای بازار و قیمت نفت بود چنانکه وزیر نفت عراق گفته بود که چشم به راه کاهش موجودی نفت در کشورهای مصرف‌کننده و افزایش قیمت نفت است. کمبود امکانات استفاده از گازی که همراه با نفت از چاه‌ها خارج می‌شود، عراق مجبور می‌کند تا این گاز را بسوزاند. حال عراق به استفاده از این گاز و رسیدن به «نقطه صفر اشتعال گاز» حین استخراج نفت چشم دوخته است تا آنجا که اللعیبی وعده داده که عراق تا سال 2021 به این نقطه خواهد رسید و از تمام گاز استحصال شده حین استخراج نفت بهره خواهد برد. با این همه تنها یک شرکت فرآوری گاز یعنی شرکت گاز بصره در کشور مشغول به کار است. این شرکت ماحصل همکاری میان شرکت نفت دولتی گاز جنوب عراق، میتسوبیشی ژاپن و رویال داچ شل است.

در سال 2008 و 2009 تولید نفت خام عراق به میانگین 2.4 میلیون بشکه در روز رسید. این درحالی‌ بود که ظرفیت تولید عراق پیش از جنگ 2.8 تولید میلیون بشکه در روز بود. پس از پایان جنگ عراق، تولید نفت این کشور افزایش یافت و حتی ظهور داعش نیز نتوانست ضربه اساسی به تولید نفت عراق وارد آورد. تولید نفت در این کشور در مارس 2016 به بالاترین سطح خود یعنی 4.55میلیون بشکه رسید که رکوردی برای این کشور محسوب می‌شود.

عراق همچنین برنامه توسعه جا‌ه‌طلبانه‌یی را پیگیری می‌کند تا بتواند میادین نفتی خود را گسترش داده و تولید نفت را در آنها افزایش دهد. تصویب قانون موسوم به هیدروکربن‌ها که می‌تواند چارچوب قانونی لازم برای سرمایه‌گذاری در بخش هیدروکربن را فراهم ‌آورد، یکی از اهداف سیاست‌گذاری در این کشور محسوب می‌شود. حتی در نبود این قانون نیز وزارت نفت عراق بین نوامبر 2008 تا مه‌2010 معادل 12 قرارداد بلندمدت برای توسعه 14میدان نفتی را با شرکت‌های نفتی بین‌المللی به امضا رساند.