:
كمينه:۱۴.۷۹°
بیشینه:۱۴.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
با تلاش محققان کشورمان صورت گرفت؛

عرضه محلول یخ‌زدایی که موجب سبزتر شدن درختان می‌شود، حذف نمک در رفع یخ‌زدگی جاده‌ها

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری کرمانشاه محلولی بر پایه کلسیم و منیزیم به منظور یخ‌زدایی سطوح جاده و خیابان‌ها عرضه کرده‌اند که به گفته آنها این محلول علاوه بر آنکه می‌تواند جایگزین نمک شود، موجب سبزتر شدن گیاهان نیز خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۰۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- علیرضا قنبری، مجری طرح اظهار کرد: در زمان بارش و برودت هوا لایه نازکی از یخ بر سطح آسفالت جاده‌ها تشکیل می‌شود که با افزایش تردد خودروها این لایه نازک یخ، ضخیم‌تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: در صورتی که این لایه در مراحل اولیه رفع نشود، بعد از چند ساعت قشر ضخیمی از یخ تشکیل شده و به راحتی مهار نخواهد شد و برای رفع این مشکل اقدام به ماسه‌ریزی و شن‌پاشی بر سطح جاده و خیابان‌ها می‌شود.

قنبری با بیان اینکه این روش یخ‌زدایی یک روش اشتباه است، ادامه داد: استفاده از این روش موجب از بین رفتن آسفالت و روکش خیابان‌ها خواهد شد، ضمن آنکه ساییده شدن لاستیک خودروها و خوردگی را در پی خواهد داشت.

این محقق پرتاب شن به اطراف جاده‌ها و آسیب رسیدن به عابران پیاده را از دیگر معایب استفاده از شن‌ریزی برای یخ‌زدایی سطوح جاده‌ها نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن از نمک‌پاشی نیز برای این چالش استفاده می‌شود که این روش ضمن وارد کردن خسارات زیاد موجب هدر دادن منابع طبیعی کشور خواهد شد.

به گفته وی، به دلیل عدم توانایی ما در مدیریت منابع طبیعی کشور و ارزان بودن نمک، از این منبع طبیعی استفاده می‌شود؛ در حالی که در بسیاری از کشورها نمک ماده با ارزشی تلقی می‌شود؛ چراکه از آن می‌توانند 4 هزار درصد سود ایجاد کنند.

قنبری اضافه کرد: از این رو اقدام به تولید "محلول ضد برف و ضد یخ مخصوص آسفالت" کردیم که در آن به جای استفاده از سدیم (نمک) از کلسیم و منیزیم استفاده شده است که هم قدرت بالایی در یخ زدایی دارد و هم دوستدار محیط زیست است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این محصول مورد تایید کمیسیون سازمان محیط زیست قرار گرفته است، افزود: نتایج تحقیقات ما نشان داد در صورتی که این محلول در پای درختان ریخته شود، موجب سبزتر شدن آنها خواهد شد.

وی با اشاره به نحوه استفاده از این محلول برای یخ‌زدایی توضیح داد: این محلول به صورت رقیق شده استفاده می‌شود، به این ترتیب که یک لیتر این محلول به 10 تا 15 لیتر، تبدیل و این محلول رقیق شده توسط تانکرها بدون نیروی انسانی زیاد به سطوح مورد نظر پاشیده می‌شود.

قنبری با اشاره به وضعیت تجاری‌سازی این محصول با بیان اینکه شهرداری کرمانشاه در 3 سال متمادی از این محلول استفاده کرده است، یادآور شد: با کاربردی شدن این محلول، در سال جاری تقریبا استفاده از نمک برای یخ‌زدایی حذف شده است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از 500 میلیون تومان فروش داشته‌ایم، افزود: با توجه به مزایای این طرح، یکی از شرکت‌های بخش خصوصی با امضای قرارداد سرمایه‌گذاری اقدام به افزایش ظرفیت تولید این محصول کرده است.

این محقق از انجام مذاکرات با شهرداری‌ تبریز خبر داد که استقبال خوبی از این محلول داشته و نمونه‌ها برای آنها ارسال شده است، گفت: علاوه بر آن مذاکراتی با شهرداری‌های اردبیل، ارومیه، مشهد و دماوند انجام شده است، ولی عمده نگرانی مدیران شهرداری‌ها عدم توانایی پرداخت هزینه‌ها است، در صورتی که اگر معایب نمک‌پاشی در نظر گرفته شود، اهمیت استفاده از این محلول دوستدار طبیعت مشخص خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای یخ‌زدایی سطوح جاده‌ها از روش‌هایی استفاده می‌شود که ممنوع اعلام شده‌اند، اظهار کرد: زمانی که محصولی تاییدیه و استانداردهای لازم را اخذ کرده و دارای توجیه اقتصادی است، انتظار داریم که دولت مشوق‌هایی برای کاربردی کردن این محصولات دانش‌بنیان داخلی در دستگاه‌های زیر مجموعه خود در نظر بگیرد.

قنبری با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تجاری و صنعتی‌سازی محصولات خود اضافه کرد: باز کردن این گره در توان شرکت‌های دانش‌بنیان نیست و لازم است دولت در بدنه خود این مسائل را ببیند و نسبت به باز کردن گره‌ها اقدام کند.