:
كمينه:°
بیشینه:°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
معاون وزیر کار از ابلاغ بخشنامه مزد پیش از ۳۱ فروردین خبر داد

بلاتکلیفی دستمزد 70درصد کارگران

نیمی از ماه اول سال جدید گذشت اما هنوز دستمزد 70درصد کارگران مشخص نشده است و معلوم نیست کارفرماها حقوق سال جدید کارگران خود را بر اساس چه معیار قانونی تعیین کنند
کد خبر: ۱۱۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
اقتصاد گردان - جریان از این قرار است که سال گذشته به علت اعتراض نمایندگان کارگری و کارفرمایی به یکی از بندهای بودجه 97، مذاکرات تعیین دستمزد ۹۷ که طبق سنوات گذشته باید تا پایان اسفندماه تعیین تکلیف می‌شد، نیمه تمام باقی ماند؛ در آخرین جلسه شورای کار که در روزهای پایانی سال گذشته برگزار شد، افزایش دستمزد حداقل‌بگیران (کارگران ساده) 19.8درصد تعیین شد اما از آنجایی که کارگران ساده تنها 30درصد از جامعه کارگری کشور را تشکیل می‌دهند، تعیین تکلیف مابقی کارگران که در گروه کارگران غیر ساده و با عنوان «سایر سطوح مزدی» قرار می‌گیرند به سال جدید موکول شد. معاون وزیر کار روز گذشته در این خصوص اعلام کرد که دستمزد ۹۷ حداکثر تا پایان فروردین مشخص می‌شود. نماینده کارگران در شورای عالی کار در زمینه محور اختلاف بر سر تعیین دستمزد «سایر سطوح» گفته که پیشنهاد نمایندگان کارگری برای تعیین دستمزد سایر سطوح مزدی افزایش ۱۲درصدی و پیشنهاد کارفرمایان 8.3 درصدی بوده است. علی خدایی در خصوص تکلیف دستمزد این کارگران در سال جاری اظهار کرده است که قراردادهای امسال بر اساس دستمزد سال 96 بسته شود و بعد از تعیین دستمزدها مابه‌التفاوت‌ها به کارگران پرداخت شود.

 پرونده دستمزد تا 31 فروردین بسته می‌شود

احمد مشیریان معاون روابط کار وزیر کار در مصاحبه‌یی با مهر درباره زمان از سرگیری مذاکرات تعیین دستمزد شاغلان دارای سایر سطوح مزدی گفت: طی هفته آینده جلسات مشترک نمایندگان کارگری، کارفرمایی و وزیر کار برای تصمیم‌گیری در خصوص دستمزد سایر سطوح مزدی تشکیل خواهد شد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه در جریان جلسات روزهای پایانی سال گذشته توافقات کلی و مذاکرات اصلی بین گروه‌های کارفرمایی و کارگری صورت گرفته است، ادامه جلسات زمانبر نخواهد بود و قطعا پرونده دستمزد ۹۷ طی دو هفته آینده و قبل از پایان فروردین ماه بسته می‌شود.

معاون روابط کار وزیر کار با بیان اینکه امیدواریم هفته آینده پرونده دستمزد امسال نهایی شود، گفت: اما قطعا تا پایان فروردین درخصوص دستمزد سایر سطوح مزدی با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی تصمیم‌گیری خواهد شد. مشیریان تاکید کرد: بخشنامه دستمزد ۹۷ قطعا تا قبل از ۳۱ فروردین و پیش از پرداخت نخستین دستمزد کارگران از سوی وزیر کار ابلاغ می‌شود.

در آخرین نشست مذاکرات مزدی ۹۷ در قالب شورای عالی کار در روزهای پایانی سال گذشته، دستمزد «حداقلی‌بگیران» یعنی شاغلانی که دستمزد پایه آنها در سال ۹۶ به میزان ۹۲۹هزار و ۹۳۱تومان بود، با افزایش ۲۰درصدی ۱۸۵هزارو ۹۸۶تومان افزایش یافت تا دستمزد پایه حداقلی‌بگیران در سال ۹۷ به حدود یک‌میلیون و ۱۱۵هزار تومان برسد.

بر اساس گزارش‌ها، حق بن کارگری برای سال ۹۷ ثبت شد و همان ۱۱۰هزار تومان تعیین شد و حق مسکن نیز بر اساس مصوبه سال گذشته هیات وزیران ۴۰هزار تومان خواهد بود که این دو ردیف نیز به دستمزد پایه حداقلی‌بگیران اضافه می‌شود.

اما دستمزد شاغلانی که بیش از ۹۲۹هزار و ۹۳۱ تومان است، تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند که به دلیل اختلاف‌نظر نمایندگان کارگری و کارفرمایی به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد.

  اختلاف بر سر مزد کارگران غیرساده

بر اساس مذاکرات صورت گرفته در روزهای پایانی سال گذشته میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در جلسات متعدد شورای عالی کار به ریاست علی ربیعی وزیر کار، دستمزد ۹۷ برای کارگران «حداقلی‌بگیر» نهایی شد و دستمزد پایه این گروه از کارگران با افزایش ۲۰درصدی از ۹۲۹هزار و ۹۳۱ تومان سال ۹۶ به حدود یک‌میلیون و ۱۱۴‌هزار تومان رسید.

هر چند برای دستمزد حداقلی‌بگیران نیز افزایش حدود ۲۰درصدی از سوی وزیر کار اعلام و رقم دقیقی در این خصوص اعلام نشده است؛ اما با فرض توافق نمایندگان کارگری و کارفرمایی روی مصوبه افزایش ۲۰درصدی، حداقل دستمزد یک کارگر مجرد (با احتساب کمک هزینه ۴۰هزار تومانی مسکن و حق بن ۱۱۰هزار تومانی)، یک‌میلیون و ۲۶۴هزار تومان و حداقل دستمزد کارگران متاهل دارای یک فرزند (با احتساب حق اولاد) حدود یک‌میلیون و ۳۷۵هزار تومان است.

اما بخش اعظمی از نیروی کار تحت پوشش قانون کار را افرادی تشکیل می‌دهند که بنا به دلایلی از جمله سوابق کاری بیشتر، تحصیلات و سایر موارد از پایه حقوق بالاتری نسبت به حداقل پایه مصوب وزارت کار برخوردارند که تحت عنوان «سایر سطوح مزدی» شناخته می‌شوند. در خصوص این گروه از کارگران، نمایندگان کارگری و کارفرمایی در روزهای پایانی سال گذشته در جلسات مکرر شورای عالی کار به توافق نرسیدند تا تعیین تکلیف دستمزد این کارگران، به بعد از تعطیلات نوروز موکول شود.

 جمعیت 70درصدی «سایر سطوح مزدی»

عضو کارگری شورای عالی کار در گفت‌وگو با مهر با تایید این خبر که تصمیم‌گیری در خصوص «سایر سطوح مزدی» به بعد از پایان تعطیلات نوروزی با دعوت وزارت کار موکول شد، گفت: بر اساس آمارهای موجود، دستمزد دریافتی حدود ۸۲درصد کارگران در حال حاضر زیر یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰درصد از کارگران، حداقل دستمزد مطلق را دریافت می‌کنند و به تعبیری «حداقلی‌بگیر» هستند، افزود: این گروه از کارگران، یا افراد جدیدالورود به بازار کار هستند یا با وجود سابقه کاری، اما به دلیل جابه‌جایی شغلی مشمول دریافت حداقل دستمزد شدند.

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از کارگران در گروه «سایر سطوح مزدی» قرار دارند که هنوز در خصوص دستمزد سال ۹۷ آنها تصمیم‌گیری نشده است، گفت: برای نمایندگان کارگری، احقاق حق کارگران ملاک است و به هیچ‌وجه حقوق کارگران را فدای سرعت و زمان تعیین دستمزد نمی‌کنیم.

خدایی ادامه داد: اگر طبق قانون کار قرار است در خصوص تعیین دستمزد کارگران بر اساس مذاکرات سه‌جانبه تصمیم‌گیری شود، برای ما منفعت جامعه کارگری از اولویت بیشتری نسبت به سرعت زمان تعیین دستمزد برخوردار است.

وی افزود: با توجه به اینکه پرونده دستمزد ۹۷ همچنان باز است، تعیین تکلیف سریع‌تر دستمزد ۹۷ از مطالبات جامعه کارگری است که نمایندگان کارگری در شورای عالی کار تلاش خود را برای تعیین مزد منطقی انجام خواهند داد.

 تکلیف کارگران پیش از نهایی شدن دستمزد

خدایی در پاسخ به این سوال که با توجه به نهایی نشدن دستمزد شاغلان دارای سایر سطوح مزدی، تکلیف قانونی رقم قرارداد کارفرمایان با این گروه از کارگران چیست؟ گفت: علاوه بر اینکه زمان قرارداد برخی کارگران از ابتدای هر سال تا انتهای همان سال است، زمان آغاز و پایان بسیاری از قراردادهای کار نیز می‌تواند در یکی از روزهای هر سال باشد به این ترتیب که ممکن است زمان آغاز قراردادی آذرماه ۹۶ و زمان پایان آن پایان سال ۹۷ باشد؛ بنابراین کارفرما باید با قید دستمزد جاری با نیروی کار قرارداد منعقد کند؛ اما به محض تصویب دستمزد سال جدید، باید مابه‌التفاوت دستمزد به کارگر پرداخت شود.

خدایی درباره ادامه مذاکرات برای تعیین تکلیف دستمزد سایر سطوح مزدی که ۷۰ درصد نیروی کار را شامل می‌شود نیز گفت: با توجه به شرایط موجود، آخرین پیشنهاد نمایندگان کارگری برای تعیین دستمزد سایر سطوح مزدی افزایش ۱۲درصدی نسبت به پایه حقوق سال ۹۶ به علاوه رقم ثابت روزانه ۲۴۱۸۸ریال است و به اعتقاد ما مذاکرات سه‌جانبه‌گرایی انجام شده و هم‌ اکنون شرکای اجتماعی باید تصمیم‌گیری کنند.

بر اساس این گزارش، در مقابل پیشنهاد نمایندگان کارفرمایی در خصوص میزان افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی، پیشنهاد افزایش 8.3درصدی به علاوه روزانه ۳۳۳۳۵ ریال را ارائه دادند.

 قرار است طی روزهای آینده نشست مشترک کارفرمایان و کارگران با وزیر کار برای تعیین درصد افزایش دستمزد سایر سطوح مزدی ادامه یابد تا پیش از پرداخت نخستین دستمزد سال ۹۷ یعنی ۳۱ فروردین ماه پرونده دستمزد بسته شود.