:
كمينه:۱۴.۸۴°
بیشینه:۱۵.۷۹°
Updated in: ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
سازمان تجارت جهانی درباره «رکود شدید» هشدار داد

کوهن قربانی جنگ تجاری ترامپ

گری کوهن مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهوری امریکا، پس از شکست در جنگ داخلی کاخ سفید بر سر برنامه تعرفه‌های وارداتی بر فولاد و آلومینیوم، از سمت خود استعفا کرد. کناره‌گیری کوهن بیش از همه ضربه مهلکی به جمهوری‌خواهان واشنگتن و رهبران تجاری محسوب می‌شود که سعی دارند رییس‌جمهوری را از آغاز یک جنگ تجاری جهانی منصرف کنند. این در حالی است که سازمان تجارت جهانی درباره «رکود شدید» ناشی از این سیاست‌گذاری در سطح جهانی هشدار داده و از ترامپ خواسته از تصمیم خود در این زمینه صرف‌نظر کند
کد خبر: ۱۱۰۲۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
اقتصاد گردان - طلا تسلیمی:  انتظار می‌رود ترامپ در چند روز آینده اعمال تعرفه‌ها را به‌صورت قانون به امضا برساند. اتحادیه اروپا، کانادا و دیگر کشورها اعلام کرده‌اند که این اقدام امریکا را تلافی خواهند کرد. در همین حال، دبیرکل سازمان تجارت جهانی دونالد ترامپ را به صرف‌نظر از اعمال تعرفه‌های وارداتی بر فولاد و آلومینیوم ترغیب کرده و گفته چنین اتفاقی می‌تواند جهان را به «رکود شدید» بکشاند. به گزارش ایندیپندنت، روبرتو آزودو به اعضای سازمان تجارت جهانی گفته: «سیاست چشم در برابر چشم، همه ما را کور خواهد کرد و جهان را به رکود شدید می‌کشاند. باید همه توان خود را برای جلوگیری از افتادن نخستین قطعه این دومینو به کار بندیم.»

دبیرکل سازمان تجارت جهانی این هشدار را در فاصله زمانی کمتر از یک هفته از آن اعلام کرد که ترامپ با اعلام برنامه اعمال تعرفه‌ها بر واردات فولاد و آلومینیوم بازارهای جهان را شوکه کرد. اما تنها جامعه جهانی نبود که به این برنامه رییس‌جمهوری اعتراض و تهدید به تلافی کرد. رییس‌جمهوری امریکا در کشور خود نیز با مقاومت و واکنش سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه مواجه شد. این تصمیم ترامپ در داخل کاخ سفید نیز با مناقشات گسترده همراه شد و مشاورانی همچون کوهن عقلانیت اعمال تعرفه بین‌المللی را زیر سوال بردند.

 کناره‌گیری؛ ضامن ثبات سیاست‌های اقتصادی

به گزارش فایننشال‌تایمز، کناره‌گیری کوهن جدیدترین مورد از جدایی‌های مقامات رده‌ بالا از کاخ سفید محسوب می‌شود و احتمالا به نگرانی‌ها درباره هرج‌و‌مرج در دولت دامن می‌زند. این مساله همچنین شک‌و‌تردیدهایی را درباره مسیر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی امریکا بدون حضور کوهن، در پی خواهد داشت؛ کوهن یک بانکدار سابق وال‌استریت و حامی بازار و تجارت بود و باید دید وقتی او ریاست شورای اقتصادی ملی را برعهده ندارد، سیاست‌گذاری‌ها چه روندی خواهند داشت.  از آنجا که عواقب نبود کوهن در کاخ سفید بازارها را نگران کرده، قیمت سهام‌ها و ارزش دلار در معاملات چهارشنبه همچنان پایین ماند و ارزش شاخص سهام «اس‌اند‌پی 500» در ساعات پایانی معاملات در نیویورک 1.2درصد کاهش یافت. بهای اوراق قرضه نیز بالا رفت که نشان می‌داد تقاضا برای دارایی‌های ایمن زیاد است. ارزش سهام در معاملات آسیایی و اروپایی نیز کاهش داشت.

کاخ سفید در بیانیه‌یی اعلام کرده کوهن 57 ساله مرد شماره دو پیشین بانک گلدمن ساکس و فردی که ترامپ به‌عنوان یکی از نامزدهای ریاست فدرال رزرو درنظر گرفته بود در هفته‌های آینده دولت را ترک خواهد کرد. کوهن خود در این باره گفته: «خدمت به کشورم و اعمال سیاست‌های اقتصادی حمایت از رشد که به مردمان امریکایی سود می‌رساند، مایه افتخار بود؛ به‌ویژه تصویب اصلاحات تاریخی مالیاتی. به خاطر این فرصت قدردان رییس‌جمهوری هستم و برای او و دولتش موفقیت آرزومندم.» ترامپ در واکنش به این استعفا توییت کرده که به‌زودی تصمیم خود را درباره انتصاب مشاور ارشد اقتصادی جدید اعلام خواهد کرد. او نوشته «افراد بسیاری این سمت را می‌خواهند و او عاقلانه برمی‌گزیند.»

کوهن که رهبری عمل‌گرا، متمرکز و در میان کارکنان کاخ سفید محبوب بود، ظاهرا در برابر برنامه‌های ترامپ برای اعمال تعرفه‌ها بر واردات آلومینیوم و فولاد به‌نام امنیت ملی امریکا ایستادگی کرده است. او در اعتراض به این برنامه به شماری از دیگر وزرای کابینه از جمله استوین منوچین وزیر خزانه‌داری، رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیم متیس وزیر دفاع پیوسته بود. با این حال در نخستین ساعات روز چهارشنبه ترامپ گزارش‌ها درباره هرج‌و‌مرج در دولت خود را رد کرده و گفته کاخ سفید «انرژی عظیمی» دارد. اما رییس‌جمهوری در عین حال اعتراف کرده: «من از کشمکش لذت می‌برم. دوست دارم ناظر آن باشم؛ دوست دارم شاهد آن باشم و فکر می‌کنم بهترین راه برای پیشرفت است. من از دیدگاه‌های متفاوت لذت می‌برم.»

استعفای کوهن بلافاصله پس از کناره‌گیری هوپ هیکس مسوول ارتباطات کاخ سفید و راب پورتر مسوول دفتر ترامپ رخ داد. این اتفاقات همچنین با نگرانی‌ها درباره اختلال در روند سیاست‌گذاری با وجود حضور جان کلی به‌عنوان جایگزین رینس پریباس مصادف شده است. گفته شده، کوهن پس از آن از سمت خود استعفا کرد که ترامپ نصیحت‌های او را نادیده گرفته و اعلام کرده قصد دارد بر واردات فولاد و آلومینیوم از همه کشورها به ترتیب تعرفه‌های 25 و 10درصدی اعمال کند.

کوهن موثرترین صدا در میان مشاوران ترامپ بود که میانه‌رو محسوب می‌شد و از تجارت حمایت می‌کرد. از عواقب نبود او در کاخ سفید در کوتاه‌مدت احتمالا تغییر توازن قدرت به نفع ملی‌گراهای اقتصادی همچون پیتر ناوارو مشاور اقتصادی و ویلبر راس وزیر بازرگانی، خواهد بود که هر دو از حامیان افزایش تعرفه‌ها بر واردات فولاد و آلومینیوم هستند. یک کارشناس سیاسی جمهوری‌خواهان گفته که رهبران حزب که تقریبا همه آنها با برنامه اعمال تعرفه‌های ترامپ مخالف هستند، کوهن را «تضمین‌کننده ثبات در مسائل اقتصادی» می‌انگاشتند.