:
كمينه:۲۳.۷۳°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴
در تالار شیشه ای تهران رخ داد

جلوگیری از یک عرضه ناموفق

در حالی قیمت سهام گروه‌های شاخص‌ساز مقداری افزایش یافت که بورس تهران نتوانست شاهد عرضه یک شرکت خدمات الکترونیک باشد؛ فعالان بازار معتقدند این سهم گران قیمت گذاری شده بود و از یک عرضه ناموفق جلوگیری شده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
اقتصاد گردان

اقتصادگردان- امروز بعد از مدتی قرار بود شرکتی در حوزه پرداخت و تجارت الکترونیک در بورس عرضه شود. در فضای بازار سرمایه نیز مدت‌ها فعالان بورس منتظر این عرضه بودند اما  درنهایت به دلیل ابهام در ارزش‌گذاری عرضه ۱۰ درصدی این شرکت منتفی شد.

احتمال دارد که شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) در فروردین یا اردیبهشت سال آینده در بورس عرضه شود. آن طور که شرکت بورس اعلام کرده عرضه اولیه این سهام منوط به ارسال گزارش ارزش‌گذاری و تصمیم بورس درباره این گزارش شده است، درنتیجه احتمال کمی است که طی چهار روز کاری باقی مانده از سال ۱۳۹۶ این شرایط مهیا شود.

تعدادی از فعالان بازار سهام معتقدند با توجه به عوامل بنیادی سپ، این سهم گران قیمت گذاری شده است. چند روز پیش نیز سهام شرکت سرمایه‌گذاری شفا دارو در بورس عرضه شد که گفته می‌شود این سهم نیز ارزش‌گذاری صحیحی برای آن صورت نپذیرفت.

در این روزها نزدیک شدن به سال نوی خورشیدی و عید نوروز باعث شده عامه مردم به نقدینگی بیشتری نیاز داشته باشند و درنتیجه مقداری از نقدینگی از بازار سهام خارج شود، این موضوع را می‌توان یکی از عوامل نبود رونق در بازار سهام دانست. اما با پشت سر گذاشتن این روزها کم کم نقدینگی بیشتری می‌تواند وارد بازار سهام شود، به طوری که طی معاملات امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۱۱۹ واحد رشد کرد و به رقم ۹۶ هزار و ۳۱۴ واحدی رسید و شاخص کل هم‌وزن با ۱۰ واحد رشد رقم ۱۷ هزار و ۱۶۵ را تجربه کرد.

 شاخص آزاد شناور نیز ۱۷۹ واحد رشد کرد و تا رقم ۱۰۳ هزار و ۷۰ افزایش یافت. شاخص بازار اول ۱۶۷ واحد رشد کرد و به رقم ۶۸ هزار و ۳۴۳ رسید اما شاخص بازار دوم ۱۷۵ واحد کاهش یافت و تا رقم ۲۰۵ هزار و ۴۷۸ پایین آمد.

فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو، معدنی و صنعتی گل گهر هر یک به ترتیب با ۵۶، ۲۳ و ۱۸ واحد تاثیر مثبت سعی کردند شاخص‌ها را به سمت بالا هدایت کنند اما در طرف مقابل شرکت ارتباطات سیار ایران، پالایش نفت تبریز و آلومینیوم ایران ۱۵، ۸ و ۷ واحد تاثیر کاهشی برروی شاخص داشتند.

امروز در گروه فلزات اساسی بسیاری از سهم‌ها شاهد افزایش قیمت کمتر از یک درصد بودند و تعدادی نیز تا حدود ۱.۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کردند. در این گروه ۶۴ میلیون سهم به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان در ۴۷۲۱ نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز روند تغییرات قیمت سهم‌ها عمدتا کمتر از یک درصد به سمت بالا یا پایین بود. در فرآورده‌های نفتی نیز کمتر سهمی دیده می‌شد که بیش از یک درصد نوسان قیمت داشته باشد.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۲۰۶ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۸۵۱ میلیون و ۷۳۲ هزار سهم و اوراق مالی طی ۵۸ هزار و ۳۶۶ نوبت داد و ستد بود.

آیفکس نیز ۴.۱ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۰۷۸ واحدی رسید. حجم معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۹۳ میلیون تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲۷ هزار و ۲۲۰ نوبت داد و ستد بود.