:
كمينه:۲۰.۴°
بیشینه:۲۰.۹۹°
Updated in: ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۶
مربی باشگاه‌های کشتی آمریکا :

کشتی‌گیران را زمین نزنید تا جوانان زمین نخوردند

در روزهای اخیر التهابات زیادی در کشتی مشاهده می کنیم از انتخابات رئیس فدراسیون تا صحبت‌های اخیر آقای رسول خادم در خصوص ضعف، مشکلات این رشته و نتایج بدست آمده در مسابقات جهانی و لیگ‌های بین المللی. کشتی ایران به عنوان یکی از ورزش های پرمدال قابل تحسین و قهرمانان اسطوره‌ای و سوابق درخشان در سطح جهان است که این روزها حال خوبی ندارد.
کد خبر: ۱۱۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- درهمین رابطه با حسن جدیدی یکی از قهرمانان سابق کشتی در سطح داخلی، مربی و داور اسبق ملی کشورمان که به مدت بیش از ۱۰ سال بعنوان مربی در باشگاه‌های آمریکا فعالیت داشته با اشاره به وضعیت کنونی کشتی اظهارکرد: نام کشتی ایران حاصل سال‌ها تلاش و پشتکار قهرمانانی بوده است که بدون هیچ چشم داشتی قدم در راه زنده نگه داشتن این رشته نموده و نام پهلوانان و قهرمانان  اسطوره‌ای ایران در ذهن تمام مردم دنیا که با این رشته آشنا هستند بعنوان سمبل و الگو قرار دارد.

جدیدی با بیان اینکه یک قهرمان نباید دارای هوش محاسباتی بالایی باشد و از این بابت مورد سرزنش قرار گیرد گفت: یک قهرمان ورزش دارای هوش هیجانی بالایی می‌باشد که از این طریق توانسته است به نتایج عالی دست یابد درحالی که متخصصین آموزش در دنیا به دنبال منابع این هوش‌های هیجانی هستند که از آن استفاده کنند و درجهت رشد و شکوفایی سایر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی آنها را بکار گیرند.

وی با انتقاد از برخی اشخاص و رسانه‌ها مبنی بر تمسخر رفتارهای قهرمانان اسطوره‌ای اذعان داشت: در کشور ما این قهرمانان از حمایت‌های واقعی برخوردار نیستند، هرکدام به جهت امرار معاش در جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که تخصص و توانایی آن را ندارند.

به گزارش تهران نیوز، مدرس این رشته در دانشگاه آمریکایی ادامه داد: در جهان بخصوص آمریکا قهرمانان کشتی ایران را با نام می‌شناسند و برخی از آن‌ها را بعنوان الگو و سمبل زندگی در ورزش خود قرار می‌دهند. عکس‌های آن‌ها را در اتاقشان نصب می‌کنند، حتی بعضی از فنون رایج در آمریکا نام ایرانی خود را حفظ کرده‌اند که شنیدن این اسامی و بیان این فنون خاص ابداع شده کشورمان افتخار هر ایرانی است.

جدیدی در خصوص مدیریت رسول خادم اظهار کرد: خادم نه تنها یک قهرمان است بلکه بسیاری از خصایص پهلوانی را با خود همراه دارد و تاکنون با وجود کمبودهای زیاد، حواشی ناشی از حضور در المپیک، کمبود بودجه مورد نیاز و عدم همکاری سطوح بالای مدیریتی و سایر رنج‌هایی که ایشان هنوز به زبان نیاورده‌اند توانسته مدیریت بسیار خوبی داشته و درسطح بین المللی توانایی خود را به اثبات برساند.

وی آینده کشتی را این گونه تشریح کرد: همانند سایر صنایع و هنرهای ایرانی، کشتی ایران ساخته سالهای تلاش و همکاری ورزشکارانی است که مداوم و مستمر با این ورزش بزرگ می‌شوند، هنر ایرانی اختراع یک شبه نیست و نخواهد بود و اگر این هنر ایرانی مورد توجه و حمایت واقعی قرار نگیرد همانند سایر رشته‌ها فراموش شده و نام قهرمانان و اسطوره های ایرانی که می‌توانند  الگوی تلاش، پشتکار، وفاداری، مردانگی، انگیزه، خودآگاهی، مهارت‌های اجتماعی، صداقت و همدلی باشد، به تاریخ می‌پیوندد.

قهرمان سابق کشتی کشورمان اضافه کرد: می‌بایست از این ارزش‌های اجتماعی ورزشی کشورمان برای اصلاح جوانان و جامعه خود استفاده کنیم، در کشور آمریکا ورزش کشتی بسیار مورد حمایت وسیع قرار گرفته و در تمامی مدارس راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه‌های آن کشور یکی از ورزش‌های ملی است. از این ورزش بعنوان یک معیار ارزش در هدایت و راهبری جوانان خود استفاده می کنند.

جدیدی بیان کرد:  سرشکستگی هرکدام از اسطوره‌های ملی می‌تواند یک نوجوان در حال رشد را از ورزش و زندگی سردکند و به سوی فساد و تباهی بکشاند پس سعی کنیم آن‌ها را حفظ کنیم.

وی در اهمت کشتی در آمریکا این‌گونه گفت: دان گیبل یکی از قهرمانان کشتی آمریکا می‌گوید” هرجوانی که بتواند در ورزش کشتی دوام بیاورد تمامی کارهای دنیا برایش آسان می‌شود و موفقیت او درهرکاری قطعی است” از همین رو است که کشتی‌گیران از امتیاز بالاتری در جامعه آن‌ها برخوارد هستند.