:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
بازگشایی نماد دو بانک صادرات و پارسیان و كاهش 700 واحدي شاخص بورس

ارزيابي بانك هاي صادرات و پارسيان بدون توجه به اجراي ifrs ونقش آنها در مسووليت هاي اجتماعي و ساماندهي غيرمجازها ممكن نيست

حتي اگر به نقش قابل تقدير اين دو بانك در حوزه مسووليت هاي اجتماعي و كمك به مردم و سپرده گذاران موسسات غيرمجاز، ساماندهي پلاسكو، حمايت از توليد، طرح هاي بزرگ صنعتي و اجراي اهداف دولت توجهي نداريم، بايد حداقل به اين نكته مهم توجه كنيم كه در اجراي استانداردهاي صورت هاي مالي جديد ifrs، بخش عمده اي از درآمدها، سود، منابع، دارايي ها، طلب ها و دستاوردهاي بانك هاي صادرات و پارسيان در آينده در اين صورت هاي مالي جديد نمي تواند به عنوان سود محسوب شود و براين اساس نمي توان در مورد وضعيت، مديريت و عملكرد سود و زيان اين بانك ها ارزيابي دقيقي داشت و لذا بايد صبور باشيم تا پس از چند سال، اثر صورت هاي مالي جديد باعث بهبود شاخص هاي عملكردي و سود و زيان اين دو بانك شود
کد خبر: ۱۱۰۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
اقتصاد گردان - محسن شمشيري: مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با صدور پیامی رسمی از بازگشایی نماد بانک صادرات و بانک پارسیان در بازار سهام خبر داد.
بر اساس این گزارش، ناظر بازار سهام لحظاتی پیش اعلام کرد: نماد معاملاتی شرکت بانک صادرات ایران «وبصادر» که از از ۲۹ تیر ماه سال ۹۵ متوقف شده بود، پس از رفع تعلیق - برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی - افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله و بازگشایی نماد آن صورت گرفته است.

همچنین مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه ای دیگر، خبر داد: نماد معاملاتی شرکت بانک پارسیان «وپارس» نیز که از ۱۵ آبان ماه سال ۹۵ متوقف شده بود، پس از رفع تعلیق - برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی - افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله است و نماد آن باز شد.

ارزيابي وضعيت بانك هاي صادرات براساس صورت هاي مالي جديد

 سهام بانك هاي صادرات و پارسيان، قبل از اجراي استانداردهاي IFRS و صورت هاي مالي جديد با فرمت بانك مركزي كه از بهمن 94 به بانك ها ابلاغ شده، همواره جزو  سودآورترين و جذاب ترين سهام  در بين شركت هاي بورسي و داراي سود مناسب در بازار سرمايه  بوده و اگرچه در برخي سال ها با نوساناتي همراه بوده اما سهامداران در بسياري از سال ها، در صف خريد سهام اين دو بانك بودند و تمايل قابل توجهي براي خريد سهام آنها وجود داشت و سود اعلام شده مطلوب و درآمد هر سهم مناسب براي اين دو بانك باعث آن شد كه گروه مالي و بانك ها جزو جذاب ترين شركت هاي حاضر در بورس شناخته شوند. زيرا در صورت هاي مالي قبلي امكان اعلام درآمدهاي آتي و حسابداري تعهدي و طلب هاي بعدي و سود حاصل از عمليات بانكي و شركت هاي تحت پوشش وجود داشت. اما در صورت هاي مالي جديد تنها آن بخش از سود عمليات بانكي كه تحقق يافته حساب مي شود و سودهاي بعدي و درآمدهاي تعهدي آينده قابل محاسبه نيست.

براين اساس، با ياد آوري اين موضوع كه مهمترين عامل بسته شدن نماد اين دو بانك، اجراي استانداردهاي جديد بوده  بايد توجه داشت كه اين موضوع باعث شده كه بسياري از سودها و درآمدهاي تعهدي سال هاي بعد، طلب بانك هاي صادرات و پارسيان از بدهكاران از جمله دولت و سازمان هاي دولتي جزو درآمد و سود امسال آنها محسوب نشود و در نتيجه با وجود دارايي فراوان و منابع و كسب وكار مناسب آنها، به دليل انتقال وضعيت سال هاي اخير اقتصاد و بدهي هاي دولت و مطالبات معوق و... عملا اين بانك ها با زيان دهي در صورت هاي مالي خود مواجه شده اند. 
در حاليكه واقعيت عملكرد آنها نشان مي دهد كه اين بانك ها طلب و درآمد آتي و تعهدي قابل توجهي دارند كه اگر رونق اقتصاد و بهبود درآمد دولت باعث پرداخت اين بدهي ها شود،‌اين بانك ها جزو سودآورترين موسسات مالي كشور ارزيابي خواهند شد. اگر دولت بدهي خود را به بانك ها پرداخت كند و مطالبات معوق كاهش يابد و درآمد بانك ها به موقع پرداخت شود آنها سودهاي قابل توجهي اعلام خواهند كرد. اما تا زماني كه اين كار عملي نيست نبايد بانك ها را ورشكسته يا زيان ده و با ضعف مديريت معرفي كرد زيرا بانك ها وارث وضعيت فعلي و رشد بدهي هاي دولت و مطالبات معوق و طرح هاي دولت و وضعيت ركود سال هاي اخير بوده اند و اگر ركود سال هاي اخير نبود شايد بخش عمده اي از طلب بانك ها وصول مي شد و امروز جزو سودآورترين موسسات مالي و شركت ها محسوب ميشدند. 
شاهد مدعا گزارش 500 شركت برتر و 100 شركت برتر در سال هاي قبل است كه همواره اكثر بانك ها از جمله بانك هاي صادرات و پارسيان جزو سودآورترين و برترين و بزرگترين شركت ها از نظر درآمد و سود و فروش محسوب مي شدند. 
 
لذا با يادآوري اين نكته مهم كه اين دو بانك نقش عمده اي در ايفاي مسووليت اجتماعي بانك ها در ساماندهي موسسات غيرمجاز و دفاع از آبرو و اعتبار بازار پول كشور داشته اند، بايد توجه داشت كه اتفاقا بانك مركزي و دستگاه هاي نظارتي با توجه به منابع مالي عظيم، دارايي ها، شعب و پرسنل گسترده بانك هاي صادرات و پارسيان در سراسر كشور،  اين دو بانك را براي ساماندهي دو موسسه ميزان و ثامن الحجج انتخاب كرده اند. 
بانك خصوصي شده صادرات ايران علاوه بر مسووليت هاي اجتماعي ديگر يعني كمك به توليد و پرداخت وام به خانوارها و جوانان و واحدهاي كوچك و متوسط، ياري رساندن به برنامه هاي دولت،  در ساماندهي تعاوني منحله ميزان نقشي فعال داشته و پس از آن نيز با تشكيل كنسرسيوم بانك ها در حمايت از طرح بزرگ شانديز مشاركت فعال داشته و يكي از بزرگترين حاميان توليد و صنعت كشور در بخش هاي مختلف بوده است. 
بانك خصوصي پارسيان نيز كه با حمايت خود از صنعت و توليد كشور، طرح هاي دولت، آبرساني و طرح هاي مناطق محروم، ساماندهي كسبه پلاسكودر ساختمان جديد نقشي قابل تقدير داشته،  در دفاع از اعتبار بازار پول كشور به عنوان بانك عامل در ساماندهي موسسه ثامن الحجج، حضوري موثر و چند ساله داشته است. 


براين اساس، حتي اگر به نقش قابل تقدير اين دو بانك در حوزه مسووليت هاي اجتماعي و كمك به مردم و سپرده گذاران موسسات غيرمجاز، ساماندهي پلاسكو، حمايت از توليد، طرح هاي بزرگ صنعتي و اجراي اهداف دولت توجهي نداريم، بايد حداقل به اين نكته مهم توجه كنيم كه در اجراي استانداردهاي صورت هاي مالي جديد ifrs، بخش عمده اي از درآمدها، سود، منابع، دارايي ها، طلب ها و دستاوردهاي بانك هاي صادرات و پارسيان در آينده در اين صورت هاي مالي جديد نمي تواند به عنوان سود محسوب شود و براين اساس نمي توان در مورد وضعيت، مديريت و عملكرد سود و زيان اين بانك ها  ارزيابي دقيقي داشت و لذا بايد صبور باشيم تا پس از چند سال، اثر صورت هاي مالي جديد باعث بهبود شاخص هاي عملكردي و سود و زيان اين دو بانك شود. 
براساس شاخص هاي كنوني، بسياري از بانك ها براساس صورت هاي مالي جديد با وضعيت متفاوتي نسبت به گذشته مواجه شده اند اما چون اين دو بانك بزرگ، بيشترين سهام را در بورس دارند و از نظر تعداد شعب، سهم از بازار، منابع و دارايي ها و... سهم بزرگي از بازار پول كشور را دارند، لذا گزارش آنها به مجامع عمومي و بورس و انتشار صورت هاي مالي، با اطلاع رساني بيشتري همراه است و لذا در مقايسه با بانك هايي كه صورت هاي مالي آنها مانند بانك هاي بورسي منتشر نمي شود، با خبرها و حاشيه ها و ارزيابي هاي بيشتري همراه هستند. اما اين موضوع نبايد باعث شود كه قضاوت و ارزيابي نادرستي در مورد آنها داشته باشيم. 
به عبارت ديگر، وضعيت بزرگترين بانك هاي كشور از نظر شعب، منابع، سهم از بازار، نفوذ در بازار بانكداري الكترونيك و خدمات نوين بانكي، دارايي هاي بسيار، تعداد شعب داخل و خارج از كشور و... را نمي توان تنها براساس صورت هاي مالي جديد ارزيابي كرد بلكه بايد اجازه داد كه اصلاح ساختار مالي آنها به تدريج خود را نشان دهد.
البته در اين مسير شايسته است كه دولت و بورس اوراق بهادار نيز در يك گزارش رسمي،  اعلام كنند كه چند هزار ميليارد تومان از منابع بانك هاي صادرات و پارسيان به عنوان مطالبات معوق، بدهي دولت به اين دو بانك، بدهي دستگاه هاي اجرايي بابت اجراي برنامه هاي اقتصادي دولت و... مطرح است و دولت چه برنامه اي براي پرداخت آنها به اين دو بانك و كمك به سرمايه آنها دارد. 
مديران و سهامداران اصلي اين دو بانك نيز بايد در مسير پاسخ به شايعات و حاشيه سازي ها، به افزايش سرمايه اين دو بانك اقدام كنند تا ميزان زيان انباشته بانك ها باعث حاشيه هاي نادرست و شايعات نشود 
 



كاهش قيمت سهام 

دو نماد بانكي در حالي در روزهاي آخر سال در بورس باز گشايي شدند كه افشاي  صورت هاي مالي آنها باعث شد كه هر كدام آنها نه تنها با كاهش شديد قيمت مواجه شوند بلكه شاخص بورس را هم پايين بياورند. 
بر اين اساس، در نخستين ساعات بازار روز چهارشنبه 23 اسفند 96 شاخص‌كل توانست با افزايش 150 واحدي همراه شود و خود را در كانال 96 هزار واحدي به تثبيت برساند اما در ادامه جريان معاملاتي همزمان با بازگشايي نماد بانك‌هاي صادرات و پارسيان روند حركتي نماگر‌هاي بورس تغيير كرد، تا حدي كه دماسنج بازار سطح حمايتي خود را از دست داد و تا نيمه‌هاي كانال 95000 واحدي كاهش يافت. در همين حال، مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران نيز اعلام کرد، نماد معاملاتی اين 2 بانك پس از رفع تعلیق، برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی، افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف ، آماده انجام معامله شدند و در ادامه، نماد معاملاتي بانك‌هاي صادرات و پارسيان كه به ترتيب از بيست و نهم تير‌ ماه و يازدهم آذر ماه متوقف بودند، سرانجام با استفاده از مکانیزم حراج و  بدون محدودیت دامنه نوسان به تابلوي معاملات بازار‌سهام بازگشتند. 
از همين رو، به محض بازگشايي نماد بانك‌ها بازيگران تالار شيشه‌اي شاهد افت قيمتي سهام خود در اين نماد‌ها بودند به گونه‌اي كه سهام بانك صادرات «وبصادر» با افت حدود 50 درصدی به قیمت هر سهم 50 تومان و سهام بانك پارسيان «وپارس» نيز با يك درصد كاهش، ريزش قيمتي را تجربه كردند. 
 افزون بر اين، بورس اوراق بهادار تهران در داد و ستد‌هاي آخرين روز‌كاري اين هفته تحت تاثير بازگشايي نماد‌‌ها و هيجان‌‌هاي كاذب بازار ارز قرار گرفت و  يك ريزش 788 واحدي را به ثبت رساند كه در نتيجه رقم 95 هزارو 525 واحدي به شاخص كل اختصاص پيدا كرد.  
همچنين، با توجه به اين‌كه بازار روز چهارشنبه متاثر از بازگشت دو نماد بانکی مهم بود، به این ترتیب نمادهای بانک صادرات، بانک پارسیان، بانک ملت و فولاد مبارکه ديروز با بيشترين تاثیر منفی بر شاخص کل داشتند. گفتني است، وضعيت بانك‌ها پيش از انتشار گزارشات و صورت‌‌هاي مالي بر حسب استاندارد‌هاي بين‌المللي گزارشگري مالي، طبق آمار‌هاي منتشر شده، مطلوب و ميزان سود‌دهي آن‌ها مناسب بود اما با استفاده از  مكانيزم جهاني «‌IFRS»، در حال حاضر واقعيت ميزان سود‌دهي و عملكرد بانك‌ها به خوبي قابل مشاهده است كه خيلي از آنها حتي قادر به ساختن سود نيستند و اين موضوع به نوعي بيان‌گر شفاف عملكرد وضعيت بانك‌هاي كشور است.

بيشترين كاهش قيمت

 بر اين اساس، شاخص بازار اول 909 واحد افت کرد اما شاخص بازار دوم 150 واحد صعودی شد. علاوه بر اين، در داد و ستدهای روز گذشته سرمایه گذاران بورسی بیش از یک میلیارد و 382 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی های مالی را به ارزش 2 هزار و 475 میلیارد ریال در 67 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند. این در حالی بود که نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج فارس، گل گهر و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.
 از طرفي گروه های بانک ها، خودرو و فلزات اساسی ديروز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین صنایع بورسی قرار گرفتند. بر اساس اين گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای پست بانک، کنترل خوردگی تکین کو، افست، نیرو کلر، پگاه آذربایجان غربی، سیمان کردستان و کابل البرز بود. در مقابل نمادهای بانک صادرات، بانک پارسیان، ایران خودرو دیزل، پارس سرام، فیبر ایران، رینگ سازی مشهد و سرمایه گذاری صنعت بیمه با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. سرمایه گذاران بورسی روز‌چهارشنبه برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت ملی نفت ایران، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری شیراز بیشترین تقاضا را ثبت کردند. در مقابل سنگین ترین صف های فروش متعلق به نمادهای اوراق صکوک سایپا، سهام کنتورسازی ایران، سهام بانک پارسیان و اوراق صکوک گل گهر بود. در پایان معاملات ديروز بانک صادرات با معامله 469 میلیون سهمی به ارزش 239 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را از آن خود کرد.

2 بانك ديگر در انتظار 

در سويي ديگر، با انتشار آخرین لیست توقف نمادها از سوی بورس تهران مشخص شد که نماد دو بانک همچنان در تالار شیشه‌ای متوقف است. بر اساس تازه ترین آمارهای منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار تهران، در میان ۳۲ شرکتی که در حال حاضر در بازار سهام با توقف نماد مواجه هستند، نماد دو بانک پاسارگاد و تجارت نیز وجود دارد. همچنين، بررسی این اطلاعات مشخص می کند که در بین بانک های حاضر در بورس، نماد بانک پاسارگاد با توقف از ۲ آذر ماه سال ۹۵ که بیش از ۱۵ ماه از آن می گذرد در رده اول توقف های طولانی در بین دو بانک قرار دارد. به گزارش ایبنا، در همین حال، نماد بانک تجارت به عنوان آخرین بانکی که نماد معاملاتی آن در بورس از روز ۲۷ تیر ماه سال جاری تا به امروز در تالار شیشه ای با توقف مواجه شده با بیش از ۷ ماه در رده آخر میان شرکت های بانکی بورس از نظر زمان توقف نماد قرار دارد. افزون بر اين، بر مبنای آمارهای منتشر شده از سوی اداره آمار بورس تهران، دو نماد بانک پاسارگاد و تجارت در وضعیت تعلیق قرار دارد و با توجه به اینکه برخی از این بانک ها مجمع سالیانه صاحبان سهام خود را نیز برگزار کرده اند، احتمالا پس از شفاف سازی های مالی مورد نظر سازمان بورس و اوراق بهادار با گشایش نماد معاملاتی مواجه می شوند تا سهامدران این دو بانک بتوانند پس از ماه ها نسبت به خرید و فروش سهم های خود اقدام کنند.

نگاهي ساير نماد‌‌ها

بر اساس اين گزارش،  علاوه بر دو بانک در لیست توقف نمادهای بورسی نام ۲۸ شرکت «کنتورسازی ایران، تامین سرمایه امید، کارخانجات تولیدی شهید قندی، ایران خودرودیزل، سازه پویش، الکتریک خودرو شرق، سیمان شمال، نفت بهران، صنایع آذرآب، نوش مازندران، نیروکلر، سیمان مازندران، سیمان کرمان، سیمان خاش، سیمان کردستان، صنعتی آما، دکترعبیدی، صنایع ریخته گری ایران، بورس تهران، ملی سرب وروی ایران، های وب، سرمایه گذاری بهمن، سرمایه گذاری صنعت ومعدن، سرمایه گذاری غدیر، سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، سرمایه گذاری نورکوثر ایرانیان، لیزینگ خودروغدیر و سرمایه گذاری ملت» نیز به چشم می خورد که با دلایل متفاوتی همانند افشای اطلاعات با اهمیت، برگزاری مجمع، افزایش سرمایه و شفاف سازی صورت های مالی با تابلوی ممنوع المعامله بودن در تالار شیشه ای مواجه شده اند.

از فرابورس چه خبر 

در سويي ديگر، معاملات فرابورس ایران در آخرین روز معاملاتی هفته جاری با رشد شاخص کل و دادوستد 227 میلیون ورقه به ارزش بیش از 4 هزار و 237 میلیارد ریال خاتمه یافت. بر اين اساس، در بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد جابه جایی 4 میلیون ورقه به ارزش بیش از 3 هزار و 470 میلیارد ریال بودیم که این میزان دادوستد طی یک‌هزار و 432 دفعه رقم خورد. همچنين، روز گذشته اوراق مشارکت دولتی در نماد «اشاد9» با نقل و انتقال یک میلیون ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 37 میلیارد ریال در صدر این بازار ایستاد. علاوه بر اين،‌ حجم و ارزش خرد معاملات بازار سهام در مجموع چند بازار اول، دوم، پایه، مشتقه و SME نیز روز گذشته به دادوستد بیش از 213 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 571 میلیارد ریال منتهی شد که از این میزان به ترتیب دو نماد «ذوب» و «چکاپا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را کسب کردند. ديروز در حالی که در بازار سهام فرابورس ایران نماد «غپآذر» تعلیق و متوقف شد در سمت مقابل برخی نمادها مانند «قجام»، «ثعمرا» و «کیمیا» بازگشایی شدند.  همچنین دو نماد «ثعمرا» و «زنگان» با بالاترین رشد قیمتی در معاملات مواجه شدند و دو نماد «کپرور» و «غفارس» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. شاخص کل فرابورس ایران نیز با رشد 2.5 واحدی خود در پایان معاملات ديروز در پله 1080 واحدی ایستاد که رشد این نماگر متاثر از نمادهای «هرمز»، «میدکو»، «زاگرس»، «بمپنا» و «شرانل» رقم خورد. در همین حال در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز شاهد دادوستد 36 هزار ورقه تسه به ارزش 24 میلیارد ریال بودیم و قیمت این اوراق در بازه 630 تا 681 هزار ریال نوسان کرد.