:
كمينه:۱۰.۴°
بیشینه:۱۰.۹۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
ترامپ تا ماه مه با کیم جونگ اون دیدار می‌کند

واکنش‌ها به تمایل ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که آماده دیدار با رهبر کره شمالی است که اگر این اتفاق بیفتد نقطه عطفی در روند تنش‌زای اتمی با پیونگ یانگ محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۶
اقتصاد گردان - به گزارش رویترز، چونگ ایویی یونگ، رئیس دفتر امنیت ملی کره جنوبی پس از ارائه گزارشی مختصر درباره دیدار هیات عالی رتبه کشورش با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: کیم جونگ اون به خلع سلاح اتمی اقدام کرده و به دنبال تعلیق آزمایش‌های اتمی و موشکی است.

وی ادامه داد، ترامپ موافقت کرده تا ماه مه سال جاری میلادی به دعوت کیم جونگ اون پاسخ دهد و با وی دیدار کند. این مساله ظرف چند ماه صورت می‌گیرد. زمان و مکان دقیق آن هنوز مشخص نشده است.

به گفته چونگ ایویی یونگ، کیم جونگ اون همچنین پذیرفته که مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی که برای ماه آینده برنامه ریزی شده، تهدیدی برای کره شمالی نیست.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز در پی آمادگی کره شمالی برای توقف آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و مذاکره درباره خلع سلاح هسته‌ای، از آمادگی ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون در مکان و زمانی که هنوز مشخص نشده، خبر داد.

خود ترامپ نیز در پیامی توئیتری پس از دیدار و گفتگو با این مقام عالی رتبه کره جوبی نوشت: نشست با رهبر کره شمالی در حال برنامه ریزی است.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفته بود تحت شرایطی خاص با رهبر کره شمالی دیدار می‌کند و گفته بود که زمان کنونی برای چنین مذاکراتی مناسب نیست.

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه توئیت روز پنجشنبه خود همچنین نوشته است: کیم جونگ اون درباره خلع سلاح اتمی با فرستادگان کره جنوبی گفتگو کرده و صحبتی از توقف این تسلیحات نبوده است. همچنین در این بازه زمانی هیچ آزمایش موشکی از سوی کره شمالی نباید صورت گیرد. پیشرفت خوبی به دست آمده اما تحریم‌ها تا زمانیکه توافقی به دست بیاید، برجای می‌ماند.

واكنش هاي جهاني 

در پی ابراز تمایل سران آمریکا و کره شمالی برای برگزاری دیدار دو جانبه، نخست وزیر ژاپن اگرچه از این خبر استقبال کرد اما تاکید کرد که فشارها تا زمانی که کره شمالی پیشرفت قابل محسوسی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن از ابراز تمایل دو رهبر آمریکا و کره شمالی برای دیدار دو جانبه قدردانی کرد؛ با این حال گفت: ما به اعمال بیشترین فشارها علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور اقدامات قابل کنترل، غیر قابل بازگشت و صادقانه در حوزه خلع سلاح انجام ندهد ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: ژاپن و آمریکا ۱۰۰ درصد با یکدیگر همکاری می‌کنند.

او در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: ماه آینده میلادی برای دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن درباره مسئله کره شمالی پیش از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون به آمریکا سفر می‌کند.

تحلیلگران بر این باورند که ادبیات آبه نشان می‌دهد که ژاپن از تغییر دیدگاه کره شمالی درخصوص خلع سلاح هسته‌ای نگران است.

توبیاس هریس، تحلیلگر امور ژاپن در یک مرکز مطالعاتی در نیویورک اعلام کرد: من فکر می‌کنم نگرانی جدی درباره دیدار دو جانبه ترامپ با کیم جونگ اون وجود دارد. دولت ژاپن آشکارا می‌خواهد که تهدید کره شمالی حل شود. اما من فکر نمی‌کنم مقامات ژاپنی درباره دشواری دستیابی به توافق معنادار و دقیق خلع سلاح تحت چنین شرایطی ساده لوح باشند.

یک مقام ارشد ناشناس در کاخ سفید اعلام کرد: روز پنجشنبه ترامپ با شینزو آبه تماس تلفنی داشته است. دولت آمریکا به دنبال یک توافق قابل کنترل برای خلع سلاح دائمی کره شمالی است.

همچنین مون جائه این، رئیس جمهور کره جنوبی به دنبال دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در اواخر ماه آوریل است.

رئیس جمهوری کره جنوبی تصمیم ترامپ برای دیدار با اون را ستوده و آن را "نقطه عطفی تاریخی" در سیر به سوی صلح پایدار در شبه جزیره کره توصیف کرده است.

در همین حال سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی ابراز تمایل طرف‌های آمریکا و کره شمالی برای دیدار با یکدیگر را یک موفقیت بزرگ اعلام کرد. به طور حتم پذیرش دعوت کیم جونگ اون توسط ترامپ یک موفقیت دیپلماتیک برای مون جائه این محسوب می‌شود اما تحلیلگران بر این باورند که اگر انتظارات آمریکا در این مذاکرات برآورده نشود و یا کره شمالی اقداماتی در راستای خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد، این مسئله خطراتی برای واشنگتن و سئول دارد.

از سوی دیگر پس از انتشار اخبار دیدار احتمالی ترامپ با کیم جونگ اون، وزارت خارجه چین اعلام کرد، از "سیگنال‌های مثبت" رسیده از سوی آمریکا و کره شمالی استقبال می‌کند.

همچنین وندی شرمن، مذاکره کننده آمریکایی در توافق هسته‌ای ایران در دولت باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در این باره گفت: چین نسبت به دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا با وجود تمایل به وقوع چنین اتفاقی، محتاط است.

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز اعلام کرد: دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا، اقدامی در مسیر درست است.

وی ادامه داد: این روند نباید تنها محدود به یک دیدار باشد. بلکه باید مسیری برای از سرگیری روند دیپلماتیک به منظور دستیابی به یک راه‌حل درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی بر اساس اصول مورد توافق در مذاکرات شش‌جانبه ایجاد شود.