:
كمينه:۲۲.۷۹°
بیشینه:۲۳.۹۹°
Updated in: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو:

روند کاهشی قیمت خودروهای خارجی ادامه دارد

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه بخشی از حباب قیمتی خودروهای خارجی شکسته شده است از کاهش قیمت قابل توجه برخی خودروهای لوکس خبرداد و پیش بینی کرد در سال 97 نرخ خودروهای خارجی با کاهش بیشتری همراه باشد.
کد خبر: ۱۱۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹

اقتصادگردان- نعمت‌الله کاشانی‌نسب با بیان اینکه از هنگام آزاد شدن ثبت سفارش خودرو روند کاهشی قیمت این خودروها در بازار آغاز شده است، اظهار کرد:‌ یکی از دلایل کاهش قیمت خودرو ارایه مجوز به واردات خودرو بوده است و روند کاهشی ماههاست که آغاز شده است.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار ارایه مجوز فروش اوراق سپرده به بانکها بوده است که نرخ سود 20 درصدی و بسیار جذاب برای دارندگان نقدینگی داشته و موجب شده است تا حجم عظیمی از نقدینگی موجود در بازار را به سمت خود جذب کند.

قیمت خودرهای خارجی به صورت میانگین 20 درصد کاهش یافته است

کاشانی‌نسب عنوان کرد:‌ قیمت خودرو از ابتدای سال با حباب همراه بود اما با تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولت این حباب کاهش یافته است و بسته به نوع خودرو این کاهش قیمت متفاوت است اما می‌توان گفت که به طور میانگین قیمت خودروهای خارجی تا 20 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد:‌ به طور مثال قیمت خودروی بی ام و سری 7 تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان نیز افزایش یافته بود اما نرخ آن به یک میلیارد و 200 میلیون تومان کاهش یافته است و نرخ بی ام و ایکس فور نیز که حدود 950 میلیون تومان بود اکنون به 650 میلیون تومان کاهش قیمت یافته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو خاطرنشان کرد:‌ این نوع خودروها به طور معمول برای سرمایه‌گذاری خرید و فروش می‌شود و به ویژه بخش عمده‌ای از معاملات این خودرو در برهه‌ای از زمان که ثبت سفارش ممنوع بود با هدف سرمایه‌گذاری و ایجاد تقاضا در بازار معامله می‌شده است.

وی افزود:‌ اگر چه واردات این خودروها اکنون نیز امکان‌پذیر نیست اما روند کاهشی آن در بازار هفته‌هاست که آغاز شده است.

کاشانی‌نسب درباه دلایل وارد نشدن برخی خودروهای لوکس با وجود ازاد شدن مجوز ثبت سفارش خودرو اظهار کرد:‌ حجم موتور بالا و قیمت بیش از 40 هزار دلار دو عاملی است که موجب می‌شود این خودروها مجوز واردات به کشور را نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد:‌ اتومبیل‌های لوکس شامل ولو و بی‌ام و ایکس فور و پورش از جمله خودروهایی هستند که قیمت‌ آنها بیش از 40 هزار دلار است و مجوز واردات به کشور را ندارند.

پیش فروش سکه و فروش اوراق سپرده ریالی و ارزی نقدینگی موجود در بازار خودرو را به سمت خود کشید

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو خاطرنشان کرد:‌ پیش‌فروش سکه و فروش اوراق سپرده ریالی و ارزی ازجمله دلایلی است که موجب شده است تا قیمت خودروهای وارداتی به کشور کنترل شود.

کاشانی‌نسب با بیان اینکه حباب قیمتی در برخی خودروهای وارداتی تا 100 درصد بوده است، عنوان کرد: نرخ بی ام و سری 7 با افزایش 100 درصدی و بی ام و ایکس فور با حباب 120 درصدی همراه بوده است و در حالی که حدود 400 میلیون تومان خریدو فروش می‌شد نرخ ان با بسته شدن ثبت سفارش واردات خودرو تا 950 میلیون تومان نیز افزایش یافته بود.

رکود معاملات خودروهای لوکس در بازار

وی با اشاره به رکود معاملات خودروهای لوکس خاطرنشان کرد:‌ بهره بانک برای یک خودروی لوکس می‌تواند ماهانه تا 22 میلیون تومان باشد به همین دلیل ترجیح می‌دهد به جای خرید خودروی لوکس در شرایط تردید خریداران نقدینگی خود را در بانک سپرده گذاری کند به این دلیل که اطمینان بیشتری از پرداخت سود دارد.

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو خاطرنشان کرد:‌ در زمان حباب قیمتی خودروهای لوکس نیز معاملات بسیار اندک بود اما قیمت‌ها ساعتی و روزانه تغییر می‌کرد به این دلیل که جو روانی ایجاد‌شده در بازار این توهم را برای عده‌ای به وجود آورده بود که قیمت‌ها با افزایش بیشتری همراه خواهد بود.

کاشانی‌نسب درباره پیش بینی خود از قیمت خودرو در سال آینده اظهار کرد:‌ اگر رکود معاملات ادامه یابد قیمت خودروهای خارجی با کاهش بیشتری در سال آینده همراه می‌شود که یکی از دلایل آن ورود خودروهایی است در زمان آزاد شدن ثبت سفارش مجوز واردات گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد:‌ خرید و فروش خودروهای داخلی رونق گرفته است، اگرچه درصد اندکی در برخی از خودروها افزایش قیمت وجود داشته است.

اقبال ساندرو و استپ وی در بازار خودروهای داخلی

عضو هیات مدیره اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اظهار کرد:‌ خودروهایی مانند ساندرو و استپ وی با کاهش اندکی همراه شده است اما خرید و فروش آنها بیش از سایر خودروهاست و بقیه ماشین‌ها نیز با تفاوت قیمت 500 هزارتومانی با نرخ کارخانه درحال خرید و فروش است.

دولت باید تدابیر درستی برای خودروهای خارجی اتخاذ کند

وی با تاکید براینکه دولت باید سیاست درستی در بخش خودروی خارجی اتخاذ کند، اظهار کرد:‌ ایجاد هر گونه محدودیت می‌تواند موجب ایجاد التهابات دیگری در این بازار شود اما عرضه و تقاضای این بخش با واردات به تعادل برسد.

عکاس خبر / سهیل رحمانی خانقاهی