:
كمينه:۲۶.۷۹°
بیشینه:۲۷.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸
مريم دهقان حقوقدان

تقدير از برچسب هاي هنري روي كيوسك هاي برق

حقوق_شهروندي_را_پيگير_باشيم، هرشهروند مجري شهري زيبا
کد خبر: ۱۱۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۲
اقتصاد گردان -  بدون رودرواسي شنبه  18 فروردين براي بسياري، اولين روز كاري سال 97 است و حال و هواي بهاري، درختان و خيابان هاي تميز در كنار طرح هاي هنري و زيباسازي شهر در اين چند روز حسابي خودنمايي كرده و هواي خوب و پاك شهر دلپذير بوده است. اما در ماه هاي بعد شلوغي و ترافيك و مصرف سوخت و گذر زمان، به تدريج اثر خود را روي گياهان و زيبايي شهر خواهد گذاشت و لذا تا دير نشده خوب است از جهت پيگيري حقوق شهروندي،‌ برخي طرح هاي زيباسازي، پارك ها و بوستان ها و... را به خاطر خود بسپاريم.  
براي ما شهروندان در شهري كه ١٥ ميليون جمعيت دارد و از آلودگي صوتي، هوا و ترافيك ... رنج مي برد "زيباسازي شهري " اهميت دارد. داشتن شهري پاك، پر شور و شاداب، زنده و بيدار از حقوق شهروندان است  و بايد در مركز توجه مديران  شهري باشد و بودجه اي متعارف و مكفي را به سازمان زيباسازي شهر اختصاص دهند.  
يكي از اقداماتي كه در زمينه زيباسازي شهر در سال نو مي بينيم چسباندن برچسب هايي با طرح هاي هنرهاي ايراني ( طرح عشايري،ايلياتي و....)  بر جعبه هاي كيوسك برق در نقاطي از تهران است كه تاثير بسزايي در نماي شهر داشته است. 
براي بررسي كارامدي أين عمل ميتوان در يك تحليل اقتصادي ساده ،هزينه اي كه تهيه اين برچسب ها و نصب آن بر روي كيوسك هاي برق داشته را با اثري كه بر ذهن شهروندان داشته مقايسه كرد وبه عبارتي به برآورد هزينه با دست آورد رسيد زيرا علاوه بر انرژي مثبت بر شهروندان و افتخار و غرور ايراني از داشتن چنين هنرهايي، هنرمندان و اهل فرهنگ كشور را تشويق مي كند. 
آنچه إز اين اقدام ساده به دست آمده:
 زيبا سازي سطح شهر و ايجاد سيمايي مطلوب برأي شهر تهران، رعايت قسمتي إز حقوق شهر نشيني شهروندان،تبديل سطح شهر به محيطي با نشاط كه  اين زيبايي و نشاط در روان شهروندان موثر است و ايجاد روحيه اي با  روان بهتر براي مردم است. 
اين روحيه و اثرمثبت آن باعث  رواني سالم  مي شود و روان سالم سبب انگيزه در زندگي و كارمي شود.انگيزه كاري قطعا راندمان  را بالا مي برد وتوليد بيشتر  نتيجه راندمان كاري مطلوب است.
توجه به هنر و طرح هايي كه يادآور فرهنگ ايراني است و  توجه به هنر اصيل ايراني در ايجادحس وطن دوستي مؤثر است و اين حس بازخورد قابل توجهي در ايجاد احساس مطلوب دروني انسان دارد و رضايت از فضا و تقويت روحيه موجبات رشد توليد و كاهش بيكاري پنهان و انگيزه كار مؤثر و رشد درآمد و ثروت و خدمات را در كشور موجب مي شود و در مجموع فرآيند اين روند بهبودي رفاه و رضايت جامعه را به همراه دارد. 
در كنار اين مقوله وتوجه به اين قسمت از حقوق شهري شهروندان، آنچه در ساخت شهري زيبا نقش دارد،علاوه بر شناخت شهروندان از حقوق خود، در عين حال  درك آنان از تكاليفشان است و اين نوع زيباسازي به ما يادآوري مي كند كه در حفظ شهر زيبا مي توانيم چقدر موثر باشيم و در جمع آوري زباله ها و لطمه نخوردن گياهان و جانواران و درختان چقدر مي توانيم موثر باشيم. 
به عبارت ديگر، شهروندان علاوه بر اينكه بايد در حقوق شهري خويش مطالبه گر باشند مي بايست تكاليف خود را شناخته و به آن عمل كنند
قطعا اقداماتي مانند عدم رعايت نظافت كسب تمام نتايج و موارد فوق الذكر و نتيجه دلخواه  را فراهم نخواهد كرد.توجه به نظافت هم وظيفه اي اخلاقي است و هم در فرهنگ هاي  مختلف مورد توجه است و در روانشناسي شهري نيز بسيار با اهميت است.
بياييد از اين شنبه كه آغاز هفته و به نوعي اولين روز كاري براي اكثريت مردمان مي باشد در كنار تقويم خود يادداشت كنيم كه
  " هر شهروند مي بايست مطالبه گر و مجري شهري زيبا باشد"

#حقوق_شهروندي_را_پيگير_باشيم