:
كمينه:۶.۷۹°
بیشینه:۱۱.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
زاروبژنفت روسیه و شرکت دانا انرژی دومین قرارداد جدید نفتی را امضا کردند

اولین قرارداد خصوصی ها پس از برجام بین غول روسی و دانا انرژی، توسعه میدان نفتی آبان به «زاروبژنفت» سپرده شد

سوگلی شوروی سابق، عصر دیروز و با انعقاد قراردادی مشترک با شرکت دانا انرژی، به دومین شرکتی تبدیل شد که در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی وارد ایران شده است. دیروز 23 اسفند و در حالی که بیش از 9 ماه از انعقاد قرارداد نفتی با توتال می‌گذشت، با بستن قراردادی برای افزایش تولید و ضریب بازیافت دو میدان آبان و پایدار غرب، نخستین شرکت روسی فعال در صنعت نفت ایران در چنین سطحی نیز نام گرفت.
کد خبر: ۱۱۰۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
اقتصاد گردان مهدی نیکویی | سوگلی شوروی سابق، عصر چهارشنبه 23 اسفند 1396و با انعقاد قراردادی مشترک با شرکت دانا انرژی، به دومین شرکتی تبدیل شد که در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی وارد ایران شده است. 23 اسفند و در حالی که بیش از 9 ماه از انعقاد قرارداد نفتی با توتال  می‌گذشت، با بستن قراردادی برای افزایش تولید و ضریب بازیافت دو میدان آبان و پایدار غرب، نخستین شرکت روسی فعال در صنعت نفت ایران در چنین سطحی نیز نام گرفت. 
 بیژن زنگنه وزیر نفت، در جریان مراسم انعقاد قرارداد میان شرکت زاروبژنفت روسیه در حالی که خوشحال به نظر می‌رسید، عنوان کرد: «این دومین قرارداد مدل جدید محسوب می‌شود اما این‌بار برخلاف اینکه شریک توتال در آن قرارداد نیمه‌دولتی است، دانا انرژی شرکتی کاملا خصوصی است.» وزیر نفت در ادامه وعده داد که این قرارداد، برای کشور درآمدزایی و اشتغال به همراه داشته باشد.  شرکت زاروبژ نفت در سال 1967 و با تصمیم وزارت نفت اتحاد سابق جماهیر شوروی تاسیس شد. هدف از تاسیس این شرکت فراهم آوردن کمک به کشورهای دوست و هم‌پیمان شوروی ‌سابق در زمینه مسائل نفتی صنعت نفت و دیگر بخش‌های پایه‌یی اقتصاد بود؛ هدفی که به نظر می‌رسد با وجود فروپاشی شوروی همچنان در روسیه دنبال شده و این کشور از طریق زاروبژ نفت به کشور هم‌پیمان خود کمک می‌کند.
 طی مراسم انعقاد قرارداد میان این شرکت و شرکت ایرانی دانا انرژی، مدیرعامل این شرکت روسی وعده داد که در صورت موفق بودن این همکاری، زاروبژنفت در پروژه‌های آتی خود نیز با دانا انرژی همکاری خواهد کرد. گفتنی است شرکت دانا انرژی از شرکت‌های متقاضی فعالیت E&P در ایران محسوب می‌شود. این شرکت‌ها از سال گذشته با تصمیم وزارت نفت در حال گذران مراحلی هستند تا در آینده بتوانند در سبک و سیاق جهانی و بین‌المللی فعالیت کنند.  قراردادی که روز گذشته و به سبک همیشگی انعقاد قراردادهای نفتی در مجتمع کوشک نفت منعقد شد «بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب» نام داشته و هدف آن دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸هزار بشکه در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده است.  وزیر نفت در بخشی از سخنان خود در مراسم انعقاد این قرارداد عنوان کرد: «از حمایت مجلس و رییس کمیسیون انرژی قدردانی می‌کنم، حضور برخی نمایندگان در این مراسم بیش از پیش نشان‌دهنده این حمایت است.»  

چهارشنبه 23 اسفند 1396 حالا در کنار 12تیرماه این سال، روزی معنا‌دار برای صنعت نفت خواهد بود. عصر دیروز قرارداد توسعه میدان‌های نفتی آبان و پایدار غرب در قالب مدل جدید موسوم به IPC میان شرکت ملی نفت ایران، زاروبژنفت روسیه و شرکت دانا انرژی منعقد شد. قراردادی که هدف آن دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۴۸هزار بشکه در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۶۷میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده است. 

قراردادهای جدید نفتی موسوم به (IPC) دست‌کم در 6 ماه نخست سال 1396 تبدیل به تیتر یک رسانه‌های مختلف حوزه انرژی شده بود. منتقدان از ضعف‌های احتمالی و شفافیت ناکافی و وجود نداشتن تضمین اجرایی سخن می‌گفتند و مسوولان دولتی و در راس آنها وزیر نفت، دفاع تمام قدی از این قراردادها داشتند. آنها مزایای این مدل جدید قراردادها را راهیابی شرکت‌های ایرانی به بازارهای بین‌المللی، افزایش دانش و تجربه و کسب فناوری در داخل، تضمین فعالیت طولانی‌مدت شرکت‌های خارجی و تضمین سودآوری می‌دانستند و از افزایش رغبت این شرکت‌ها در پی معرفی مدل جدید قراردادها صحبت می‌کردند.

نخستین قرارداد نفتی ایران بر اساس مدل جدید با توتال فرانسه بود. این قرارداد در گرماگرم تیرماه به ثمر نشست. خبرگزاری AFP درباره جزئیات این قرارداد که برای توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی به سرانجام رسید، نوشت: «شرکت فرانسوی نفت و گاز توتال قراردادی 4.8میلیارد دلاری در راستای توسعه یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گاز طبیعی جهان با ایران امضا کرده است. این اتفاق نخستین سرمایه‌گذاری یک شرکت خارجی در زمینه انرژی در ایران پس از رفع تحریم‌ها بر اساس توافقنامه برجام محسوب می‌شد. در این میدان نفتی شرکت پتروپارس 19.9درصد، شرکت سی‌ان‌پی‌سی چین ۳۰ درصد و توتال 50.1درصد سهم دارند.»

انتظار می‌رفت که با این گام قدرتمند به سرعت بر تعداد شرکت‌های نفت و گاز خارجی در ایران افزوده شود. وزیر نفت هم با اظهارات خود این انتظارها را افزایش داد. بیژن زنگنه 6 شهریورماه بود که عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود بر اساس مذاکرات با طرفین، ۱۰ قرارداد جدید نفتی تا پایان سال ۹۶ امضا شود. وی تصریح کرد: این یک مجموعه است و نمی‌توان تعداد دقیقی عنوان کرد اما براساس مذاکرات جدی انجام شده با طرفین قراردادها پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰ قرارداد امضا شود. زنگنه با اشاره به اینکه امضای قراردادهای جدید نفتی اولویت‌بندی شده‌اند، افزود: همه مذاکرات به خوبی پیش می‌روند و هیچ مذاکره‌یی مانع مذاکرات دیگری نیست.

با این حال به نظر می‌رسد که مذاکرات تا آن اندازه که تصور می‌شد، به خوبی پیش نرفتند. شاید تلاش‌های ترامپ برای بازگرداندن بخشی از تحریم‌های امریکایی یکی از عواملی بود که از سرعت مذاکرات با غول‌های نفتی خارجی کاست. حتی صحبت‌هایی هم در مورد سرنوشت قرارداد توتال مطرح شد. با این حال مدیرعامل توتال بارها و بارها اعلام کرد که بدون توجه به اقدامات احتمالی امریکا، به تعهدات خود به ایران کاملا پایبند می‌ماند. وی هفته پیش نیز در کنفرانسی در هیوستون امریکا درباره قراردادش با ایران سخن گفت و تاکید کرد که پروژه توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی کاملا بر اساس برنامه‌های زمانبندی در حال پیشرفت است.

اما فارغ از آنکه توتال به برنامه‌ها و قراردادش با ایران عمل می‌کند، خبری از نتایج مذاکرات دیگر به گوش نرسید؛ مذاکراتی که بنا بر برآورد وزیر نفت باید باعث به ثمر رسیدن «10 قرارداد نفتی» می‌شد.

 با نزدیک شدن به ماه‌های انتهایی سال و محقق نشدن این 10قرارداد نفتی جدید باز هم هر ازگاهی گمانه‌زنی‌هایی درباره بی‌رغبتی شرکت‌های خارجی به پروژه‌های نفت و گاز ایران و البته مدل جدید قراردادها صورت گرفت. در چنین شرایطی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به سکوت مسوولان وزارتخانه پاسخ داد و اعلام کرد که با وجود آنکه امضای 10 قرارداد نفتی تا پایان سال عملی نیست، اما 3 قرارداد جدید امضا خواهد شد.

12اسفند بود که علی کاردر در همایش بین‌المللی اکتشاف و تولید با اعلام این خبر به تشریح مشکلاتی که بر سر امضای قراردادهای جدید هم پیش آمد، اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه در موضوع قراردادهای نفتی به نحو مطلوب عمل نشد، افزود: انتظار داشتیم، قراردادهای بیشتری به امضا برسد. وی فرآیند مجوز قراردادهای جدید نفتی را زمانبر دانست و افزود: در قراردادهای جدید، شرکت‌های برنده مناقصه به مدت 20سال بهره‌برداری میدان را بر عهده می‌گیرند. معاون وزیر نفت البته در انتها از این موضوع سخن گفت که به تعویق افتادن امضای قراردادهای جدید به معنای لغو شدن آنها نیست. کاردر درباره زمان مورد انتظار خود برای دیگر قراردادها بیان کرد: 10گروه فنی در حال بررسی و مذاکره درباره قراردادهای جدید نفتی هستند که امیدواریم در سال 97 شاهد امضای چندین قرارداد باشیم.

 انتظار برای حضور پررنگ روس‌ها

از ابتدا مشخص بود که روس‌ها احتمالا سهمی قابل توجه را از این قراردادها خواهند داشت. آبان ماه بود که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه برای سومین بار در دوران زمامداری‌اش وارد تهران شد. در آن زمان یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های او در تهران گسترش روابط نفت و گازی بین دو کشور عنوان شد و حضور سران شرکت‌های روس‌نفت، گازپروم و زاروبژنفت مهر تاییدی بر این گمانه‌زنی بود. این 3 غول نفت و گازی روسیه در روزهایی که پوتین در تهران حضور داشت، دیدارهای مختلفی با مسوولان دولتی و غیردولتی ایران داشتند و زمینه همکاری‌های مشترک را فراهم کردند. اما پس از آن و در 4 ماه اخیر هم خبرهای بسیاری از فعالیت این شرکت‌ها در ایران شنیده شد؛ از مطالعات در میادین نفت و گاز تا دیدار با شرکت‌های صاحب‌ صلاحیت ایرانی و امضای تفاهمنامه.

اما اکنون زاروبژنفت تبدیل به موضوعی جدی‌تر شده و باید احتمالا تا 10سال آینده، ایران را یکی از کشورهای اصلی فعالیت این شرکت روس دانست. زاروبژنفت با امضای قرارداد توسعه میادین نفتی آبان و پایدار غرب، دومین شرکت خارجی است که از مسیر قراردادهای جدید نفتی راهی ایران می‌شود. به این صورت وعده مدیرعامل شرکت ملی نفت مبنی بر امضای قراردادهای جدید نفتی پیش از شروع سال 97 نیز محقق می‌شود و می‌توان انتظار داشت که سال 97، سال افزایش تعداد قراردادهای توسعه نفت و گاز با شرکت‌های خارجی و احتمالا افزایش تعداد شرکت‌های روس حاضر در ایران باشد.

 تخصص زاروبژنفت

پایگاه اینترنتی زاروبژنفت، این شرکت روس را فعال در حوزه‌های نفت و گاز معرفی می‌کند و با بیان اینکه شرکت در راستای منافع ملی روسیه حرکت می‌کند، فعالیت در کشورهای خارجی را از مهم‌ترین استراتژی‌های فعالیت آن می‌داند. اما تخصص اصلی این شرکت در حوزه افزایش و به حداکثررسانی ضریب بازیافت میادین هیدروکربوری است.

این تخصص دقیقا در راستای یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت نفت و گاز ایران یعنی کاهش ضریب بازیافت میادین است. این مشکل به حدی وخیم است که حدود یک‌ماه پیش، وزیر نفت با اشاره به سرمایه‌گذاری ناکافی روی نگهداشت میدان‌ها به این موضوع اشاره کرد که تولید نفت ایران در سال‌های پیش‌رو نه تنها نمی‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد، بلکه ممکن است با کاهش تولید هم مواجه شویم. با تصویب نهایی لایحه بودجه 97 و کاهش بودجه وزارت نفت نسبت به سال 96، این مساله شکل وخیم‌تری نیز به خود گرفت و بسیاری از کارشناسان از جدی بودن مشکل کاهش تولید نفت و گاز سخن گفتند. اما اکنون با حضور زاروبژنفت در ایران می‌توان امیدوار بود که این مشکل تا حدی کمرنگ‌تر از پیش شود؛ به ویژه اگر قراردادهای جدید نفتی بتوانند امکان انتقال دانش و فناوری افزایش ضریب بازیافت را به شرکت‌های ایرانی فراهم آورند.