:
كمينه:۱۶.۵۱°
بیشینه:۱۶.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴

غذایی گران‌تر، جهانی گرسنه‌تر

در ماه‌های نخست سال 2018، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد «فائو» از افزایش 15درصدی گرسنگان در جهان در سال ۲۰۱۷ خبر داد. در گزارش‌های این سازمان گفته شده که مجموعه تهدیدات مانند خشکسالی، سیل، شیوع بیماری‌های دامی، ضایعات شیمیایی و دیگر حوادث طبیعی، سالانه میلیاردها دلار به کشاورزان در کشورهای در حال توسعه خسارت وارد می‌کند و این موضوع تاثیر قابل‌ توجهی بر امنیت غذایی و معیشت مردم وارد می‌کند
کد خبر: ۱۱۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
اقتصاد گردان - از طرفی تازه‌ترین خبرهای منتشر شده حاکی از شکاف چشمگیر در هزینه‌های غذا در سراسر جهان است. آن طور که گفته شده در بسیاری از کشورهای فقیر افراد ناچارند بخش عمده‌یی از دستمزد خود را برای خوراک‌های معمولی صرف کنند. فائو در تازه‌ترین گزارش خود هزینه‌های مواد غذایی افراد را با توجه به درآمد روزانه آنها بررسی کرده است؛ از آنجا که خوراک لوبیا، ساده‌‌ترین غذای مصرفی افراد در سراسر جهان معرفی شده، این بررسی بر اساس این خوراک صورت گرفته است. آن طور که در این گزارش گفته شده، به‌طور متوسط فردی که در نیویورک زندگی می‌کند، حدود 1.20 دلار را برای تهیه یک خوراک معمولی صرف می‌کند. طبق بررسی‌های صورت‌ گرفته این مبلغ حدود 0.6 درصد از درآمد ساکنان نیویورک را تشکیل می‌دهد. بر این اساس نیویورک ارزان‌ترین کشور برای تهیه غذا در جهان معرفی شده است. در این گزارش، اردن نیز رتبه دوم را در میان ارزان‌ترین کشورها برای تهیه غذا به خود اختصاص داده است. این در حالی است که گفته شده ظرفیت‌های کشاورزی اردن بسیار محدود بوده و کمبود آب، خاک نامرغوب و مشکلات زیست‌محیطی نیز کاهش عملکرد آن را تشدید می‌کند. با این ‌حال توجه به اولویت خودکفایی غذایی در این کشور جایگاه بخش کشاورزی را بسیار پراهمیت کرده است. در این گزارش نیز گفته شده که ساکنان اردن برای تهیه خوراک معمولی حدود 2.3 درصد از درآمد روزانه خود را صرف می‌کنند.

طبق تازه‌ترین گزارش منتشر شده فائو، ایران نیز در میان کشورهای ارزان برای تهیه غذا قرار دارد. آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها از سال 96 گفته شده بود، شرایط جوی این کشور به گونه‌یی است که میزان تولیدات کشاورزی را در شرایط مساعدی قرار داده و این موضوع کاهش هزینه‌های خرید را برای مصرف‌کنندگان به‌دنبال دارد. براساس بررسی‌های فائو هر ایرانی برای تهیه خوراک معمولی، 3.9 درصد از درآمد روزانه خود را صرف می‌کند.

آن طور که در بسیاری از گزارش‌ها گفته شده، هند در میان 5کشور اول دنیا از نظر ارزش تولیدات کشاورزی است. همچنین گفته شده که در این کشور، تولید مواد غذایی و مصرف بالای آن، اهمیت قابل ‌توجهی در اقتصاد هند دارد. طبق گزارش فائو، هر فرد در هند برای تهیه یک خوراک معمولی، 4.5 درصد از درآمد روزانه خود را صرف می‌کند.

طبق این گزارش کشورهای میانمار، نپال، سومالی و یمن به ترتیب رتبه‌های پنجم تا هشتم ارزان‌ترین کشورها برای خرید غذا را به خود اختصاص داده‌اند. افراد در این کشورها به‌طور متوسط حدود 7 تا 22 درصد از درآمد روزانه خود را برای تهیه یک خوراک معمولی صرف می‌کنند. این آمار در حالی اعلام شده که در کشوری مانند میانمار، توفان نارگیس، خسارت‌های بسیاری به تولیدات کشاورزی وارد کرده و منجر به افزایش هزینه مواد غذایی شد.

طبق این گزارش یمن، موزامبیک، هایتی، کنگو و مالاوی کشورهایی هستند که ساکنان آنها هزینه‌های بیشتری برای تهیه یک خوراک معمولی صرف می‌کنند. آن طور که گفته شده، در این کشورها به‌طور متوسط 22 تا 45 درصد از درآمد روزانه افراد صرف تهیه یک خوراک معمولی می‌شود. این آمار در حالی اعلام شده که در کشورهایی مانند سوریه، نیجریه و سودان جنوبی شرایط تهیه مواد غذایی بسیار وخیم است. آن طور که گفته شده، در این کشورها علاوه بر حوادث طبیعی، جنگ‌های داخلی و بحران‌های اقتصادی از مهم‌ترین دلایل افزایش بهای مواد غذایی به ‌شمار می‌روند. طبق گزارش‌هایی که در سال‌های اخیر منتشر شده، بسیاری از کشاورزان در سوریه به دلیل افزایش قیمت بذر و کود نتوانستند رسیدگی خوبی به محصولات‌شان داشته و بر این اساس محصولات کشاورزی زیادی خسارت دیده است. همچنین بر اساس اعلام سازمان ملل از زمان آغاز بحران سوریه، 7میلیون شهروند سوری از نبود امنیت غذایی رنج می‌برند. طبق آمار منتشر شده از سوی فائو در این کشور، شهروندان حدود 115درصد از درآمد روزانه خود را برای تهیه ساده‌ترین خوراک صرف می‌کنند. این هزینه در نیجریه به 121درصد از درآمد افراد رسیده و در سودان‌جنوبی 155درصد از درآمد ساکنان را به‌ خود اختصاص داده است.

آن طور که گفته شده، فائو شمار افرادی را که در جهان از گرسنگی در پایان سال 2017 رنج می‌بردند حدود 124میلیون نفر برآورد کرد. این تعداد در سال 2016 نزدیک به 106میلیون نفر و در سال 2015 حدود 80 میلیون نفر بود